حمله وحشیانه ماموران حکومت پهلوی در ۲ آذر ۱۳۵۷ و هتک حرمت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) خروش مردم انقلابی مشهد را بیش از پیش کرد و سرآغاز سقوط رژیم پهلوی شد.

ماجرای حمله وحشیانه رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا(ع) در سال ۵۷ چه بود؟!

به گزارش قدس آنلاین، در جریان اعتراض و اعتصابات مردم ایران در سال ۱۳۵۷ نسبت به رژیم پهلوی، یورش ماموران رژیم در ۲ آذر ۱۳۵۷ به بارگاه مطهر امام رضا(ع) خشم ملت انقلابی ایران را بیش از پیش کرد. در واقع محمدرضا شاه پهلوی با دستور حمله به حرم مطهر حکم نابودی سلطنت شاهنشاهی خود را امضا کرد. او هیچوقت متوجه نشد مردم ایران هر چیزی را تاب بیاورند، طاقت حرمت شکنی و بی احترامی به مقدساتشان از سوی بیگانگان را ندارند.

حجت الاسلام سلطانی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات خراسان رضوی، از روحانیون مبارز آن دوران درباره این حمله وحشیانه به خبرنگار ما گفت: مبارزات مردم مومن و انقلابی مشهد مقدس در سال ۱۳۵۷ مرتبا در اطراف حرم مطهر و چهارراه شهدا انجام می شد. در راستای همین اعتراضات، که اکثرا از مقابل خانه مرحوم آیت الله شیرازی شکل می گرفت، یک روز راهپیمایی به اطراف حرم مطهر کشیده و دژخیمان رژیم به طور وحشیانه ای به سمت مردم حمله ور شدند. آنها سعی داشتند با گاز اشک آور و گلوله مردم را متفرق کنند اما ملت انقلابی به سمت حرم مطهر رفتند و وارد بارگاه امام رضا(ع) شدند. وی افزود: خاطرم هست که مردم در صحن سقاخانه یا همان صحن انقلاب امروز، اجتماع کرده و شعاردهی را ادامه می دادند. شعارهایی که درباره پشتیبانی امام و جمهوری اسلامی بود، ارتش و شهربانی رژیم را بیشتر عصبانی می کرد. مردم در آن زمان بدون هیچ ترسی از حکومت ظالم شعار می دادند. شعارهای «مرگ بر شاه» و «ما همه سرباز توییم خمینی-گوش به فرمان توییم خمینی» بیش از همه تکرار می شد.

حجت الاسلام سلطانی حمله وحشیانه رژیم شاه به حرم مطهر امام رضا (ع) در سال ۵۷ را مقدمه سقوط سلطنت شاهنشاهی دانست و بیان کرد: زمانی که مردم پرخروش شعارها را ادامه می دادند، نیروهای ارتش به صحن ها آمدند و تیراندازی کردند. آثار تیرهایی که به سوی ملت روانه شده و دیوارها را سوراخ کرده بود تا مدت های مدید در گوشه و کنار حرم دیده می شد حتی در رواق دارالسیاده هم بود. در نهایت بعد از این حادثه ناگوار علما و احزاب اطلاعیه دادند که حرمت حرم توسط دژخیمان رژیم شکسته شده است. مردم آن زمان می گفتند این ماجرا منجر به سقوط حکومت پهلوی می شود. همین طور هم شد، درست مانند زمانی که روس ها به حرم مطهر حمله کرده بودند که باعث نابودشان شد. در واقع بستر نابودی رژیم شاه از همان روزی که به حرم مطهر و زائران حمله کردند آماده و منجر به استقرار جمهوری اسلامی ایران شد.

این روحانی مبارز و انقلابی در پایان گفت: خادمین زیادی در آن روز شاهد این هتک حرمت و خسارت بودند. تعدادی هم به شهادت رسیدند. واقعه ۲ آذر سال ۱۳۵۷ قطعا قابل توصیف نیست اما فیلم ها و اسناد موجود در مرکز اسناد انقلاب اسلامی و حرم مطهر به خوبی بیانگر جنایت های وحشیانه رژیم پهلوی است.

ماجرای حمله وحشیانه رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا(ع) در سال ۵۷ چه بود؟/ حرمت شکنی مساوی با سرنگونی است

روز ۵ آذرماه ۱۳۵۷ به مناسبت هفتمین روز این حادثه در مشهد اعتراضات عمومی برپا و امام خمینی (ره) و علما در کشور عزای عمومی اعلام کردند. انزجار مردم از هتک حرمت دوباره خاندان پهلوی به حرم مطهر رضوی چنان بود که استاندار وقت خراسان مجبور به عذرخواهی از طریق رادیو و مقصران حادثه نیز بازداشت شدند.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    1 0
    چرا هیچگاه از بتوپ بستن حرم توسط روسها چیزی نمیگید