خسروی، کارشناس داوری در گفت‌وگو با قدس آنلاین مطرح کرد: داور بازی ایران_انگلیس حرکات اضافی داشت اما سرشار از انرژی و تجربه بود. او خوب داوری کرد. بازیکنان در بازی بعدی نباید اعتراض زیاد کنند.

خسروی: اوج تصمیم داور بازی ایران در پنالتی آخر بود

رافائل کلاوس برزیلی، داور مسابقه ایران_ انگلیس بود و دو کمک داور بازی، هموطن وی بودند. سرپرست اتاق VAR، داوری اهل اروگوئه‌ بود. رافائل کلاوس، یکی از بهترین داوران قاره آمریکای جنوبی به حساب می آید. داوری که در افتخارات وی قضاوت بازی‌های حساس در لیگ برزیل و بازی‌های قاره‌ای آمریکای جنوبی ثبت گردیده است.

علی خسروی، کارشناس داوری درمورد بازی تیم ملی فوتبال ایران در مقابل انگلستان  به خبرنگار قدس آنلاین گفت:فیفا داور ۴۳ ساله برزیلی را برای داوری ایران_ انگلیس انتخاب کرد. رافائل کسی است که در برزیل همه مسابقات سطح بالا را نظارت کرده و از سال ۲۰۱۲ موفق شد قضاوت در سریA برزیل را تجربه کند و از سال۲۰۱۵ به لیست الیت فیفا راه یافت.


وی افزود: این داور خبره، مسابقات مختلفی مثل کورینتانس و پالمیراس را قضاوت کرد و عضو ۱۲۹ داوری بود که به این مسابقات دعوت شد. شاید به قول ما ایرانی ها داور یه مقدار حرکات اضافی داشت اما مشخص بود برای بازی سرشار از انرژی و تجربه است.وی در همان ابتدای بازی فریب بازیکن انگلیسی را نخورد و هنگامی که مدافع ما بازیکن انگلیسی را گرفت، داور دید که انگلیسی ها هم همزمان بازیکن ما را گرفته‌اند یعنی اگر ما ۶۰ درصد خطا داشتیم آنها هم درصدی خطا داشتند این مواقع می گویند ادامه بازی و کسی خطا نکرده است، این گوشه ای از تجربه داوری او بود. همچنین در ادامه بازی متوجه شدیم شخصیت داور اینگونه نیست که به اشتباه خطا بگیرد.

image-20221123122735-1.jpeg
خسروی بیان کرد: در گل دوم انگلیس به ایران همه فکر کردند ممکن است گل خطا باشد در صورتی که بازیکن انگلیس با قدرت پیشرفته و فقط بازیکن ما را لمس کرد و خطایی مرتکب نشده بود. با توجه به سیستم هوش مصنوعی که در فوتبال است داوران خیالشان برای بعد از آفساید راحت بود یعنی کمک داور استفاده از پرچم و علامت هایی که لازم نبود را نمی دادند مگر زمانی که آفساید خیلی بزرگ و در معرض دید همه باشد، بنابراین کمک داورها خیالشان راحت بود که هوش مصنوعی برای آنها کمک داوری می‌کند.

170022596.jpg
این کارشناس داوری در مورد پنالتی آخر عنوان کرد: اوج تصمیم داور در آخر بازی زمانی که پورعلی گنجی و بازیکن انگلیسی درگیر شدند، بود که  پنالتی برای کشور ما بود اما داور متوجه نشد. کمک داور اتاق حس‌کرد اتفاقی افتاده و ممکن است پنالتی باشد، در همان لحظه به داور اعلام کرد و با توجه به رفتار پور علی گنجی که نشان می داد حق داوری با اوست، رافائل بدون اعتراض پذیرفت و بعد از چک بوسیله VARمشخص شد پیراهن پورعلی گنجی را گرفتند و داور پنالتی را برای ایران اعلام کرد.

همچنین علی خسروی در ابتدا در مورد اوقات تلف شده که در نیمه اول و نیمه دوم پیش آمد فکر میکرد که وقت اضافه به وسیله سنسور گرفته می شود اما با بررسی بیشتر اظهار داشت: در تایم های تلف شده ی اضافه حدود ۱۴ دقیقه نیمه اول و حدود ۱۰ دقیقه نیمه دوم یعنی این بازی حدود ۲۴ دقیقه وقت اضافه داشت که  من فکر می کنم بخشی از این زمان توسط داور چهارم (کمک داور اضافه)  و یکی از داوران اتاق کانکس کمک داور ویدیویی است به عبارتی چهار نفر داوری می‌کنند و به نتیجه نهایی می رسند ، چون داور به تنهایی نمی‌تواند برای یک بازی آن هم در نیمه اول، ۱۴ دقیقه وقت اضافه بگیرد هر چند در زمان مصدومیت بیرانوند ۱۰ دقیقه وقت گرفته شد، در نتیجه بازی مشکلی نداشت.
خسروی از استقامت بدنی داور در طول بازی، تماس چشمی، همکاری و اوقات تلف شده نقاط اضافی به خوبی یاد کرد.
وی در پایان برای پیش بینی بازی هایی که کشورمان خواهد داشت گفت: اعضای تیم ما باید حواسشان باشد اعتراضی نکنند، چرا که در بازی با انگلیس همان اول بازی را با اعتراض آغاز کردند، آنجا ایران نیست که اعتراض کنند و اخطار نگیرند بلکه برای بازی های بعدی داور ها دیگری هستند که قوانین را اجرا و بازیکن های ما را قضاوت می کنند.
خبرنگار: حدیث محمدگلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.