در حالی که اروپا وضعیت مناسبی برای زمستان آینده در خصوص تامین انرژی این قاره ندارد، اضافه شدن مشکلات گسترده نیروگاه های هسته ای در فرانسه که بزرگترین تولیدکننده برق در این قاره محسوب می شود، نگرانی ها را افزایش داده است.

افزایش نگرانی‌های انرژی در اروپا با وضعیت بد نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه

به گزارش قدس آنلاین، گروه زیادی از مهندسان فرانسوی در ماه‌های اخیر به سمت نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور سرازیر شده‌اند تا رآکتورهای فرسوده شده را بازرسی کنند. صدها جوشکار خبره هم برای تعمیر مشکلات موجود در مدارهای خنک کننده این نیروگاه ها که یکی از مشکلات اصلی آن ها است استخدام شده اند.

در حالی که اروپا برای زمستان بدون گاز روسیه آماده می شود، فرانسه به سرعت در حال حرکت برای ترمیم مجموعه ای از مشکلات نیروگاه های اتمی خود است. ۲۶ راکتور از ۵۶ راکتور هسته ای این کشور پس از کشف نگران کننده ترک و خوردگی در برخی از لوله های مورد استفاده برای خنک کردن راکتورها، برای تعمیر، اکنون از خط خارج شده اند.

این بحران نقشی را که فرانسه مدت‌ها به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده انرژی هسته‌ای اروپا ایفا می‌کرد، تغییر می‌دهد و این پرسش‌ را مطرح می‌کند که زرادخانه انرژی هسته‌ای این کشور تا چه اندازه می‌تواند به بحرانی تر شدن اوضاع این قاره کمک کند.

اپراتور تحت حمایت دولت در انرژی هسته ای یا EDF، که صنعت انرژی هسته ای فرانسه را اداره می کند، هفته گذشته گفت که در حال کار بر روی برنامه ای در راه اندازی مجدد همه راکتورها به جز ۱۰ عدد از آن ها تا ماه ژانویه است و دولت امانوئل ماکرون، این شرکت را برای بهبود عملکرد بخش انرژی هسته ای قبل از شروع هوای سرد تحت فشار قرار داده است.

مشکلات پیش روی EDF شامل وقوع موجی از حوادث مرتبط با ایمنی، همراه با تاخیرهای پیش بینی نشده در برنامه تعمیرات آن ها است که در بدترین زمان به سراغشان آمده است. در روسیه، تاکتیک رئیس جمهور این کشور یعنی ولادیمیر پوتین مبنی بر مجازات کشورهای حامی اوکراین، اروپا را تحت فشار قرار داده تا نحوه تولید و صرفه جویی در انرژی را تغییر دهند.

امنیت انرژی اروپا همچنان اوضاع پر خطری دارد و نیازمند بازگشت سریع برنامه انرژی هسته‌ای فرانسه به مسیر درست خود است. دولت ماکرون در این ماه برنامه ای را در پارلمان ارائه کرد تا ساخت شش رآکتور بزرگ تا سال ۲۰۲۸ را تسریع بخشد تا به تعهدی که او آن را «رنسانس هسته‌ای» فرانسه می‌خواند، عمل کرده باشد.

فرانسه در دهه ۱۹۸۰ به سمت انرژی هسته ای حرکت کرد و پس از ایالات متحده، بزرگترین میزان نیروگاه های اتمی جهان را در اختیار دارد. این نیروگاه ها ۷۰ درصد برق این کشور را تولید کرده و همینطور برق را به کشورهای دیگر نیز صادر می کند. این امر باعث شده که فرانسه کمتر از آلمان به گاز روسیه وابسته باشد. اما بحران انرژی هسته‌ای فرانسه به حدی حاد شده که دولت این کشور قصد دارد ۱۶ درصد سهام باقی‌مانده EDF را که تحت مالک آن نیست، را با هزینه‌ای نزدیک به ۱۰ میلیارد یورو در اختیار بگیرد.

این شرکت که تقریباً ۴۵ میلیارد یورو بدهی دارد، اعلام کرده که سود سال ۲۰۲۲ آن به دلیل مشکلات راکتورهایش و همچنین تلاش دولت برای وادار کردن EDF به تأمین برق ارزان برای خانوارها و مشاغل ، ۲۹ میلیارد یورو کاهش خواهد یافت. در حالی که EDF به شکل فوری در تلاش برای تسریع تعمیرات راکتورها است، هفته گذشته پیش بینی تولید انرژی هسته ای ۲۰۲۲ خود را کاهش داد که باعث افزایش هزینه برق فرانسه و اروپا شد.

اعتصاب اواخر ماه گذشته توسط کارگران کارخانه اتمی فرانسه که خواستار افزایش دستمزدها برای مقابله با تورم شدند، ضربه دیگری به EDF بود. به این قضایا باید عقب افتادن تعمیرات به خاطر قرنطینه های مربوط به همه گیری کرونا را نیز اضافه کنیم که کار را برای این شکرت بسیار سخت کرده است.

این بحران، تولید برق هسته‌ای فرانسه را به پایین‌ترین حد در ۳۰ سال اخیر رسانده و اکنون کمتر از نیمی از ۶۱ گیگاوات توان تولید راکتورهای خود را تولید می‌کند. EDF همچنین با استفاده از گاز، زغال‌سنگ و فناوری‌های تجدیدپذیر برق تولید می‌کند، اما حتی زمانی که راکتورهای بیشتری در ماه‌های آینده دوباره راه‌اندازی شوند، تولید هسته‌ای فرانسه حدود ۴۵ گیگاوات خواهد بود که کمتر از حد معمول است و در زمستان امسال تاثیر قطع گاز روسیه را تشدید می‌کند.

کمبود انرژی، فرانسه را که زمانی بزرگترین صادرکننده انرژی قاره بود، امسال به یک واردکننده خالص تبدیل کرده است. یک چهارم برق اروپا از نیروگاه های هسته ای در حدود ۱۲ کشور تامین می شود که فرانسه بیش از نیمی از کل آن را تولید می کندو این کشور در زمستان امسال خود را در موقعیت ناخوشایندی می‌بیند که برای جبران آن باید بیشتر به نیروگاه‌های زغال‌سنگ خود تکیه ‌کند، همینطور برق از آلمان وارد می‌کند و برای پشت سر گذاشتن زمستان به ذخایر گاز طبیعی تکیه داشته باشد.

برای صرفه جویی در مصرف انرژی، دولت ماکرون در حال انجام بزرگترین اقدامات فرانسه در حفظ انرژی در چند دهه اخیر است که بخشی از یک تلاش گسترده تر در اروپا را شامل می شود. این طرح از شهروندان و کسب‌وکارها می‌خواهد تا تغییرات عمده‌ای در سبک زندگی خود ایجاد کرده، و دمای بخاری های خود را کاهش داده، برای حمل و نقل به صورت اشتراکی از خودرو استفاده کرده و روشنایی ها را پس از ساعت کاری به حداقل برسانند.

تحلیلگران می گویند که رکود اقتصادی احتمالی در اروپا در سال آینده، اگرچه نامطلوب است، می تواند به کاهش تقاضای انرژی کمک کند. فشار برق، تولیدکنندگان فولاد، مواد شیمیایی و شیشه را مجبور به کاهش تولید و به مرخصی فرستادن کارگران در فرانسه و سایر نقاط اروپا کرده است. اما فرانسه همچنان به تعمیر رآکتورهای خود نیاز خواهد داشت که اکثر آنها در دهه ۱۹۸۰ ساخته شده اند و برای چندین دهه به دلیل کمبود سرمایه گذاری برای نگهداری آسیب دیده اند. کارشناسان می‌گویند که فرانسه در طول سال‌ها، تخصص مهندسی خود در این زمینه را از دست داده که پیامدهای آن اکنون مشهود شده است.

نیویورک تایمز

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.