غرب با عادی سازی مفهوم همجنس گرایی در انیمیشن ها به دنبال آسیب به کانون خانواده و عمومی کردن این مشکل است.

تهاجم انیمیشن ها بر دنیای کودکان/ محتوای همجنس گرایی انیمیشن ها چه آسیبی به کودکان می زند؟

انیمیشن ها با تاثیر ناخودآگاه در ذهن کودک و خانواده باعث رواج رفتار و اتفاق های خارج از عرف جامعه می شود. در چند سال اخیر شرکت های تولیدکننده محتوا برای کودکان بسیار با سیاست و زیرکانه عمل کردند. آنها سعی دارند مفاهیم مد نظر خود از قبیل تبعیض نژادی، انقلاب جنسی، روابط غیرمتعارف اجتماعی و ... را از طریق انیمیشن در جامعه عادی سازی کنند. زمانی که کمپانی هایی مثل دیزنی در انیمیشن های خود محتوای هم جنس گرایانه را ترویج می کنند موجی از اعتراض دولت ها و خانواده ها نسبت به آنها به وجود می آید، اما این موج ها فروکش می کنند و به نتیجه ای نمی رسند.

معمولا در بعضی از فیلم، سریال و انیمیشن ها اشاراتی به موضوع همجنس گرایی می شود اما فقط زمانی که در انیمیشن ها این موضوع نمود پیدا می کند اعتراضات بالا می گیرد. عبدللهی، کارشناس حوزه انیمیشن در این رابطه می گوید: تمام متخصصان تعلیم و تربیت در دنیا معتقدند کودکان را باید از مسائل جنسی دور نگه داشت، زیرا این موضوع مخرب است و به آنها آسیب می زند. به همین علت هنگامی که این اتفاق در انیمیشن ها می افتد معمولا نگران کننده است.

جامعه غربی به دنبال عادی سازی همجنس گرایی به بهانه آزادی است. این مشکل در جامعه آمریکا رواج دارد و آنها به جای حل مشکل، بر روی آن سرپوش می گذارند و می خواهند همجنس گرایی را در تمامی جوامع عمومی کنند. حتی در فیلم های قهرمانی شان مثل جاودانگان هم قهرمان فیلم را همجنس گرا به تصویر می کشند تا آن را به یک ارزش تبدیل کنند.

 وی درباره تاثیر پیام غیراخلاقی این انیمیشن ها بر روی کودک ایرانی بیان کرد: اشاراتی که در انیمیشن ها به موضوع همجنس گرایی می شود خیلی آشکار نیست و معمولا خانواده و کودک ایرانی متوجه آن نمی شوند. مثلا در انیمیشن «داستان اسباب بازی 4» ما دو خانم همراه یک کودک در مهدکودک می بینیم. در فرهنگ ما کودکان همراه مادر و خاله خود به مهد می روند، وقتی چنین صحنه ای را می بینند محتوای همجنس گرایی را برداشت نمی کنند، یا در انیمیشن «ویلوبی ها» هنگام معرفی خانواده ها، خانواده ای را می بینیم که دو مرد همراه یک بچه هستند، باز هم در فرهنگ ما عادی است کودکی همراه پدر و عمو خود جایی برود. هم چنین در انیمیشن «میشل ها علیه ماشین ها» تنها اشاره ای که موضوع هم جنس گرایی می شود پیکسل رنگین کمانی است که شخصیت اصلی به لباسش زده و در فرهنگ ایرانی رنگین کمان معنای بدی ندارد. در انیمیشن «به پیش آن وارد» تنها با یک دیالوگ گذرا هم جنس گرایی را ترویج می کنند. تمام این موارد در وهله اول همجنس گرایی را به کودک ایرانی القا نمی کند چون در نهاد و ضمیرش چنین چیزی را نشنیده و ندارد. همان طور که گفتم فرزندان ما متوجه این دلالت ها نمی شوند پس الان روی آن ها تاثیر منفی ندارد. اما چیزی تحت عنوان کاشتن داریم، اگر آن ها چند سال بعد متوجه این دلالت ها شوند، این تصاویر انیمیشن ها در ذهنش تداعی می شود و آن جا اثرگذار می شود. او  با اشاره به اینکه حدود 10 سال است محتوای هم جنسگرایی در سینما و انیمیشن آمریکا تبلیغ می شود افزود: انیمیشن «بازلایتیر» بیشترین اشارت به همجنس گرایی شده است.

این کارشناس حوزه انیمیشن با اشاره به اعتراضات مادران آمریکایی نسبت به محتوای غیراخلاقی انیمیشن ها عنوان کرد: به هر حال این اتفاق در جهان در حال رخ دادن است و مردم برخی کشورها به واسطه قوانین و آزادی هایی در این امر بیشتر متوجه این اشارات می شوند، گاها دست به اعتراض هم می زنند. نمونه بارزش هم اعتراضات کمپین یک میلیونی مادران آمریکایی به داستان اسباب بازی 4 بود. قبلا در سایت های رده بندی سنی فیلم هم جنس گرایی جز موضوعات منفی بود که رده سنی به شدت بالا می برد اما الان تبدیل به معیاری مثبت شده است. یعنی همان طور که ما یک معلولیت، اقلیت نژادی و .... را به عنوان یک تفاوت می پذیریم سعی دارند هم جنس گرایی و زندگی در یک خانواده هم جنس گرا را به مردم القا و تفهیم کنند. در کشور ما قوانین و ارزش ها بر اساس معیارهای اخلاقی هستند که همه مردم آن را پذیرفتند و قبول دارند اما در غرب قوانین عرفی هستند، یک چیزی امسال ارزش هست و چند سال بعد ضد ارزش است. مثلا همین هم جنس گرایی تا سال 2001 ممنوع بود! الان به آن بها می دهند، دوباره زمانی که متوجه آسیب های آن شوند مسلما ممنوع می شود.

13981205164625299197787410

این کارشناس درباره نحوه برخورد خانواده ها با کودکی که علاقه مند به انیمیشن خارجی است و راهکارهای آن گفت: یک راه ساده این است که فرزند ما در معرض چنین تصاویر و اشاراتی قرار نگیرد. مسئولان مربوطه باید در صورت امکان این صحنه و دیالوگ ها را از فیلم ها حذف و بعد برای پخش آماده کنند. راه دیگر این است که برای فرزندانمان توضیح دهیم چیزهایی که در انیمیشن های خارجی می بینند از قبیل سگ نگه داشتن، رابطه جنسی غلط و ... مربوط به فرهنگی است که با فرهنگ ما متفاوت است. راه اصلی هم تولید فیلم و انیمیشن هایی است که قهرمان های آن از انحرافات اخلاقی دور باشند والگو مناسبی برای کودکان سرزمینمان شوند.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.