مشاور کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: صرف هزینه و زمان برای یک یا دو فرزند به لحاظ فرزند پروری، مقرون به صرفه نیست و هزینه های زیادی در بر دارد.

پیری زودهنگام و افسردگی در خانواده های یک یا دو فرزندی

حامد مصلحی ادامه داد: خانواده هایی با یک یا دو فرزند، محیطی غنی برای رشد همه جانبه فرزندان نیستند چراکه رشد هوش و توانمندی های کودک نیازمند زمینه ای ذاتی و محیطی غنی است و مهم ترین عاملی که محیط را غنی می سازد وجود همسالان در محیط است.

مشاور کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس تصریح کرد: خانواده هایی که فرزندان بیشتری در خود جای می دهند محیط های بسیار بهتری برای تربیت و رشد کودک هستند.

وی گفت: این موضوع جدا از آن است که بگوییم تک فرزندی یا دو فرزندی باعث فرزند سالاری می شود بلکه کودک اصلا متوجه اقتضائات اجتماعی نمی شود و در چنین شرایطی توانمندی های شناختی او ضعیف می ماند.

مصلحی از منظر اجتماعی نیز به موضوع تک فرزندی پرداخت و گفت: هنگامی که به تک فرزندی یا دو فرزندی گرفتار باشیم از نظر اجتماعی با فرزندان ضعیف تری مواجه خواهیم بود. چراکه کودک در چنین خانواده ای مخالفت های اجتماعی را صرفا از بزرگتر خانواده گرفته است و بسیار بعید است این مخالفت ها را از سوی همسالانش فرا گرفته باشد بنابراین توانمندی های اجتماعی فرزند در خانواده های کم جمعیت بسیار پایین تر است.

حمایت ها و آسیب های احتمالی قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده

مدرس دانشگاه تهران درباره هزینه روانشناختی تربیت کودک گفت: هزینه روانشناختی که والدین برای تک فرزند صرف می کنند به مراتب بیش از زمانی است که همان وقت و هزینه را برای سه یا چهار فرزند صرف کنند.

مصلحی ادامه داد: فرزندی که در خانواده، همبازی ندارد مجبور است بازی خود را با والدینش انجام دهد و این صرف زمان برای والدین اصلا به صرفه نیست چون بازی در محیطی همتراز انجام نشده است.

مشاور کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اظهار کرد: از نظر روانشناختی، روح فرزندان در خانواده های یک یا دو فرزندی بسیار شکننده و آماده پذیرش آسیب های بزرگ است و علتش آن است که کودک مقاومت های کافی در شرایط مختلف و سخت را درک نکرده، بنابراین توان مواجهه منطقی تر با مخالفت ها را نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره آسیب والدین در چنین خانواده هایی گفت: در خانواده یک یا دو فرزندی، بازنشستگی خانوادگی زودهنگام اتفاق می افتد به این معنی که والدین از تکالیفی مانند والدگری و تربیت فرزند بسیار زود بازنشسته شده و این بازنشستگی زودهنگام چه از شغل باشد چه از تکالیف خانوادگی، زیان های متعددی دارد و فرد را زودتر از موقع وارد عرصه پیری می کند چراکه پیری صرفا تابع سن نیست بلکه تابع تکالیفی است که فرد برای خود قائل است. بنابراین بازنشستگی از تکالیف خانوادگی یکی از آسیب های جدی در خانواده های با تعداد فرزند کمتر بشمار می رود که پیری زودهنگام و افسردگی را در پی دارد.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.