۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۱
کد خبر: 831524

یک کارشناس مسائل آمریکا معتقد است در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که با توجه به اتفاق‌های اخیر ایران و همکاری‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای جبهه غربی با جبهه‌های عربی و عبری، غربی‌ها موقعیت کنونی را بهترین فرصت برای طرح خواسته‌های خود به صورت حداکثری در قالب برجام می‌بینند و تلاش می‌کنند ایران را مجبور به عقب‌نشینی کنند.

کاخ سفید به دنبال کسب امتیاز از ایران

به گزارش قدس آنلاین، یک کارشناس مسائل آمریکا معتقد است در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که با توجه به اتفاق‌های اخیر ایران و همکاری‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای جبهه غربی با جبهه‌های عربی و عبری، غربی‌ها موقعیت کنونی را بهترین فرصت برای طرح خواسته‌های خود به صورت حداکثری در قالب برجام می‌بینند و تلاش می‌کنند ایران را مجبور به عقب‌نشینی کنند.

بایدن همان راه ترامپ را می‌رود

ثمانه اکوان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به این پرسش که با توجه به بن‌بست ایجاد شده در موضوع احیای برجام، سیاست‌ورزی ایران در چنین شرایطی چگونه و در چه مسیری باید باشد، اظهار کرد: باید توجه داشت بن‌بست کنونی به دلیل موانعی نیست که آن را ایران ایجاد کرده باشد بلکه موضع کشور ما از همان ابتدای برجام و همچنین آغاز دوباره مذاکرات روشن بوده است ولی ابهام اینجا بود که آمریکایی‌ها به خصوص دولت بایدن، پیش از انتخابات آمریکا در یک سردرگمی در برخورد با ایران قرار داشتند. در حقیقت از یک طرف بایدن شعار بازگشت به برجام داده بود و خروج ترامپ از این توافق را هزینه‌زا می‌دانست؛ از طرف دیگر به این دلیل که دموکرات‌ها طیفی ضعیف از نظر سیاسی هستند و برای پیشبرد برنامه‌های خویش نیاز به همکاری جمهوری‌خواهان دارند، بایدن متوجه شد برای اجرای برنامه‌های خود ناچار به همکاری با آنان است.

وی ادامه داد: در نهایت بایدن مخلوطی از سیاست‌های دو طیف را دنبال کرد و بیشتر تحلیلگران آمریکایی به این نتیجه رسیدند که دولت فعلی آمریکا تفاوتی با دولت قبلی ندارد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به شرایط کنونی ایران با بیان اینکه این نخستین مرتبه‌ای نیست که غربی‌ها چنین رویکردی را در قبال ایران در پیش می‌گیرند، گفت: سال ۸۸ هم اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا تلاش داشت با ایران وارد گفت‌وگو شود و فشار می‌آورد تا ایران در مذاکرات مد نظرش از موضع ضعف وارد شود.

اکوان اضافه کرد: باید توجه داشت که این حربه، ترفندی است که غربی‌ها در ظاهر چنین مواضعی را اتخاذ می‌کنند ولی در پشت پرده گفت‌وگوها دنبال می‌شود اما در مجموع نگاهشان این است که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کند.

وی تأکید کرد: در طرف مقابل ایران نمی‌تواند از موضع خویش عقب‌نشینی کند و دستاورد تقریباً هیچ را ادامه دهد چون جمهوری اسلامی به خصوص دولت دکتر رئیسی نیازمند یک دستاورد قطعی و قابل لمس و مشخص از طریق برجام است. در حقیقت دولت باید ثابت کند می‌شود با آمریکا به گونه‌ای مذاکره کرد که منافع کشور را تضمین کند. در حال حاضر ایران بر اساس همان برجام فعالیت‌های جدید خود را در حوزه هسته‌ای از سر گرفته است.

این کارشناس مسائل آمریکا بیان کرد: نباید در مردم توقع ایجاد کرد که دولت مذاکره می‌کند و آمریکا هم باید خود را با شرایط ایران همسان کند. اینکه امروز غربی‌ها تحریم‌های کشورمان را افزایش و از لحاظ حقوق بشری کشور را تحت فشار قرار می‌دهند، به این دلیل است که نمی‌خواهند امتیاز زیادی بدهند. این سیاست در واقع همان سیاست صهیونیست‌هاست که به غربی‌ها می‌گفتند با ایرانی‌ها مذاکره کنید ولی هیچ امتیازی به آنان ندهید.

اکوان خاطرنشان کرد: اینکه توقع ما صرفاً انجام مذاکره باشد هم تکرار همان تجربه دولت قبل است. نباید از یاد برد امروز نظم جهان در حال تغییر است؛ از همین رو لازم است کمی صبر کرد و کشورمان نباید بابت احیای برجام عجله‌ کند چون ممکن است بابت این موضوع متضرر شود.

خبرنگار: کریم‌پور

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدحسین IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    خیلی عالی بود! 👌 زنده باد! 🍃