کارشناس مسوول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون ۶ مرکز اختصاصی ایدز، غربالگری ویروس اچ.آی.وی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی را انجام می‌دهند.

۶ مرکز اختصاصی در خراسان رضوی غربالگری ایدز را انجام می‌دهند

به گزارش قدس خراسان آنلاین، دکتر علی حسین پور با بیان این غربالگری اچ.آی.وی در اکثر مراکز بهداشت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود اظهار کرد: هم اکنون ۶ مرکز اختصاصی تشخیص و درمان اچ.آی.وی دارای پزشک متخصص، در مناطق زیر پوشش این دانشگاه شامل چهار مرکز در مشهد و ۲ مرکز در شهرستان‌های کاشمر و قوچان فعال است.

وی ادامه داد: مراکز اختصاصی تشخیص و درمان اچ.آی.وی مشهد شامل مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و عفونی مشهد یک(نبش امام هادی ۱۲)، مشهد ۲(خیابان پنجراه بلوار وحدت)، مشهد۳ (رسالت ۱۴)، مشهد ۵(مصطفی خمینی ۱۴) و پایگاه مشاوره بیماری‌های رفتاری قدسی (ابتدای خیابان سناباد) است.کارشناس مسوول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین امسال ۲ مرکز در طرقبه و شاندیز به صورت فعال از مراجعه کنندگان تست می‌گیرند.

حسین پور افزود: غربالگری اچ.آی.وی در گروه‌های خاص مانند مادران باردار، زندانیان و افرادی که در کمپ‌های اعتیاد نگهداری می‌شوند نیز به صورت معمول در حال انجام است.

وی اضافه کرد: ویروس نقص ایمنی انسانی یا اچ.آی.وی که عامل بیماری ایدز است، منجر به نقص دستگاه ایمنی بدن انسان می‌شود و از زمان ورود این ویروس به بدن تا بروز ایدز ممکن است ۶ تا ۱۰ سال طول بکشد و در این مدت گرچه فرد به ظاهر تندرست به نظر می‌رسد ولی ممکن است ویروس از او به دیگران سرایت کند.

کارشناس مسوول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اچ.آی.وی در مراحل اولیه ممکن است علائمی نداشته باشد و سال‌ها به صورت پنهان در فرد وجود داشته باشد و پس از چند سال با افزایش سن و تضعیف سیستم ایمنی به صورت مزمن بروز کند.

حسین پور افزود: ویروس اچ.آی.وی مثبت قابل کنترل است و برای درمان آن داروی موثر وجود دارد که درصورت شناسایی به موقع با مصرف دارو از انتقال این ویروس و تبدیل شدن آن به ایدز جلوگیری می‌شود اما عدم مراجعه به مراکز بهداشت برای انجام غربالگری و تست اچ.آی.وی و تشخیص به موقع سبب تبدیل اچ.آی وی به بیماری ایدز می‌شود که درمان آن بسیار سخت و طاقت فرساست.

وی اضافه کرد: از این رو انجام غربالگری اچ.آی.وی بسیار حائز اهمیت است و این غربالگری در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و عفونی به طور مرتب و به صورت رایگان انجام می‌شود و در صورت شناسایی اچ.آی.وی مثبت، فرد در صورت نداشتن بیمه، تحت پوشش بیمه ای قرار می‌گیرد و تمامی مراحل تشخیصی، درمانی و دارویی آن رایگان خواهد بود لذا توصیه می‌شود افراد در طرح غربالگری اچ.آی.وی شرکت کنند.

کارشناس مسوول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برخی افراد به دلیل ترس از برچسب اجتماعی از مراجعه به مراکز بهداشت برای غربالگری اچ.آی.وی خودداری می کنند که توصیه می شود افراد برای اطلاع از سلامت خود به عنوان یک آزمایش و چکاپ عادی این آزمایش را انجام دهند.

حسین پور افزود: افراد می‌توانند در صورت عدم تمایل به معرفی خود، آزمایش اچ.آی.وی را بدون ذکر نام انجام دهند چرا که اگر بیمار شناسایی شود و تحت درمان قرار بگیرد این پروسه درمانی موجب جلوگیری از انتقال ویروس و مانع تبدیل اچ.آی.وی به ایدز می‌شود.

وی ادامه داد: مهمترین نکته در اجرای برنامه‌های هفته جهانی ایدز، فرهنگ سازی در خصوص آزمایش مستمر و بررسی این بیماری همانند بیماری دیابت و فشار خون است تا بیماران احتمالی بدون ترس از انگ اجتماعی برای غربالگری مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.