شفیع آقامحمدیان، فیلمساز و رئیس هیئت داوران جشنواره رشد در گفت‌وگو با قدس آنلاین مطرح کرد: ما در جشنواره فیلم‌های خوبی داشتیم که دانش آموزان می‌توانستند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند و به نظرم باید حتما برای آن‌ها به نمایش گذاشته شود و حتی توسط دانش آموزان مورد نقد و بررسی هم قرار بگیرد. اما درهرحال فضای حاکم بر سینما، جشنواره رشد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جشنواره رشد محفل خوبی برای جهاد تبیین است/ آموزش و پرورش به عرصه فیلم‌سازی ورود کند

به گزارش قدس آنلاین، پنجاه و دومین جشنواره فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد، عصر روز سیزدهم آذرماه، با تجلیل از برگزیدگان در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین به کار خود پایان داد. به این بهانه با شفیع آقامحمدیان، رئیس هیئت داوران این جشنواره گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

آقامحمدیان در ارزیابی خود از فضای جشنواره و کیفیت آثار بیان کرد: فضای جشنواره خوب بود و هیئت داوران ، با مشکل خاصی روبه‌رو نشد. کیفیت آثار حاضر در جشنواره نیز امسال به سطح خوبی رسیده بود؛ ما آثاری با سطح متوسط هم داشتیم و خیلی کم می‌شد آثار عالی پیدا کرد، اما در مجموع کیفیت آثار راضی کننده بود. در بخش دانش آموزی و معلمی هم کیفیت آثار به همین منوال بود، اما این امکان و ظرفیت در جشنواره وجود دارد تا بخش‌های مختلف آن پیشرفت‌ کند.

وی درمورد حمایت از استعدادهای دانش آموزی در این جشنواره گفت: هیئت داوران به خصوص در بخش فیلمسازان شرکت کننده از شهرستان‌ها، از بین فیلم‌های حاضر، به حدود ۵ فیلم جایزه اصلی را اعطا کرد؛ چراکه استعدادهای خوبی در این زمینه قابل مشاهده بود. اما همانطور که در جشنواره هم گفتم، این بخش باید از حمایت‌های مختلف مالی، معنوی و... برخوردار شود تا این استعدادها بتوانند بیشتر و جدی‌تر به عرصه سینما ورود کنند.

آقامحمدیان افزود: یکی از دلایلی که حضور در این جشنواره را پذیرفتم، نگاه ویژه مسوولان به این جشنواره و تلاش و برنامه ریزی آن‌ها برای بروز اتفاقات بهتر در این زمینه است. من شاید ارزیابی دقیقی از دوره‌های قبل نداشته باشم اما مسولان جدید به دنبال این هستند که جشنواره پیشرفت کند و اتفاقات خوبی برای آن‌ بیفتد.

رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم رشد در پاسخ به این پرسش که کدام یک از فیلم‌ها پتانسیل خوبی برای اکران عمومی و حضور در دیگر جشنواره‌ها داشتند، گفت: از میان فیلم‌های حاضر در جشنواره چند فیلم بسیارخوب داشتیم؛ برای مثال فیلم آقای اشکذری به نام «دختر ایران»، یا فیلم «برمی‌گردم» از مرتضی آتش زمزم و حتی فیلم کوتاه «آرام» که با سیاست‌ها و مسائل آموزش و پرورش بسیار همگام بود، فیلم‌های بسیار خوبی بودند که قابلیت اکران در سینما را هم دارند.

وی درخصوص معیار هیئت داوران برای انتخاب آثار گفت: تلاش ما بر این بود تا منطبق بر هدفگذاری وزارت آموزش و پرورش عمل کنیم. مساله آموزش، ارتباط با دانش آموزان و خانواده، افزایش دانش و... از جمله سیاست‌های آموزش و پرورش در برگزاری جشنواره امسال بود که هیئت داوران مطابق بر آن داوری می‌کرد.

جشنواره رشد محفل خوبی برای جهاد تبیین است/ آموزش و پرورش به عرصه فیلم‌سازی ورود کند

وی افزود: رسالت جشنواره و هدف برگزاری آن فرهنگ سازی در حوزه رفتار دانش آموزان، ارتباط با خانواده و آموزش تکنولوژی محور است. این مسائل اولویت اصلی هیئت داوران بود و در اولویت بعدی به سراغ مباحث تکنیکی و فنی رفتیم. برای مثال ما به مفاهیمی نظیر روابط متقابل خانواده، دانش آموز و مدارس در آثار توجه ویژه‌ای داشتیم.

آقامحمدیان ادامه داد: ما در جشنواره فیلم‌های خوبی داشتیم که دانش آموزان می‌توانستند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند و به نظرم باید حتما برای آن‌ها به نمایش گذاشته شود و حتی توسط دانش آموزان مورد نقد و بررسی هم قرار بگیرد. اما درهرحال فضای حاکم بر سینما، جشنواره رشد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. فضای سینمایی حاکم، نه فقط بر جشنواره رشد، که بر دیگر رویدادها، مانند جشنواره فیلم کودک هم تاثیر گذاشته است. اما طبیعتا این جشنواره می‌تواند به رونق بخشیدن سینمای کودک تاثیر بگذارد و همکاری و توافق بین وزارت ارشاد و آموزش و پرورش می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

4300933.jpg (620×414)

وی درخصوص پیشنهاداتی که برای رشد و اعتلای جشنواره مطرح شده بود گفت: ما پیشنهاداتی به وزارت آموزش و پرورش ارائه دادیم که می‌تواند به پیشرفت این جشنواره کمک کند. ظرفیت این جشنواره می‌تواند محفل بسیار خوبی برای جهاد تبیین باشد؛ چراکه می‌تواند ارتباط بسیار خوبی با خانواده‌ها و دانش آموزان برقرار کرده و برای آن‌ها طرح مساله کند. علاوه بر این پیشنهاد دادیم که وزارت آموزش و پرورش آموزشگاه سینمایی حرفه‌ای و خوبی را برای تربیت نیروهای منطبق بر سیاست‌ خودش تاسیس کند. این وزارت می‌تواند با اهداف و سیاست‌های خودش وارد چرخه تولید اثار سینمایی بشود؛ در اینصورت اهداف و ارزش‌های آموزش و پرورش بین هنرمندان تبیین شده و برای همکاری بیشتر متمایل می‌شوند.

وی افزود: پیشنهاد ما این بود که متولیان با دیگر جشنواره‌های مرتبط وارد مذاکره شوند و به صورت مشترک فعالیت کنند. علاوه بر این پیشنهاد کردیم که در طول سال نشست‌ها و گفتمان‌های متعددی را با هنرمندان برگزار کنند تا خط مشی و سیاست‌های جشنواره رشد و آموزش پرورش برای آن‌ها تبیین و روشن شود. این اتفاقات می‌تواند در سال‌های آینده، جشنواره را به اعتلا و پیشرفت خوبی برساند.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.