۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 833073

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی در گفت و گو با قدس آنلاین به مناسبت روز دانشجو گفت: دانشجویان خود انگیخته، امید آفرین و بالنده هستند و تحت تأثیر فضای خارج از دانشگاه قرار نمی گیرند.

دانشجو، امید آفرین و انگیزه بخش است

غفاری ادامه داد: چه به نگاه دینی و چه به نگاه اجتماعی هر انسانی که در مسیر علم و ارزش های علمی تلاش کند جزو قشر ارزشمند جامعه و موجب افتخار است. حال این افتخار می تواند در بعد علمی یا ابعاد دیگر از جمله سیاسی، فرهنگی، هنری یا اجتماعی باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی افزود: دانشجویی امیدآفرین است تراز اخلاق باشد و بتواند هیجانات خویش را مدیریت کرده و رشد علمی خود را با تلاش در همه ابعاد به منصه ظهور و بروز برساند بنابراین جامعه از چنین دانشجویی انتظار دارد که دیگران را امیدوار سازد و حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی تصریح کرد: دانشجوی مقلد و تأثیر پذیر از فضای خارج دانشگاه هرگز نمی تواند امیدآفرینی کند چراکه صاحب فکر و اندیشه نیست و انگیزش های درونی ندارد.

دانشجو، امید آفرین و انگیزه بخش است

غفاری در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه چه نوعی از مطالبه گری را می توان بر حق دانست گفت: مطالبه گری دانشجو یک حق قانونی و تکلیف اجتماعی است اما متأسفانه این مطالبه گری گاهی به سمت افراط و تفریط می رود. از طرفی برخی فکر می کنند دانشجو یعنی کسی که فقط درس بخواند و به هر اتفاقی بی تفاوت باشد که بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری چنین دانشجویی نیز مطلوب و مورد انتظار جامعه نیست.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجوی دانشگاه فردوسی ادامه داد: مطالبه گری مانند بسیاری از فضیلت های انسانی یک رفتار میانه است نه رفتار افراطی و تفریطی. مطالبه گری حق است و لازم است که دانشجو در فضایی مسالمت آمیز جرأتمندانه و بدون نگرانی ابراز وجود کند. بنابراین مطالبه گری نباید به سمت افراط و یا تفریط رفته و تبدیل به طلبکاری شود.

غفاری گفت: در جامعه نیز باید آزادی بیان به رسمیت شناخته شود که البته در این مورد نیز نباید دچار افراط یا تفریط شویم و چنان برداشت کنیم که آزادی بیان یعنی هر چه دلمان خواست بگوییم. قطعا آزادی بیان در چارچوب قانون و دور از تهدید، تحقیر، توهین، اتهام، تخریب و سیاه نمایی پذیرفته است.

دانشجو، امید آفرین و انگیزه بخش است

وی افزود: آزادی بیان در چارچوب قانون یک ارزش محسوب می شود و در این شرایط است که حتی برای مسئولان و اساتید دانشگاه نیز می تواند ارزشمند باشد چراکه ممکن است گاهی افراد نسبت به مسئولیت خود دچار غفلت شده باشند و مطالبه گری به حق و منطقی می تواند برای مسئولان تلنگری باشد تا نقش خود را بهتر ایفا کنند.

غفاری با اشاره به مهاجرت دانشجویان گفت: مهاجرت برای رشد و رسیدن هدف متعالی مورد تأیید است آن چنان که در قرآن نیز توصیه شده اما مهاجرت های بی بازگشت دانشجویان که در واقع نوعی فرار مغزها محسوب می شود مطلوب و پسندیده نیست.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی درباره علل مهاجرت دانشجویان توضیح داد: کسانی هستند که برای تحصیلات عالیه به کشورهای مختلف مهاجرت می کنند و پس از اتمام تحصیل، با هدف خدمت به کشور بر می گردند آن چنانکه ما نیز دانشجویانی از کشورهای دیگر می پذیریم و بسیاری از آنان دوباره به کشورشان برمی گردند اما این که گاهی دانشجویان توانمند و مستعد مهاجرت دائمی کنند بستگی به دو علت دارد. اول اینکه ما قدر سرمایه های خود را ندانسته ایم و به اندازه کافی از دانشجو قدرشناسی نکرده ایم و دیگر اینکه انگیزه دانشجو برای وطن دوستی و خدمت به کشور به عنوان یک ارزش اجتماعی ضعیف بوده است.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.