یک گروه از آشوبگران که خودرو یک کارگر مشهدی را به آتش کشیده بودند، در حین فرایند دادرسی هزینه خسارت به اموال این فرد را به طور نقد پرداخت کردند تا درس عبرتی باشد برای دیگر آشوبگرانی که دستورات شبکه‌های معاند را اجرا و امنیت عمومی و اجتماعی را هدف قرار داده بودند.

دریافت نخستین خسارت آشوب‌های خیابانی

به گزارش قدس خراسان آنلاین، اواخر مهر ماه سال جاری بود که عده‌ای از اغتشاشگران و شاید افرادی که تحت تأثیر خبرهای کذب و دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های خارجی قرار گرفته بودند، با فراخوان همان‌ کسانی که خودشان در ویلاهای لاکچری و مجلل آن سوی آب نشسته و برای جوان‌های ما تصمیم می‌گرفتند، به خیابان راهنمایی آمدند.


در این میان برخی لیدرها در فضای مجازی به شدت به دنبال جذب افراد خاکستری بودند تا با اندک شایعه‌ای آن‌ها را کف میدان بکشند. برخی دیگر از تیم‌های آشوب که حالا تعداد زیادی از سرشاخه‌های آن‌ها دستگیر و مشخص شده هر کدام برای دمیدن در آتش فتنه، آموزش‌های خاصی دیده بودند، شب واقعه، خیابان راهنمایی هدفشان بود.


عده‌ای از این آشوبگران آن زمان که هنوز فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام به طور کامل اجرایی نشده بود، پس از هماهنگی‌های لازم و نهایی کردن زمان قرار، تجمع و آغاز آشوب‌های خیابانی، کوله‌پشتی‌های خود را پر از پاره سنگ و موزائیک شکسته کرده و هر کدام از سویی به محل آمدند. عده‌ای دیگر هم کوکتل مولوتف آماده کردند و با همان کوله‌پشتی‌ها خودشان را به محل تعیین شده رساندند.


آن شب در حالی که نیروهای انتظامی و امنیتی ماجرا را رصد می‌کردند، پیش از حضور این افراد به تمامی فروشگاه‌دارها و کسبه خیابان راهنمایی اعلام کردند هرچه زودتر مغازه را ببندند تا اموال آن‌ها هدف خرابکاری‌های احتمالی این افراد قرار نگیرد و خسارت مالی متحمل نشوند.


همین امر که شاید در مراحل اولیه برای برخی کسبه این خیابان سخت و تلخ به نظر می‌رسید، حالا از عسل هم شیرین‌تر شده؛ چرا که هیچ خسارتی به آن‌ها وارد نشد.


آتش زدن پراید یک کارگر برای نمایش رسانه‌ای!


اما وقتی آشوبگران پا به خیابان راهنمایی می‌گذارند، با دستور لیدرهای دست چندم کف میدان، خسارت زدن‌های خود را به اموال عمومی و خصوصی آغاز می‌کنند.


در این میان عده‌ای با دستور لیدرهایی که حالا شب را داخل بازداشتگاه و زندان صبح می‌کنند، ابتدا تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی را از جا کنده و پس از آن به بانک‌ها حمله‌ور شدند. در ادامه تعدادی از این افراد هم نقشه از پیش تعریف شده و خسارت به اموال خصوصی را در پیش گرفتند و برای این کار وقتی دیدند کرکره مغازه‌ها پایین کشیده شده و امکان آتش زدن آن‌ها وجود ندارد و هر لحظه نیروی انتظامی، بسیجیان و دیگر حافظان امنیت در حال نزدیک شدن به آشوبگران و محاصره آن‌ها هستند، باز هم با دستور یکی از لیدرهای آشوب برای آنکه اقداماتشان را بتوانند در شبکه‌های معاند گسترده نشان دهند و تصویر و خوراک رسانه دشمن را هم تأمین کرده باشند، به‌سمت یک پراید پارک شده کنار خیابان می‌روند.


لیدر این جریان ابتدا از افراد آشوبگر و فریب‌خورده می‌خواهد پراید را به وسط خیابان بکشند تا مسیر تردد مردم محل و دیگر شهروندان به طور کامل مسدود شود. پس از آن چند نفر با سنگ‌هایی که در دست داشتند، شیشه‌های این پراید مدل پایین را تخریب و در نهایت آخرین پرده از اقدامات ضد امنیتی خود را که همان پرت کردن چند کوکتل مولوتف به داخل کابین این خودرو و به آتش کشیدن آن بود، اجرایی می‌کنند.


سپس از صحنه به آتش کشیده شدن خودرو مذکور تصویربرداری کرده و برای شبکه‌های معاند سعودی و انگلیسی به عنوان سند افتخار ارسال می‌کنند تا به نمایش درآید.

وقتی آشوبگران از محل متواری می‌شوند، مالک خودرو که از روی پلاکش شناسایی و در جریان ماجرا گذاشته شده بود، به محل آمد و مشخص شد او کارگر روزمزد است. مالک خودرو که اشک از چشمانش جاری شده بود، در محل بیان می‌کرد تمامی سرمایه و دارایی‌اش را عاملان اغتشاش و آشوب نابود کرده‌اند. او همچنین از روزهایی گفت که کار روزمزدی نصیبش نمی‌شد و برای تأمین هزینه زندگی کف خیابان مسافرکشی می‌کرد.


شناسایی عاملان آشوب توسط اداره اطلاعات


در حالی که مسئولان قضایی، همان زمان در رسانه‌ها وعده جبران این‌گونه خسارت‌ها از جیب عاملان آشوب‌های خیابانی را دادند، سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات خراسان رضوی با دستور مسئولان قضایی مرکز استان، شناسایی متهمان را آغاز کردند.


خروجی مراحل چهره‌زنی و بررسی دیگر سرنخ‌های موجود در کنار اقدامات فنی و اطلاعاتی ویژه منجر به شناسایی ۶ متهم اصلی در ماجرای به آتش کشیدن خودرو شهروند مشهدی شد.

به محض شناسایی هویت این افراد که بین ۲۰ تا ۲۵سال دارند، محل اختفای آن‌ها توسط چند تیم از مأموران اداره کل اطلاعات خراسان رضوی محاصره و پس از کسب دستور مقام قضایی، عملیات دستگیری آغاز و تک به تک آن‌ها در پی یک سلسله عملیات دقیق و هماهنگ زمینگیر شدند.


از رفتار این افراد حین دستگیری مشخص بود مبهوت قدرت اطلاعاتی مدافعان امنیت شده بودند؛ چرا که تمامی دستورات معاندان و آموزش‌های داده شده به آن‌ها برای مخفی ماندن هویتشان هم چاره‌ساز نبود.


شادی شهروند مشهدی از قاطعیت دستگاه قضایی


پس از طی مراحل امنیتی پرونده و شناسایی دیگر سرشاخه‌های مرتبط با افراد دستگیر شده، هر ۶ نفر به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد منتقل شدند.

وقتی پرونده آن‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت و مالباخته هم با مراجعه به دادسرا شکایت خود را مطرح و خواستار جبران خسارت وارده شد، متهمان که هیچ راهی برایشان باقی نمانده بود در نهایت ۷۰ میلیون تومان هزینه پرایدی که به آتش کشیده بودند، پرداخت کردند و موجی از شادی و قدردانی از قاطعیت دستگاه قضایی در رفتار مالباخته بروز کرد.


پس از دریافت این خسارت از آشوبگران که می‌توان آن را نخستین نمونه معرفی کرد، پرونده قضایی ۶ آشوبگر در مرحله صدور کیفرخواست قرار گرفت.


خبرنگار: عقیل رحمانی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.