رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه صادرات رسمی فرش دست‌بافت کاهش داشته است، گفت: صادرات فرش دست‌بافت به‌صورت غیررسمی و قاچاق انجام می‌شود.

صادرات رسمی فرش در استان زنجان کاهش یافت/ فرش دستبافت قاچاق می شود

به گزارش قدس آنلاین سید محسن جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه طبق آمار رسمی صادرات فرش دست‌بافت زنجان مناسب نیست، اظهار کرد: حجم تولید نشانگر این است که صادرات فرش دستبافت به‌صورت غیررسمی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید فرش دست‌بافت مانند سال‌های گذشته است و اگر فرش دست‌بافت صادر نمی‌شد طبیعتاً باید حجم تولید کاهش پیدا می‌کرد، ابراز کرد: اما ما در حجم تولید فرش دست‌بافت شاهد عدم کاهش تولید هستیم.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به پیمان‌سپاری ارزی فرش دست‌بافت و کالاهای صادراتی، تصریح کرد: تجار برای فرار از پیمان‌سپاری ارزی فرش دست‌بافت را با لنج به امارت منتقل و از آن جا به کشورهای هدف صادراتی خود صادر می‌کنند.

وی با بیان اینکه تجار برای توجیه این اقدام خود می‌گویند مدت‌زمانی که دولت برای برگشت ارز حاصل از صادرات فروش دست‌بافت به کشور در نظر گرفته، کم است، عنوان کرد: در گذشته برای برگشت ارز حاصل از صادرات فرش دست‌بافت ۳ ماه فرصت در نظر گرفته‌شده بود که این مدت به 9 ماه افزایش پیدا کرده است و باید به این امر توجه داشت که فرش یک کالای لوکس است و فروش آن در بازار خارجی زمان‌بر است.

جعفری با اشاره به کاهش صادرات فرش دست‌بافت، خاطرنشان کرد: صادرات فرش طبق آمار رسمی نسبت به دو سال گذشته 50 تا 60 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به عدم کاهش تولید فرش ابریشمی، ادامه داد: 90 درصد مصرف فرش ابریشم در خارج از کشور است و این امر نشان‌دهنده آن است که صادرات فرش ابریشمی به‌صورت غیررسمی و قاچاق انجام می‌شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به افزایش متراژ فرش بار همراه مسافر، افزود: قبلاً یک مسافر ۱۰ مترمربع فرش می‌توانست با خود از فرودگاه خارج کند که این میزان به ۲۰ مترمربع افزایش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.