سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: ما باید واقعیت را درباره توده گاز متان بپذیریم، زیرا تا وقتی واقعیت را قبول نکنیم، به سراغ حل مشکل نخوایم رفت.

باید واقعیتِ توده گاز متان در تهران را بپذیریم
به گزارش قدس آنلاین، داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست اظهار داشت: در هفته‌های اخیر شورای شهر تهران از ما درخواست کرده بود که مستندات خود درباره وجود توده ابر متان در آسمان جنوب تهران را ارائه کنیم و ما نیز گزارشاتی که این مساله را تایید می‌کند، به شورای شهر ارائه کرده ایم. همچنین سازمان فضایی ایران، وجود توده گاز متان بر فراز مجتمع آرادکوه را تایید کرده است و از نظر ما هم انتشار گاز متان از این مجتمع که بیش از ۶۰ سال است در آن زباله دفن می‌شود، کاملا طبیعی است.

بنا به این گزارش وی افزود: موضوع انتشار گاز متان از مجتمع آرادکوه مساله جدیدی نیست و در سال‌های ۹۶ و ۹۷ مسئولان وقت شهرداری تهران، پروژه‌ای را برای استحصال گاز متان از این مجتمع با یک شرکت کره‌ای پیش بردند و حتی این پروژه تا آستانه عقد قرارداد پیش رفت، اما به دلایل مختلف این قرارداد امضا نشد، آن هم در شرایطی که آن قرارداد می‌توانست منافع برد - برد را برای دو طرف به همراه داشته باشد. به همین دلیل نیز شهردار پیشین تهران در سال ۹۸ نامه‌ای را خطاب به معاون اول رئیس جمهور وقت نوشته و درخواست کرده بود که هیات دولت تضمین‌هایی را برای شرکت کره‌ای فراهم کند تا این شرکت بتواند با شهرداری قرارداد ببندد، اما این اتفاق نیفتاد و از آن زمان تا امروز هنوز پروژه استحصال گاز متان از مجتمع آرادکوه به نتیجه نرسیده است.

گل علیزاده با تاکید بر اینکه گاز متان یک منبع مناسب برای تولید انرژی محسوب می‌شود، گفت: گاز متان همان گاز شهری است که اصلی‌ترین منبع گرمایش منازل مسکونی و واحدهای تجاری و اداری به حساب می‌آید. بنابراین استحصال گاز متان از زباله‌ها حتما می‌تواند به کسب درآمد منجر شود و شرکت کره‌ای نیز به دنبال همین مساله بود. البته حالا که قرارداد با شرکت کره‌ای امضا نشده است، بازهم به شهرداری تهران توصیه می‌کنیم که هم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در مجتمع آرادکوه و هم برای درآمدزایی و جلوگیری از هدررفت گاز متان، با کمک شرکت‌های دانش بنیان داخلی به طرف استحصال گاز متان از زباله‌های انباشت شده در مجتمع آرادکوه پیش برود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: گاز متان یک گاز گلخانه‌ای است که از جمله گازهای موثر در روند گرمایش جهانی و افزایش سرعت تغییرات اقلیمی به حساب می‌آید و تمام کشورهای جهان نسبت به انتشار آن حساس هستند. البته این گاز نقش مستقیمی در آلودگی هوای کلانشهرها ندارد و ماهیت آن با گازهایی نظیر SOX، NOX و CO که در کنار ذرات معلق از منابع اصلی آلودگی هوای شهرهای بزرگ به حساب می‌آیند، متفاوت است. بنابراین وجود گاز متان در آسمان به صورت مستقیم برای سلامتی مردم خطرناک نیست و به هیچ وجه توده گاز متان در آسمان جنوب تهران، قابلیت اشتعال و انفجار ندارد.

وی در ادامه اظهار داشت: اکنون برخی شرکت‌های دانش بنیان در بخش خصوصی کشور به فناوری استحصال گاز متان از زباله دست یافته‌اند و شهرداری تهران باید زمینه مشارکت بخش خصوصی در این زمینه را فراهم کند، زیرا استحصال گاز متان از زباله‌های انباشت شده در مجتمع آرادکوه هم می‌تواند برای شهرداری و شرکت‌های طرف قرارداد آن درآمدزا باشد و هم باعث کاهش انتشار این گاز گلخانه‌ای مخرب در جنوب تهران شود.

گل علیزاده با تاکید بر این که آرادکوه، تنها منبع انتشار گاز متان در جنوب تهران نیست، عنوان کرد: علاوه بر مجتمع پسماند شهرداری تهران، تعدادی منبع مهم دیگر انتشار گاز متان نیز درجنوب پایتخت وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به یک دامداری بزرگ مستقر در این منطقه اشاره کرد. البته عامل اصلی انتشار گاز متان در جنوب تهران، دفن و انباشته شدن زباله‌ها در مجتمع آرادکوه است و اساسا وقتی در یک منطقه حجم عظیمی از زباله‌تر و مواد آلی روی هم تلنبار می‌شود، فعل و انفعالات شیمیایی باعث متصاعد شدن گاز متان می‌شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: گزارشی که اخیرا ناسا منتشر کرده است، صرفا مربوط به ایران نیست و در آن به ۴۹ کانون مهم دیگر انتشار گاز متان در سطح جهان نیز توجه شده است که بعضی از آن‌ها در آمریکا، هند، ترکمنستان و مکزیک قرار گرفته اند. اساسا از زمانی که ماهواره‌های تحقیقاتی به مدار زمین فرستاده شدند، این ماهواره‌ها هر از گاهی تصاویری را منتشر می‌کنند که مورد استفاده مراکز علمی – پژوهشی سراسر دنیا از جمله دانشگاه‌های ایران قرار می‌گیرند. البته سنجنده‌ای که وجود توده عظیم گاز متان در ۵۰ نقطه از آسمان جهان را تایید کرده، از تیرماه امسال به فضا اعزام شده و به همین دلیل است که این سنجنده به تازگی توانسته این نقاط را شناسایی کند.

وی در واکنش به تکذیب وجود توده گاز متان در آسمان جنوب پایتخت توسط مسئولان شهرداری تهران گفت: ما باید واقعیت را درباره توده گاز متان بپذیریم، زیرا تا وقتی واقعیت را قبول نکنیم، به سراغ حل مشکل نخوایم رفت. اما به نظر می‌رسد گزارش صحیحی در این خصوص در اختیار شهردار محترم تهران قرار نگرفت و بهتر بود دوستان سازمان مدیریت پسماند، اطلاعات صحیحی را در اختیار شهردار تهران قرار می‌دادند تا ایشان به تکذیب توده گاز متان در آسمان جنوب تهران نپردازد، زیرا سازمان محیط زیست از گذشته تا امروز بارها تاکید کرده است که فرآیند دفن پسماند در مجتمع آرادکوه حتما باید اصلاح شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.