تهیه کننده یک مسابقه تلویزیونی در گفت وگو با قدس آنلاین اظهار کرد: «کهکشانیها» بر مبنای رسالت اصلی تلویزیون که سرگرمی می باشد، طراحی شده است.

 «کهکشانیها» مسابقه ای رقابتی از دلِ مسابقه «کهکشان»

به گزارش قدس آنلاین مسابقه جذاب و زنده «کهکشانیا» مخاطبانش را به یک رقابت زنده و برخط دعوت می کند. در رویکرد جدید این مسابقه، شاهد رقابت برخط و تلفنی مخاطبان به صورت توامان هستیم. از یک سو بینندگان به کمک اپلیکیشن مسابقه و فناوری واقعیت ‌افزوده در چالش‌ها رقابت می‌کنند و از سوی دیگر یک شرکت‌کننده‌ی تلفنی ضمن پاسخ دادن به سوالاتِ مجری، برای حدس رمز برنامه تلاش می‌کند. تلاش شرکت‌کننده تلفنی و افرادی که از طریق اپلیکیشن در مسابقه شرکت می‌کنند متقابلا بر هم تاثیر می‌گذارد و در حقیقت کشف رمز حاصل همکاری مشترک تمامی مخاطبان است. در این راستا با «بهراد رضازاده» تهیه کننده مسابقه «کهکشانیها» گفت وگو کردیم.

رضازاده با اشاره به این موضوع که مسابقه «کهکشانیها» در امتداد مسابقه «کهکشان» طراحی و روانه آنتن شده است، گفت: این برنامه در شبکه پنج و شبکه امید به صورت همزمان پخش می شود. ما در فصل اول مسابقه «کهکشان» از یک اپلیکیشن رونمایی کردیم که مخاطب می‌توانست با آن، بازی‌ها را همزمان با شرکت‌کنندگان خود مسابقه تلویزیونی انجام دهد. تابستان امسال تصمیم گرفتیم که آن مسابقه را به‌صورت زنده روی خط بیاوریم و مخاطبانی که زمان پخش «کهکشان» و از طریق اپلیکیشن بازی می‌کردند حالا هر شب بتوانند با این مسابقه تلفنی هم بازی کنند.

وی در ادامه افزود: فصل اول این مسابقه در 23 قسمت همراه با یک شرکت کننده روی آنتن رفت،این شرکت کننده در 3 الی 4 مسابقه شرکت می کرد و شرکت کنندگان تلفنی هم از طریق اپلیکیشن بازی هایی با عنوان سردبیر، هواپیما و... را انجام می دادند. در فصل دوم رقابت شرکت کنندگان را بیشتر کردیم،این فصل با دو شرکت کننده روی خط پخش می شد همچنین فیلم هایی که شرکت کنندگان در حین بازی با اپلیکیشن از خود می گرفتند را در مسابقه پخش کردیم و فضای کاملا رقابتی و صمیمیانه را به وجود آوردیم.

این تهیه کننده در مورد اپلیکیشن مسابقه توضیح داد و گفت: مسابقه تلویزیونی «کهکشان» به کمک فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بینندگان و شرکت کنندگان را به صورت همزمان با چالش های تازه ای روبرومی کند. در این برنامه، بیننده در لحظاتی با اسکن کردن صفحه تلویزیون به واسطه تلفن همراهش و با استفاده از اپلیکیشن برنامه، قادر به تعامل و شرکت در بازی هایی است که متناسب با دوره های مختلف تاریخ ارتباطات بشر طراحی شده اند. در هر قسمت این مسابقه یک گروه پنج نفره خانوادگی به همراه مجری وارد فضای مسابقه می شوند. شرکت کنندگان در این مسابقه سفری را در دل تاریخ آغاز کرده و دوره های مختلف تاریخ ارتباطات از گذشته تا آینده را پشت سر می گذارند. برای هر دوره تاریخی، اتاق هایی در نظر گرفته شده که یکی از شرکت کنندگان با ورود به آن با چالشهایی دست و پنجه نرم خواهد کرد. برای غلبه بر این چالشها، شرکت کنندگان نیازمند توانمندیهایی در زمینه همکاری گروهی، تمرکز، قدرت فیزیکی، خلاقیت، حافظه و همچنین مهارت استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی هستند.
 «کهکشانیها» مسابقه ای رقابتی از دلِ مسابقه «کهکشان»
وی یکی از دلایل ساخت این برنامه را علاقه خود به مسابقات تلویزیونی دانست و عنوان کرد: من سال های مختلف با برنامه ساز های تلویزیونی(احسان علیخانی، هاشم رضایت و...) کار کردم علاوه بر آن در مسابقه «ایران» کارگردان و مجری پشت صحنه بودم و همچنین علاقه خودم نسبت به بخش مسابقه باعث ساخت «کهکشانیها» شد. زمانی که من به همرام تیمم برای اجرای مسابقه «کهکشان» انتخاب شدم، ایده مسابقه «کهکشانیها» را به آن ها دادم و بسیار از این ایده استقبال شد. به نظر من رسالت اصلی تلویزیون سرگرمی است و معتقدم بهترین آیتمی که می تواند حال مردم را تا حدودی بهتر کرد و برای مدت کوتاهی از مشکلات خود دور کرد، مسابقه است. «کهکشانیها» به صورت کوییز شو اجرا می شود یعنی مسابقه ای سوال محور است.

وی با اشاره به مبنای طراحی سوالات و آیتم های مسابقه بیان کرد: فصل اول مسابقه «کهکشان» بر پایه سواد رسانه و ارتباطات پایه گذاری شد. ما این مسابقه را بر مبنای کتاب «ایران در چهار کهکشان ارتباطی» دکتر محسنیان راد طراحی کردیم. دراین کتاب 3 کهکشان وجود داشت که اول بخش کارستان ارتباطات به صورت شفاهی، دوم در اولستان بر مبنای اختراع دستگاه چاپ و فراگیری کتاب و روزنامه بود،سوم فراگیری عصر دیجیتال(رادیو،تلفن و...) بود اما ما بخشی با عنوان عصر اینترنت به آن اضافه کردیم. یکی از اتفاقات مهم در تکنولوژی ساخت اِی آر(واقعیت افزوده) بود و تفاوت هایی با وی آر(واقعیت مجازی) دارند. در «وی آر» نیاز به عینک داریم و باید وارد جهان متفاوتی بشویم اما «اِی آر» را به واسطه گوشی می توانیم انجام دهیم. سوالاتی که در مسابقه پرسیده می شود 90 درصد آن اطلاعات عمومی است و 10 درصد مابقی به دلیل اینکه مسابقه روزانه پخش می شود مناسبتی است، به عنوان مثال قبل از 16 آذر تعدادی از سوالات را براساس روز دانشجو طراحی کردیم. تمامی سوالات را با کارشناس برنامه چک و در صورت تایید در مسابقه بازگو می کنیم. گروهی که بر روی مسابقه «کهکشانیها» کار می کنند بسیار علاقه مند به رسانه هستند و این باعث شده که بیشترین میزان تعامل با مخاطب نسبت به دیگر برنامه های شبکه پنج را از آن خود کنیم.

کارگردان مسابقه درباره اقبال نسبت به مسابقه اظهار کرد: استقبال خیلی خوبی از مسابقه رخ داده است و هر شب حدود ۱۰ هزار نفر در اپلیکیشن بازی می‌کنند که عدد بسیار بالایی است و ما در طول پخش فصل اول مسابقه «کهکشان» آماری داشتیم که این حجم (۱۰ هزار نفر) اپلیکیشن را نصب کرده بودند و حالا بالای ۴۰ هزار کاربر دارد که آن را نصب کرده‌اند و بیش از ۱۰ هزار نفر هر شب بازی می‌کنند.

خبرنگار: محدثه رضایی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.