۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۳
کد خبر: 834524

وزارت بازرگانی چین از سفر معاون نخست‌وزیر این کشور از ۲۰ تا ۲۳ آذر به امارات و ایران خبر داد. وی به عنوان نماینده ویژه دولت پکن در پیگیری سند توافق همکاری ۲۵ ساله به ایران سفر کرده است.

اما و اگرهای دیپلماسی چینی

سفر «هو چونهوا» به فاصله چهار روز از سفر پرچالش شی جی پینگ به ریاض در حالی اتفاق افتاد که همچنان حاشیه‌ها و بازتاب بیانیه مشترک این کشورها ادامه دارد. شی در سفر چهار روزه خود علاوه بر شرکت در نشست‌های مشترک با سران عربستان در نشست سران شورای همکاری و نشست سران کشورهای عربی نیز حضور پیدا کرد و بیانیه مشترکی صادر شد.
حسین امیرعبداللهیان در توییتی دوزبانه (فارسی – چینی) در واکنش به این بیانیه، ادعاهای مطرح شده در آن را به شدت محکوم کرد و نوشت: «جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، اجزای جدایی‌ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم».
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد وزارت امور خارجه بلافاصله وارد عمل شد و سفیر چین در ایران را خواستیم، اعتراض خود را بیان کردیم و یادداشت اعتراضی نیز دادیم.
اما پاسخ چینی‌ها نیز در خور تأمل بود. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز با تأکید بر روابط دوستانه تهران و پکن گفت: چین همواره از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران در بهبود روابط بر اساس اصل حسن همجواری حمایت کرده است و روابط پکن با کشورهای عربی، علیه هیچ کشور ثالثی نیست.
وی ادامه داد: چین آماده ارتقای روابط و تعامل با ایران برای پیشرفت جدید در مناسبات دوجانبه است. سفر هو چونهوا، معاون
نخست وزیر چین به ایران، نقشی مثبت در تعمیق شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین ایفا می‌کند.
چن ویکینک، سفیر جمهوری خلق چین در عربستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الشرق اذعان کرد: «این یک سفر واقعاً تاریخی بود و عربستان سعودی همچنان به همه اطمینان می‌دهد کشور صلح، توسعه و مرکز رشد همه کشورهاست. چین و پادشاهی سعودی در این سفر بار دیگر تأکید کردند روابط آن‌ها قوی و جاودانه است زیرا اهداف مشترکی دارند که مهم‌ترینشان توسعه و صلح است». سفیر چین در ریاض افزود: «پکن و ریاض درباره منطبق کردن پروژه چینی راه ابریشم جدید و سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان نیز به توافق رسیده‌اند و این روند ادامه خواهد داشت». وی در برنامه «الوان الشرق» گفت: «این سه نشست علیه هیچ کشوری در منطقه نبود».

خبرنگار: محیاسادات قریشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.