دو محقق اتیوپیایی و یک سازمان حقوق بشری کنیایی از شرکت متا، مالک شبکه اجتماعی فیسبوک به اتهام "برانگیختن نفرت" و "تحریک جنگ داخلی" در اتیوپی در شبکه اجتماعی متعلق به این شرکت شکایت کرده‌اند.

فیسبوک به اشاعه خشونت و نفرت در جنگ داخلی اتیوپی متهم شد

به گزارش قدس آنلاین، به نوشته پایگاه خبری شبکه الجزیره، این شاکیان اتیوپیایی با ثبت شکایتی در روز سه‌شنبه در دادگاه عالی کنیا، شبکه اجتماعی متعلق به شرکت متا را به ایجاد زمینه برای ترویج پست‌های حامی نفرت و خشونت در اتیوپی و دامن زدن به جنگ داخلی خونین در این کشور متهم کرده‌اند.

این شکایت مشترکا از سوی این دو محقق اتیوپیایی و گروه حقوق بشری موسوم به انستیتوی کتبیه مطرح شده است.

در این شکایت آمده است، سیستم به نمایش گذاشتن پیشنهادها و توصیه‌ها در فیسبوک به اشاعه پست‌های خشونت‌طلب در اتیوپی از جمله چند پستی که قبل از وقوع قتل پدر یکی از این محقق‌ها منتشر شدند، کمک کرده‌اند.

این شاکیان از دادگاه خواستند به شرکت "متا" مالک شبکه اجتماعی فیسبوک دستور دهد گام‌هایی را در جهت تنزل دادن محتواهای خشونت‌طلبانه، افزایش کارمندان بخش تعدیل محتوا در نایروبی و تشکیل یک صندوق پرداخت غرامت به ارزش حدودی دو میلیارد دلار برای قربانیان خشونت‌های تحریک‌شده توسط فیسبوک اتخاذ کند.

آبراهام میراج، یکی از این شاکیان گفت، پدر او یک استاد دانشگاه تیگرایی بوده بعد از انتشار پست‌هایی در اکتبر ۲۰۲۱ در فیسبوک که به او تهمت‌های قومیتی وارد کردند، کشته شد. در این پست‌ها درخواست قتل پدر او با انتشار آدرسش مطرح شده بود. در شکایت مذکور نوشته شد، میراج این مطالب را به فیسبوک گزارش کرد اما این شرکت فورا مطالب را حذف نکرد و در مواردی اصلا آنها را حذف نکرد. پدر او در نوامبر سال گذشته میلادی کشته شد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.