این روزها بحث بر سر تعیین سازوکار برای نظارت بر فضای افسارگسیخته مجازی در میان تصمیم‌سازان کشورمان داغ است. والدین به ویژه نگران از دسترسی بی‌قید و بند کودکانشان به این فضای بی‌در و پیکر از مجلس شورای اسلامی مطالبه تعیین چارچوبی برای نظارت بر این محیط را دارند.

اسناد ایلان‌ماسک نشان می‌دهد مدیران توییتر اذهان آمریکایی‌ها را به‌نفع دموکرات‌ها کانالیزه می‌کرده‌اند

با وجود این برخی جریان‌های داخلی همسو با رسانه‌های بیگانه هر گونه قانون‌گذاری در این زمینه را رد کرده و از آن به سانسور و ایجاد محدودیت تعبیر می‌کنند. این در حالی است که استفاده ابزاری از شبکه‌های اجتماعی برای دروغ‌پراکنی و اثرگذاری سیاسی و اجتماعی بر رقیبان در تمام دنیا به عنوان یک تهدید مورد نظر قرار گرفته است.
بر این اساس تقریباً دو ماه پیش بود که ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی توییتر را به قیمت ۴۴میلیارد دلار خرید و بلافاصله مدیران ارشد آن را برکنار کرد. مالک تسلا و اسپیس‌اکس پس از خرید این شبکه اجتماعی، در نخستین توییت خود نوشت: «پرنده از قفس آزاد شد». جمله کنایی وی که البته اشاره‌ای هم به گنجشک آبی (نماد توییتر) دارد، از فضای سانسور و مهندسی اجتماعی حاکم بر توییتر پیش از مالکیت ماسک بر آن حکایت داشت.

مهندسی انتخابات ۲۰۲۰
از ۶ آبان که ماسک پس از کش و قوس‌های فراوان موفق به خرید این رسانه اجتماعی شد وعده داد اسناد مرتبط با دخالت توییتر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را فاش می‌کند. در این مسیر طی یک هفته اخیر، او در رشته توییتی تأکید کرده توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی آمریکا در آن انتخابات به شدت از کاندیدای دموکرات
(جو بایدن) ‌حمایت کرده و اجازه نداده بودند پست‌ها و اطلاعات مربوط به جمهوری‌خواهان و نامزد آن‌ها در این شبکه اجتماعی منتشر شود. این کار البته با همکاری و هماهنگی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا از جمله «اف‌بی‌آی» انجام می شد و حالا پس از گذشت دو سال از روی کار آمدن بایدن، می‌تواند نشان دهد انتخابات سال ۲۰۲۰ چطور توسط رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وابسته به دموکرات‌ها مهندسی شده بود. او همچنین به تازگی اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد مدیریت پیشین این شبکه اجتماعی به توصیه «تیم بایدن» برخی از محتواهای کاربران با مضمون اطلاعات لو رفته از لپ‌تاپ «هانتر بایدن» پسر رئیس جمهور را سانسور کرده است. این توییت‌ها حاوی تصاویری از رابطه جنسی ‌هانتر و عکس‌های برهنه او بودند. همچنین بخش دیگری از محتوای آن از زمینه‌سازی ارتباط یک تاجر اوکراینی با جو بایدن در زمان معاون اولی او است. ایمیل‌ها و پیام‌هایی که در این رشته توییت برملا شده‌اند، چیزی را نشان می‌دهند که یکی از مدیران وقت این شرکت از آن به عنوان «گردباد» یاد کرده بود. وی در رشته توییت‌هایی با عنوان «پرونده‌های توییتر» برای افکار عمومی به همراه مایکل شلنبرگ، روزنامه‌نگار آمریکایی در گزارشی اذعان کرد چگونه فشارهای هیئت ‌مدیره توییتر و فشارهای سران دموکرات و اف‌بی‌آی منجر به تعلیق اکانت ترامپ و حذف او از این شبکه اجتماعی در جریان انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۲۰ شد. همچنین بر اساس مدارک بدست ‌آمده از توییتر، در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۹۶، ۹۸ و ۹۹ بیشتر کمک‌های مالی کارمندان توییتر از طرف سیاستمداران حزب دموکرات بود.

زیر سؤال رفتن ماهیت دموکراسی
رسانه‌ها در دو دهه اخیر تغییر رویه داده‌ و رکن چهارم دموکراسی خوانده می‌شوند. قانون اساسی، قوه قانون‌گذاری، احزاب سیاسی و تشکل سیاسی و مطبوعات آزاد چهار رکن دموکراسی هستند. با وجود این افشاگری‌های ماسک در مورد ماهیت شبکه‌های اجتماعی و کلیت رسانه‌ها در آمریکا نشان‌دهنده کارکرد ابزاری و حزبی این حوزه مهم در راستای کنترل افکار عمومی است نه حکمرانی دموکراسی. این روند البته دموکراسی را نیز زیر سؤال می‌برد. اگر تاکنون دموکرات‌ها از شبکه اجتماعی توییتر برای اهداف انتخاباتی بهره‌برداری کرده‌اند حال ظاهراً قرار است جمهوری‌خواهان این فضا را از این پس هدایت کنند.
به طور نمونه توییتر اکنون روزانه حدود ۲۱۷ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد که بخش عمده آن کاربران آمریکایی هستند. این حجم از کاربر موجب شده هر گونه تغییر معنادار سیاست‌گذاری در این شبکه اجتماعی، علاوه بر زندگی روزانه کاربران توییتر، حیات سیاسی به ویژه در کشورهای دارای نظام دموکراتیک را تحت تأثیر قرار دهد. توییتر به ویژه در سال‌های اخیر عرصه بسیار مورد علاقه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بوده است و آنان از این شبکه اجتماعی هم برای عرصه کار خود و هم برای بدست آوردن اطلاعات و اخبار استفاده کرده‌اند و این انگیزه‌ها، مدیریت این محیط به نفع منافع حزبی و سیاسی را بیشتر می‌کند. همین مسئله در مورد دیگر رسانه‌ها نیز وجود دارد.
این نگرانی سبب شده برخی گزارش‌ها حاکی از آغاز تحرکاتی از سوی برخی سران اروپایی در راستای خروج از توییتر باشد. در دیدار اخیر مکرون و ایلان ماسک در واشنگتن، وی از روند جدید سیاست‌گذاری توییتر اظهار نگرانی کرده است. اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان هم از تردید خود برای حضور در توییتر سخن گفته است. اما باید منتظر ماند و دید آیا سازمان‌های اطلاعاتی- امنیتی آمریکا جلو فعالیت‌های ماسک را خواهند گرفت و آیا ایلان ماسک به سرنوشت جولیان آسانژ که به افشاگری علیه آمریکا پرداخته بود دچار خواهد شد یا خیر؟ مدیرعامل توییتر تنها ۲۴ ساعت پس از آنکه اسناد این شرکت مبنی بر سانسور اخبار مربوط به لپ‌تاپ‌ هانتر را منتشر کرد، با پرسشی درباره امنیت جانی‌اش مواجه شده. یکی از فعالان حوزه فناوری در توییتر با نام کاربری «کیم دات‌کام» از این ثروتمندترین مرد جهان پرسید آیا به خودکشی فکر می‌کند؟ ماسک ۵۱ساله پاسخ داد: من اصلاً به خودکشی فکر نمی‌کنم. اگر شنیدید خودکشی کرده‌ام، بدانید که واقعی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.