یک رسانه انگلیسی گزارشی از رفتار های غیر اخلاقی علیه زنان خارجی در جشنواره موسیقی عربستان نوشت.

رفتارهای غیراخلاقی علیه زنان خارجی در جشنواره موسیقی عربستان

به گزارش قدس آنلاین، وب سایت انگلیسی «میدل ایست آی» گزارشی در مورد لزوم نظارت بین المللی بر موارد آزار جنسی زنان خارجی که در جشنواره موسیقی« میدل بیست» ریاض شرکت می‌کنند، منتشر کرد.

این وب سایت نوشت که بسیاری از زنان خارجی در طول جشنواره مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفتند. « الیزا اسکاتن» زن 25 ساله هلندی برای اولین بار در اوایل ماه دسامبر از عربستان برای شرکت در جشنواره موسیقی دیدن کرد و مورد اذیت و آزار قرار گرفت.

به گزارش سعودی لیکس، این رویداد در عربستان به عنوان یکی از بزرگترین جشنواره‌های موسیقی در خاورمیانه در سال جاری مورد استقبال قرار گرفته است؛ اما علیرغم تعهد سازمان‌دهندگان برای مبارزه با آزار و اذیت زنان، بار دیگر مورد انتقاد قرار گرفته است.

این جشنواره موسیقی که از 1 تا 3 دسامبر برگزار شد، بیش از 730 هزار طرفدار را به خود جذب کرد و آثار موسیقی متنوعی را به نمایش گذاشت.

یکی از کارمندان سفارت هلند در قاهره در این جشنواره موسیقی شرکت کرد و گفت: از زمان ورود به جشنواره تعدادی از مردان سعی در آزار و اذیت آن‌ها داشتند.

جشنواره موسیقی میدل بیست در سال‌های 2019 و 2021 به دلیل آزار و اذیت و همچنین اقدامات نامتعارف مورد انتقاد قرار گرفت. سازمان‌دهندگان این جشنواره تلاش کردند گام‌های بیشتری را برای برقراری امنیت در این جشنواره بردارند. با وجود این تلاش‌ها، پس از پایان جشنواره ، تعدادی زیادی از زنان در رسانه‌های اجتماعی به انتقاد از این جشنواره پرداختند و شکایات و داستان‌های خود را بیان کردند.

اسکاتن در خصوص این جشنواره اعلام کرد: در این جشنواره دختران زیادی دیده نمی‌شد و فضا بسیار وحشت زده بود.

بعدها وی شکایت خود را به مدیریت این جشنواره اعلام کرد و آن‌ها پاسخ دادند که تعدادی از مظنونان مزاحم از این رویداد اخراج شده‌اند.

یک پرستار فنلاندی نیز در خصوص جشنواره بزرگ موسیقی در عربستان نوشت: این جشنواره یکی از بدترین و وحشتناک‌ترین تجریات زندگی من بود. من به عنوان یک زن در عربستان سعودی احساس امنیت و ارزش می‌کردم، اما همه چیز دیشب فرق داشت. من و دوستانم در یکی از بزرگترین جشنواره‌های موسیقی در خاورمیانه توسط تعداد زیادی از مردان مورد آزار و اذیت و آزار جنسی قرار گرفته‌ایم.

یک کاربر عربستانی نیز نوشت که بسیاری از زنان مجبور شدند سریع از جشنواره خارج شوند؛ چرا که برخی مردان با مصرف مشروبات الکلی اقدامات ناشایست انجام می‌دادند ،اما مأموران حاضر در مراسم هیچ اقدامی نمی‌کردند.

این در حالی است که ده‌ها زنان سعودی و خارجی از این جشنوراه موسیقی شکایت و انتقاد کردند و از «ترکی آل الشیخ» رئیس سازمان موسوم به تفریح و سرگرمی سعودی که مسئولیت تمامی این گونه مراسم‌ها با وی است، نیز خواسته‌اند تا تدابیری برای جلوگیری از آزار جنسی اتخاذ کند.

مدیران جشنواره میدل بیست امسال تلاشی هماهنگ برای رسیدگی به این موضوع انجام داده است. تابلوهایی با مضمون‌های مختلف برای جلوگیری از آزار و اذیت جنسی نصب شده بود، اما این اقدامات بی‌فایده بود.

بسیاری از کاربران سعودی در توییتر با هزاران توییت خشم خود را از برخی اقدامات نامتعارف و تکان‌دهنده که متناقض با جامعه محافظه‌کارانه عربستان است ابراز کردند.

پیش از این نیز کاربران فضای مجازی عربستان همچنین با انتقاد از صرف هزینه‌های هنگفت برای برگزاری جشن و کنسرتها در این کشور تاکید کردند که این جشنواره‌ها در حالی برگزار می‌شود که مردم عربستان با فقر، بیکاری، گرسنگی و فقدان زیر ساخت‌های مناسب دست و پنجه نرم می‌کنند.

رژیم آل سعود که این جشنواره را بزرگترین رویداد در خاورمیانه نامیده است، به سبب مغایرت با آداب و سنت‌های جوامع عربی از جمله پایکوبی دختران با لباس‌های نامتعارف مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

همانطور که در فصول سال‌های گذشته اتفاق افتاد، جشنواره میدل بیست ریاض 2022 جنجال و خشم بزرگی را در رسانه‌های اجتماعی در عربستان برانگیخت، تا جایی که ویدئوهای بسیاری از رسوایی‌های جشنواره منتشر شد که در آن مردان و زنان جوان اقدامات کاملا مغایر با ارزش‌های اخلاقی و آموزه‌های دینی جامعه سعودی انجام می‌دهند.

تغییر و تحولات در عربستان سعودی در راستای پیروی از کشورهای غربی و با غرب گرایی همراه بوده است. معارضان بارها این گونه جشن‌ها را که با توجه خاص ولیعهد سعودی در راستای اهداف چشم‌انداز 2030 برگزار می‌شود را ابزاری برای دین‌زدایی در کشوری دانسته‌اند که میزبان مهم‌ترین اماکن مقدس اسلامی است و پادشاهش خود را خادم حرمین شریفین می‌نامد.

ولیعهد جوان سعودی از زمان روی کار آمدنش برای ایجاد تغییرات ریشه‌ای و اسلام‌زدایی از عربستان و کشاندن این کشور به سمت فساد تلاش زیادی کرده و در این سال‌ها فروش مشروبات الکلی، برگزاری جشن‌های مختلط، دعوت از خوانندگان آمریکایی و از سوی دیگر بازداشت صدها عالم دینی و خطیبان مساجد مصادیق بارز این موضوع است.

محمد بن سلمان تغییرات اجتماعی در عربستان به وجود آورد. همچنین این شاهزاده جوان اقداماتی از جمله کاهش صدای بلندگوهای مساجد، کاهش دستمزد روحانیون و ... انجام داد.

بسیاری از ناظران معتقدند که ادعای مقامات سعودی مبنی بر اینکه به دنبال آسایش و رفاه شهروندان سعودی هستند در چارچوب سیاست محمد بن سلمان در حذف هویت عربی و اسلامی از ملت عربستان به بهانه مبارزه با افراط گرایی صورت می‌گیرد.

آل سعود سرمایه‌های عظیم مالی را در بخش سرگرمی هزینه می‌کند تا جوانان سعودی را با سیاست‌های بی‌پروای خود منحرف کند و فساد و انحطاط را در عربستان گسترش دهد، علاوه بر این ولیعهد سعودی قصد دارد چهره ناقض حقوق و آزادی‌های بشر عربستان را از خلال تغییرات گسترده اجتماعی که اخیراً ایجاد کرده است، بهبود ببخشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.