۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 836188

در تعالیم اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همواره ارزش و اهمیت زن و رعایت حقوق انسانی او، همچون مردان بدون تبعیضی مورد تأکید قرار گرفته است. توسعه اقتصادی نیز به عنوان هدف آرمانی استفاده از تمام توانمندی ها، ظرفیت ها و استعدادها را مورد توجه قرار می دهد.

نقش زنان در فرایند توسعه چیست؟

در این باره با دکتر شهلا کاظمی پور جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید:

عضو انجمن جامعه شناسی ایران در گفتگو با قدس آنلاین گفت: توسعه انسانی به معنای امید به زندگی با ضریب بالاتر، آموزش و سلامت بیشتر و استقلال اقتصادی است.

کاظمی پور افزود: شاخص های توسعه در محافل بین المللی امروزه در توسعه انسانی زنان دیده شده زیرا کشورهای جهان به این نتیجه رسیده اند که زنان نقش مهمی در بهبود محیط زیست، سالم سازی خانواده، موفقیت تحصیلی فرزندان و ... دارند و همه این موارد در توسعه انسانی زنان وجود دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: توسعه انسانی به معنای امید به زندگی بالاتر، آموزش و سلامت بیشتر و استقلال مالی است و این موارد به عنوان شاخص توسعه انسانی در نظر گرفته می شود که هم در سطح جامعه و هم در خانواده مؤثر است.

وی گفت: مطالعات نشان می دهد زنانی که تحصیلات بالاتری دارند فرزندان سالم تری به دنیا می آورند. همچنین آمار مرگ و میر کودکان در مادران بیسواد یا کم سواد بیشتر از مادران با سواد است.

نقش زنان در فرایند توسعه چیست؟

این جامعه شناس بیان کرد: به لحاظ پیشرفت تحصیلی نیز مشاهده شده زنانی که دارای درآمد هستند بیشترین سهم درآمد خود را به سرمایه گذاری برای تحصیل فرزندانشان اختصاص می دهند.

وی تأکید کرد: همه عوامل ذکر شده نشان می دهد؛ به طور کلی سرمایه انسانی و شاخص توسعه انسانی زنان هر چه بیشتر باشد، خانواده و در نتیجه جامعه از اعتلای بالاتری برخوردار خواهند بود.

کاظمی پور افزود: خوشبختانه در کشور ما نیز وضعیت تحصیلی زنان بسیار پیشرفت کرده و با توسعه شهرنشینی، بهداشت و آگاهی بیشتر شده است و نیز دسترسی به وسایل ارتباط جمعی سبب آگاهی بیشتر زنان شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از اثرات آگاهی زنان، کاهش باروری برای جلوگیری از مرگ و میر کودکان بود که این موضوع متأثر از بالا رفتن سرمایه انسانی زنان است. چراکه در سالهای گذشته همه کشورها سعی بر کاهش باروری داشتند به این دلیل که باروری زیاد، مرگ و میر زیاد کودکان را نیز در پی داشت. در کشور ما نیز طی سه دهه اخیر سطح آگاهی زنان بالاتر رفت اما مسئله اساسی این است که به همه نیازهای زنان پاسخ داده نشد به خصوص در بحث اشتغال و استقلال مالی که همچنان تاکنون این موضوع حل نشده است. بنابراین هنگامی که توسعه صنعتی و توسعه اقتصادی داشته باشیم طبیعتا اشتغال ایجاد می شود و زنان نیز به میزان بیشتری می توانند کسب شغل کرده و درآمد داشته و از این جهت در زمینه توسعه مؤثرتر باشند.

کاظمی پور گفت: برای حل مشکلات زنان، ایجاد امنیت اقتصادی و توسعه صنعتی جامعه مؤثرترین راه است که خانواده اعم از زن و مرد باید از این امکان برخوردار باشند.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.