رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی با بیان اینکه در تأمین دارو مشکل داریم و این مشکل موقتی و قابل برطرف شدن است، گفت: همه این مشکلات ناشی از نبود مدیریت در اداره امور است. وقتی دارو از جمع کالاهایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی است، به یکباره حذف می‌شود، باید منتظر چنین روزی می‌بودیم.

درد بی‌درمان کمبود دارو!

به گزارش قدس خراسان آنلاین، «کاری کنید بیمار جز درد و رنج بیماری‌اش، ناراحتی دیگری ‏نداشته باشد». همین ابتدا سؤال از آقا یا خانم مسئول که چه کردید تا فرمایش رهبری روی زمین نماند؟ آیا واقعیت با شعارهایی که برخی از مسئولان لقلقه زبانشان است، یکی است؟ پاسخ منفی است! برای اینکه به حقانیت این ادعا پی ببرید کافی است گشتی در بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها بزنید. آن‌هایی که این روزها درگیر دارو و درمان هستند، این موضوع را به خوبی درک می‌کنند. داروهای خاص و کمیاب که بماند، داروهایی که تا همین چند وقت پیش حتی در بقالی‌ها هم می‌توانستی پیدا کنی اکنون کمیاب یا نایاب شده‌اند! چقدر هم مسئولان به فرمایشات رهبری توجه دارند! بیمار رنج و دردش که هیچ حتی تمام ایل و خانواده‌اش باید بسیج شوند تا شاید بتوانند داروی مورد نیاز برای درمانش را پیدا کنند!



خرید دارو به هر قیمتی

شهروندی که به قول خودش مستأصل از گشتن در شهر به دنبال دارو از این داروخانه به آن داروخانه است، می‌گوید: شما داروی بیمار ما را پیدا کن، پول دادنش با من. به هر قیمتی که هست، می‌خریم!

او ادامه می‌دهد: وقتی پای جان عزیزانت در میان باشد، حاضری هست و نیستت را بدهی تا دوای دردشان را پیدا کنی؛ اما از کجا و چطور، کسی نمی‌داند! منظور اینکه مراکز رسمی چون داروخانه‌ها مدعی هستند دارو ندارند وگرنه تا دلت بخواهد دلال هست که داروهای مثلاً نایاب را برایت می‌آورند. برخی هم پول می‌گیرند و دارو می‌فروشند بی‌آنکه تضمینی در اصل بودن و اثربخشی آن داده باشند. خیلی‌هایشان دلال نیستند؛ بلکه شیادی کرده و به راحتی با جان مردم بازی می‌کنند و تنها به دنبال سرکیسه کردن مردم هستند!

احساس ناخوشایند مردم از شرایط دارو

یکی دیگر از شهروندان با ابراز گلایه از نبود داروی مورد نیاز مادرش در داروخانه‌های مشهد مدعی است نسخه‌ پزشک را به هر داروخانه‌ای که احتمال داده آن داروها را دارد، برده اما دریغ از حتی یک امیدواری کوچک!

وی ادامه می‌دهد: در این مدت هر وقت دنبال دارو بودم، به نکته تأسفباری برخورد کردم که البته این اواخر شدیدتر به چشم می‌آید و واقعاً دردناک است؛ اینکه بعضی از نسخه‌خوان‌های داروخانه‌ها یا با مدیر داروخانه هماهنگ نیستند یا اینکه از سر دلسوزی ابتدا که نسخه را می‌بینند می‌گویند دارو هست؛ اما وقتی پای مسئول یا مدیر داروخانه به میان می‌آید همه چیز به طور کامل عوض می‌شود و می‌گویند داشتیم، تمام شده است!

چرا و برای چه این‌گونه برخورد می‌کنند، نمی‌دانم اما احساسم این است که یا می‌خواهند دارو را قطره‌چکانی به بیمار بدهند یا اینکه انتظار افزایش قیمت و گران‌تر شدن آن را دارند و یا به افراد سفارش شده دارو می‌دهند و تنها نسخه آن‌ها را می‌پیچند!

او در واکنش به این سؤال که آیا سرانجام توانستی دارویی که دنبالش بودی، پیدا کنی، گفت: داروهایی که من به دنبال آن بودم چنان داروی خاصی نبود؛ یکی دو تا سرم تقویتی و خوراکی بود به همراه یک قطره. همین‌ها را نتوانستم پیدا کنم و پس از مشورت با پزشک مادرم، داروی دیگری تجویز کرد که به قول خودش شاید اثر مشابه دارویی که ابتدا تجویز کرده بود داشته باشد. این را هم توانستم پس از پرس‌وجو و راهنمایی گرفتن از پسرعمه‌ام که خودش داروخانه‌دار است، تهیه کنم.

وعده واردات دارو چه شد؟

فرد دیگری نیز گلایه‌مند از شرایط دارو با بیان اینکه در حال حاضر داروهای آنتی‌بیوتیک برای کودکان به شدت کمیاب است، بیان کرد: شنیده بودم دارو نیست و مشکل گیر می‌آید؛ اما فکر می‌کردم داروهایی است که برای بیماران خاص و از نوع خارجی تجویز می‌شود، سخت گیر می‌آید. چند روز پیش پسرم دچار مشکل درد گلو و علائم سرماخوردگی شد. برای همین دنبال تهیه دارو پس از تجویز پزشک بودم؛ اما متأسفانه هرچه بیشتر تلاش کردم، کمتر یافتم.

وی ادامه می‌دهد: به چندین داروخانه مراجعه کردم و همه به اتفاق پاسخشان این بود؛ داروهای آنتی‌بیوتیک‌ برای کودکان نداریم! مگر مسئولان نگفتند مشکل این داروها را با واردات دارو برطرف کرده‌اند؟ پس کجا رفت داروهایی که گفته بودند وارد کرده‌اند؟

شروع مشکلات همزمان با حذف ارز ۴۲۰۰ دارو

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی با بیان اینکه در تأمین دارو مشکل داریم و این مشکل موقتی و قابل برطرف شدن است، گفت: همه این مشکلات ناشی از نبود مدیریت در اداره امور است. وقتی دارو از جمع کالاهایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی است، به یکباره حذف می‌شود، باید منتظر چنین روزی می‌بودیم.

دکتر علیرضا شهریاری ادامه داد: زمانی که قرار بود این تصمیم را بگیرند حتماً باید همه جوانب در نظر گرفته می‌شد نه اینکه ابتدا ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم و سپس دنبال چاره برای کمبودها باشیم. تهیه مواد اولیه و مواد جانبی با شرایط ارزی فعلی برای کارخانه‌های داروسازی به این راحتی نیست که بتوان یک شبه همه چیز را مهیا کرد. برای انجام کار باید از ایده صاحبنظران استفاده می‌شد که نشد. وی افزود: وقتی یک کالایی در بازار کم می‌شود باید تولیدکنندگان سه برابر مورد نیاز تولید کنند تا بازار به تعادل برسد. در شرایط فعلی که کمبود دارو هست، چند ماه زمان می‌برد تا بازار دارو نیز متعادل شود.

کمبود دارو وجود دارد

شهریاری در خصوص امتناع برخی از داروخانه‌ها از فروش دارو به بیماران به بهانه‌های مختلف به امید گران شدن در آینده نیز اظهار کرد: به هیچ‌وجه این موضوع حقیقت ندارد چون داروخانه‌دار اگر دارو را نفروشد نمی‌تواند کارش را ادامه دهد؛ اما اینکه دارو را کمتر به فروش می‌رسانند امکانش وجود دارد؛ چون همان‌طور که گفته شد کمبودها هست و داروخانه‌داران مجبورند برای اینکه به همه درخواست‌ها پاسخ دهند، به صورت حساب شده داروها را بفروشند. در حال حاضر مردم مانند اوایل کرونا که داروخانه‌ها را برای نبود ماسک و محلول مقصر می‌دانستند، همین حس را نسبت به نبود دارو دارند؛ ولی چنین نیست و مشکل از مدیریت شرایط است. با این حال اگر مردم هرگونه تخلفی از جانب داروخانه‌ها احساس کردند می‌توانند با انجمن داروسازان تماس بگیرند و به معاونت غذا و دارو اطلاع دهند تا به موضوع رسیدگی شود.



خبرنگار: هاشم رسائی فر

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.