مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی از تولد ۵۲۰ نوزاد در اولین تاریخ رند قرن(۱۴۰۱/۰۱/۰۱) خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۳۹ مورد نوزاد پسر و ۲۸۱ مورد نیز دختر بوده‌اند.

تولد ۵۲۰ نوزاد به تاریخ لاکچری ۰۱/ ۰۱/ ۱۴۰۱ در خراسان رضوی/ ۴۰۰ شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی صادر شد 

به گزارش قدس خراسان آنلاین، از ایستگاه پر شور تولد تا آرام گرفتن در میان سردی خاک خانه آخر، از تولد یک عشق و به دست کردن حلقه طلایی ازدواج در میان هلهله و شادی آمیخته با عطر اسپند و صدای "النکاح سنتی ..." تا قرمزی چشمهایی که پایان تلخ یک پیوند را فریاد می‌زنند و رخ دادن مکروه‌ترین حلال نزد پروردگار، از همان روزی که حس زیبای مادر یا پدر شدن را تجربه می‌کنی تا تمام آن روزهایی که به عنوان یک شهروند با شرکت در انتخابات، سهم خودت را در تعیین تاریخ کشورت ایفا می‌کنی، تمام این احوالات تلخ و شیرین در ثبت احوال، ثبت و در قالب سندی به نام شناسنامه برایت تنظیم می‌شود.


این هفته به سراغ غلامحسین قنبری، مدیر کل ثبت احوال خراسان رضوی رفتیم تا گپ و گفتی پیرامون اتفاقات سجلی این استان داشته باشیم؛ آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل این گفتگو است:

قدس خراسان آنلاین: به عنوان اولین سوال بفرمایید از ابتدای سال چند تولد در خراسان رضوی و شهر مشهد ثبت شده است؟

قنبری: میزان ولادت در ۸ ماه اول امسال در استان ۶۸ هزار و ۴۳۵ مورد به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۷۲ هزار و ۱۳۰ مورد بوده ۵ درصد کاهش داشته است؛ در مشهد هم آمارها کاهش ۴/۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد به طوری که در ۸ ماهه سال قبل، ۳۹ هزار و ۲۳۱ ولادت ثبت کردیم و در ۸ ماه اول امسال به ۳۷ هزار و ۳۷۹ مورد رسید.

قدس خراسان آنلاین: در مورد صدور شناسنامه برای فرزندانی که حاصل ازدواج‌های ثبت نشده هستند لطفا توضیح دهید شرایط به چه صورت است؟

قنبری: ثبت ولادت یکی از وظایف اساسی و اولیه ثبت احوال است و در صورتی که فرزندی از والدین ایرانی متولد شود گواهی ولادتی برای آن نوزاد صادر می‌شود و پدر و مادر با مراجعه به ثبت احوال در مهلت قانونی ۱۵ روزه اقدام به ثبت ولادت و اخذ شناسنامه می‌کنند بنابراین اگر ازدواج محضری باشد صرفا با مراجعه یکی از والدین امکان ثبت و گرفتن شناسنامه وجود دارد. اگر محضری نباشد باید هر دو والد با هم برای گرفتن شناسنامه مراجعه کنند و مشکلی وجود ندارد، اما اگر ازدواج محضری نشده باشد و یکی از والدین از مراجعه خودداری کند قانونگذار در این مورد تعیین تکلیف کرده و فرد باید مراجعه کند به دستگاه قضا و طرح دعوی کند تا مطابق مقررات با آنها برخورد و برایش شناسنامه صادر شود.

قدس خراسان آنلاین: چند فرد ایرانی بدون شناسنامه در شهر مشهد و خراسان رضوی وجود دارند؟

قنبری: کل پرونده‌هایی که در تمام استان برای افراد فاقد شناسنامه تشکیل شده و در حال رسیدگی است به ۸۰۰ مورد نمی‌رسد. افراد تابع ایران که تا الان به هر دلیلی نتوانستند به ثبت احوال مراجعه کنند باید با مراجعه به ثبت احوال برای تشکیل پرونده اقدام کنند، و بعد از تکمیل پرونده در کمیسیون مربوطه یا در نزد شورای تامین موضوع مطرح و با صادر شدن رأی شورا دستور تنظیم سند و صدور شناسنامه داده می‌شود.

قدس خراسان آنلاین: در این ۸۰۰ مورد آیا بحث افراد مشکوک التابعیت هم وجود داشته است؟

قنبری: کسی که مدعی ایرانی بودن است و تاکنون برایش شناسنامه ای صادر نشده را فاقد شناسنامه می‌گویند اما مشکوک التابعه کسی است که مدعی داشتن یک سند و شناسنامه است اما دولت به دلایل قانونی نسبت به تابعیت فرد تردید دارد پس بنا به ماده ۴۵ قانون ثبت احوال در این خصوص رسیدگی می‌شود و مراجع قانونی که اختیار دارند ورود پیدا می‌کنند و اقدامات لازم انجام میشود اگر آن تردید روشن شد خدمات ارائه خواهد شد، در هر صورت احراز هویت باید در نزد مقام قانونی اثبات شود.

قدس خراسان آنلاین: سوالم را با جزئیات بیشتری شفاف می‌کنم، افرادی در سیستان بلوچستان وجود دارند که در سال‌های اخیر بخشی از آنها به خراسان رضوی و حاشیه شهر مشهد هم مهاجرت کرده‌اند، در ظاهر شبیه بلوچ‌ها هستند اما بلوچ‌ها به آنها قوم چلو می‌گویند، این افراد اکثرا فاقد شناسنامه و مدعی هویت ایرانی هستند اما گاها تردیدهایی که در این خصوص وجود دارد باعث شده این افراد سال‌ها از داشتن شناسنامه و برخی حقوق اجتماعی بی بهره باشند، ثبت احوال چه اقدامی برای رفع این مشکل انجام داده است؟

قنبری: برای ما فرقی نمی‌کند که فرد متعلق به چه قوم و طایفه‌ای باشد در کل هر فردی که مدعی ایرانی بودن باشد و مدارک و مستندات کافی و قانونی به ثبت احوال ارائه کند، ما موظف به تشکیل پرونده و استعلام از مراجع قانونی هستیم تا موضوع بررسی شود. ما در این موضوع که مراجع قانونی به چه شکلی می‌خواهند احراز هویت فرد را انجام دهند هیچ دخالتی نداریم و هر ترتیبی که آنها تشخیص دهند ما باید مدارک و پاسخ مرجع مربوط را دریافت و در پرونده درج کنیم سپس برای شورای تامین بفرستیم و حق دخالت نداریم.

قدس خراسان آنلاین: از زمانی که طرح صدور شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی(که همسران خارجی دارند) به اجرا در آمده چند درخواست در خراسان رضوی و شهر مشهد داریم؟

قنبری: مواردی که برای ما از سوی اداره اتباع مجوز صادر شده و به ثبت احوال آمده، شناسنامه صادر کردیم و از این جهت مشکلی نداریم بطوری که تا الان حدود ۴۰۰ مورد شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی صادر کرده‌ایم.

قدس خراسان آنلاین: از ابتدای سال، چند پرونده در کمیسیون تشخیص سن تشکیل و منجر به صدور رای شده است؟

تولد ۵۲۰ نوزاد در تاریخ لاکچری ۰۱/ ۰۱/ ۱۴۰۱ در خراسان رضوی/ ۴۰۰ شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی صادر شد 

قنبری: قبل از سال ۶۷ بحث تغییر سن توسط مقام قضایی بررسی و رأی صادر می‌شد اما از آن سال به بعد این موضوع به لحاظ قانونی ممنوع شد اما کمیسیونی با ریاست مقام قضایی و عضویت ثبت احوال برای این موضوع تشکیل شد تا اگر فردی در موارد خیلی خاص حائز شرایط است و تقاضای تغییر سن شناسنامه‌ای خود را دارد، درخواستش در این کمیسیون بررسی شود. یکی از مواردی که باعث می‌شود درخواست افراد به این کمیسیون ارجاع شود این است که فرد مدعی تغییر ۵ سال یا بیشتر باشد که در این صورت بر اساس معاینات و آزمایشات پزشکی قانونی موضوع بررسی می‌شود. امسال کمیسیون تشخیص سن در استان ۶ جلسه تشکیل داده و به ۲۰ پرونده رسیدگی کرده که در نهایت با ۱۸ پرونده موافقت شده است.

قدس آنلاین خراسان: از ابتدای امسال چند نفر تقاضای تغییر نام داشته اند؟

قنبری: کل درخواست های تغییر نام اشخاص که در محاکم، هیات‌های حل اختلاف و کمیته تغییر نام بررسی شده ۲ هزار و ۳۹۳ مورد بوده که با ۲ هزار و ۳۶۵ موافقت و فقط ۲۸ مورد رد شده است.

قدس خراسان آنلاین: پر تکرارترین اسامی ثبت شده در ۸ ماه ابتدایی امسال چه نام‌هایی بودند؟

قنبری: پر طرفدارترین اسامی پسر در خراسان رضوی شامل امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین و حسین و برای دختران فاطمه، زهرا، رستاک، حلما و زینب بوده است؛ در مشهد هم امیرعلی، علی، امیرحسین، محمد و حسین برای متولدین پسر و فاطمه، زهرا، زینب، حلما و رستاک برای دختران جزو پرشمارترین اسامی ثبت شده امسال است.

قدس آنلاین خراسان: یکی از خدمات ثبت احوال صدور گواهی تجرد است، کاربرد این گواهی چیست و از ابتدای سال چند مورد صادر شده است؟‌

قنبری: در برخی موارد که یک فرد قصد سفر به خارج از کشور دارد یا در موارد خاصی که فرد باید تجرد خود را برای یک سری از مراکز قانونی اثبات کند، از ما تقاضا می‌کند و ما هم بررسی و صادر می‌کنیم. از ابتدای سال بنا بر درخواست‌هایی که رسیده، ۱۶۶ گواهی تجرد در خراسان رضوی صادر کرده‌ایم.

قدس خراسان آنلاین: در صفحه دوم شناسنامه وضعیت تاهل افراد ذکر می‌شود، چه نیازی به گواهی تجرد است؟

قنبری: در شناسنامه وضعیت تاهل ثبت می‌شود؛ اینکه برای کسی در شناسنامه مشخصات همسر ثبت نشود، الزاما دلیلی بر تجرد شخص نیست.

قدس خراسان آنلاین: آمار ازدواج‌ها و طلاق‌های خراسان رضوی از ابتدای سال را بفرمایید.

قنبری: طی ۸ ماه ابتدایی امسال ۲۲ هزار و ۵۷۰ واقعه ازدواج و ۱۰ هزار و ۱۸۵ مورد طلاق در استان ثبت شده است.

قدس خراسان آنلاین: چند درخواست کارت ملی از ابتدای سال در شهر مشهد و خراسان رضوی داشته اید و چند کارت صادر شده است؟

قنبری: تا پایان آبان ماه ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر واجد دریافت کارت ملی در استان وجود داشتند که از این تعداد ۴ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۱۸۶ مورد یعنی ۹۸/۹ درصد درخواست کارت ملی کرده اند و از این آمار ۴ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۸۲۶ مورد کارت تا پایان آبان ماه تحویل شده است. از اول امسال ۱۵۲ هزار و ۷۳۳ مورد درخواست صدور داشتیم.

قدس خراسان آنلاین: تعداد کل فوت‌ها در ۸ ماهه اول امسال چقدر بوده است؟

قنبری: از ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۲۲ هزار و ۶۵۴ مورد مرگ ثبت شده و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۳۱ هزار و ۹۱۲ مورد فوت داشتیم و آمار امسال کاهشی است.

نکته مهمی که در خصوص ولادت و فوت برای ما مهم است مهلت قانونی ثبت این وقایع است که برای ولادت ۱۵ روز است و والدین باید در این مهلت مقرر برای گرفتن شناسنامه و ثبت تولد به ثبت احوال مراجعه کنند و برای وفات این مهلت ۱۰ روز است که باید بازماندگان اطلاع دهند.

قدس خراسان آنلاین: برای تاریخ تولد لاکچری ۱۴۰۱/۰۱/۱چند شناسنامه صادر شده است؟

قنبری: برای این تاریخ ۵۲۰ شناسنامه صادر شده که از این تعداد ۲۳۹ مورد نوزاد پسر و ۲۸۱ مورد نیز دختر بوده‌اند.

گفتگو: معصومه مومنیان


انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.