لاستیک هواپیمای سپهران برای پنجمین بار پس از گذشت سه روز از بهسازی باند فرودگاه مشهد در سکوت خبری ترکیده است.

۵ ترکیدگی لاستیک از یک شرکت هواپیمایی!/ کارگروه ویژه اقدامات اصلاحی «سپهران» تشکیل شده است

به گزارش قدس خراسان، منابع خبری از ترکیدگی مجدد لاستیک هواپیمایی دیگر در فرودگاه مشهد، در تاریخ ۱۳ آذرماه خبر دادند، ماجرا از این قرار است که آن روز پرواز شماره ۴۳۱۰ هواپیمایی سپهران از مبدا فرودگاه مهرآباد در مشهد به زمین نشسته و برای تخلیه مسافرین به پارکینگ رفته است که متوجه صدمه و ترکیدگی لاستیک چرخ شماره یک شده‌اند.

هرچند پیش از این رسانه‌ها از عملیات بهسازی باند فرودگاه مشهد خبر داده بودند اما برای بررسی بیشتر وضعیت باند فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد که پیش‌تر نقایص آن در حوادث لاستیک‌های هواپیماها موثر ذکر شده بود، به سراغ مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی رفتیم تا از وضعیت نهایی بهسازی باند فرودگاه باخبر شویم.

محمود امانی‌بنی ۱۰ آذر ماه را تاریخ اتمام بهسازی باند فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد ذکر می‌کند و این یعنی حادثه پنجم هواپیمایی سپهران سه روز پس از عملیات بهسازی باند فرودگاه رخ داده است.

این اتفاق تا کنون در سکوت خبری نگه داشته شده اما نامه ۱۵ آذرماه اداره کل دفتر بررسی سوانح و حوادث هوایی کشور خطاب به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاییدی بر اصل این ماجرا است. در این نامه که به صورت اختصاصی در قدس خراسان منتشر شده است، مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث معتقد است با توجه به اینکه آمار رویدادهای مشابه شرکت هواپیمایی سپهران در سال اخیر به پنج عدد رسیده، با وجود تعداد پروازهای این شرکت هواپیمایی در فرودگاه مشهد، ریسک آن غیرقابل قبول بوده و می‌گوید در مرداد ماه نیز این هشدار داده شده است.

۵ ترکیدگی لاستیک از یک شرکت هواپیمایی!/ کارگروه ویژه اقدامات اصلاحی «سپهران» تشکیل شده است

۵ ترکیدگی لاستیک از یک شرکت هواپیمایی!/ کارگروه ویژه اقدامات اصلاحی «سپهران» تشکیل شده است

حسن رضایی‌فر معتقد است مستندات و شکل لاستیک صدمه دیده نشان می‌دهد شرایط محیطی مقصر این حادثه نبوده و ترکیدگی لاستیک مرتبط با سیستم‌های هواپیما است، هرچند این حادثه پس از بهسازی باند فرودگاه مشهد اتفاق افتاده است اما نامه این مسئول سازمان هواپیمایی کشوری نیز باند فرودگاه را بی‌تقصیر می‌خواند.

حدودا یک ماه قبل از این حادثه در ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۱ نیز لاستیک چرخ‌های شماره یک و دو هواپیمای دیگری از همین شرکت که مسیر آبادان را به مشهد طی کرده بود دچار حادثه‌ای مشابه می‌شود، علامت ثبت هواپیما در این دو پرواز نشان از این دارد که حداقل دو هواپیمای متفاوت این شرکت دچار حادثه شده‌اند.

هرچند مسئولان شرکت هواپیمایی سپهران برای جبران چهار حادثه قبلی اقداماتی اصلاحی انجام داده‌اند که تغییر شرکت تعمیراتی چرخ و ترمزهای هواپیماها، پرهیز از بکارگیری لاستیک‌های تعمیر شده، خرید لاستیک از منابع خارجی معتبر و محدود کردن عمر لاستیک‌ها به ۱۵۰ سیکل پروازی از آن جمله هستند اما تکرار این حادثه برای پنجمین بار اینطور به نظر می‌رسد که این اقدامات کافی نبوده‌اند.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث هوایی کشور خبر از تشکیل کارگروه ویژه‌ای مشتمل از نمایندگان و کارشناسان این دفتر، معاونت استاندارد پرواز و بخش ایمنی شرکت سپهران داده است که ضمن بازرسی از نحوه خرید و نگهداری قطعات، انجام تعمیرات و سایر نکات در بهره‌برداری هواپیماهای آن شرکت، بررسی مضاعف موضوع و انجام اقدامات اصلاحی لازم را مد نظر قرار دهند.

مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی سپهران در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان با تائید خبر ترکیدگی لاستیک هواپیمای این شرکت در فرودگاه مشهد گفت: ترکیدگی لاستیک اتفاق افتاده اما زمانی بوده که مسافری در پرواز حضور نداشته است و مشکلی که وجود داشته مربوط به لاستیک نبوده است.

امیرعلی نجومی با بیان اینکه توضیحات مربوط به این اتفاقات کاملا فنی بوده و من نمی‌توانم عامیانه این مسئله را توضیح دهم تشریح کرد: ما در حال تست فنی بودیم که فشار ناشی از سایر سیستم‌ها به لاستیک آسیب رسانده، به هرحال ما باید تست‌های لازم را انجام بدهیم.

وی افزود: ما آشیانه نداریم و هواپیما تا بر زمین می‌نشیند همکاران فنی اضافه شده و تست‌های لازم را انجام می‌دهند، ممکن است در راه مثلا مثل همین مورد در تاکسی وی رخ دهد.

مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی سپهران در پاسخ به این سوال که آیا این هواپیما قبلا نیز لاستیک ترکانده است؟ گفت: شما نمی‌توانید موضوعات قبلی را به این مورد ربط بدهید، ممکن است این پنج مورد در پنج هواپیمای متفاوت باشد، ما هفت هواپیما داریم و پنج مورد ترکیدگی داشتیم و چندین مورد هم در سایر شرکت‌ها اتفاق افتاده است، ترکیدن لاستیک هواپیما آنطور که فکر می‌کنید نیست، من نه میتوانم بگویم این پنج مورد مربوط به یک هواپیما بوده، نه می‌توانم بگویم مربوط به پنج مورد بوده، جواب هردو خیر است.

فرودگاه مشهد دومین فرودگاه پر رفت و آمد ایران است و حالا که به گفته مسئولان به وضعیت باند آن رسیدگی شده و در آخرین حادثه، وضعیت محیطی بی‌تقصیر بوده است، لازم است نتایج کارگروه ویژه تشکیل شده در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گیرد.

گزارش از نوید زنده‌روحیان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.