«شکوه برف» روایت زن، زندگی، آگاهی است/ زنان مبارز نهضت جنگل؛آینه تمام نمای ایثار و فداکاری

کارگردان تئاتر«شکوه برف» در گفت وگو با قدس آنلاین: زنان قهرمان ما با آگاهی خود آزاد هستند و رسانه می تواند در به تصویر کشیدن زنان قهرمان تاثیرگذار باشد؛ می توانیم در راستای پروژه های تلویزیونی یا سینمایی، سنت ها، فرهنگ ها و الگو ها را به مردم بازیادآوری کنیم.

نمایش تئاتر «شکوه برف» با پرداخت به موضوع زنان تاثیرگذار و مبارز نهضت جنگل از ۲۶ آذر در مجموعه تئاتر شهر سردار جنگل رشت روی صحنه رفته است.
«شکوه برف» روایت زن، زندگی، آگاهی است/ زنان مبارز نهضت جنگل؛آینه تمام نمای ایثار و فداکاری
به نهاد، کارگردان «شکوه برف» در ارتباط با موضوع این نمایش گفت: این تئاتر در مورد زنان نهضت جنگل است که در برهه زمانی حال، می توانند از لحاظ مبارزه و تاثیر درست در اتفاقات سیاسی،اجتماعی و...کشور تاثیرگذار باشند. در این سال ها کارهایی در ارتباط با نهضت جنگل و میرزا کوچک خان جنگلی با محوریت مردها ساخته شده اما در مورد زن های تاثیرگذار این نهضت مطالب زیادی در دست نیست. در طرح نمایش نامه ۴ نفر از زنان مهم در نهضت جنگل را به صورت یک اتصال دراماتیک در کنار هم قرار دادیم. یکی از این شخصیت ها «شاه طلا» نام دارد که همسر خاله قربان بود. وی یکی از مبارزان کرد که به نهضت جنگل کمک می کرد اما به همه دوستی ها خود با میرزا کوچک خان پشت پا می زند و سرِ وی را برای رضا خان می بَرد. شاه طلا به همراه دو خواهر خود به نام های «بلور» و«بتول» لباس های مردانه می پوشیدند، نیروهای روس و انگلیس را خلع سلاح و آذوقه می کردند و آن ها را برای پایداری مبارزه نزد میرزا کوچک خان می بُردند. شخصیت دیگر «ننه خانوم» نام دارد که با دکتر حشمت(همرزم میرزا کوچک خان» ارتباط زیادی داشت و جزء ماما های لاهیجان محسوب می شد، همچنین به شخصیت «صدیقه» که در این داستان باردار است و هنگام وضع حمل از دنیا می رود، پرداخته می شود. نام فرزند او را «یونس» که همان نام میرزای جنگلی و امید استان است، می گذارند. در روزهایی که میرزا کوچک خان در جنگل دچار تنش هایی می شود، این چند زن در بلاتکلیفی هستند که آیا در جنگل برای مبارزه بمانند و یا برای تجدید قوا به سمت خلخال بروند! همه ی این زنان در کار خود ضربه هایی خوردند و نیمی از وجود خود را برای رسیدن به استقلال وطنشان گذاشته اند. نمایش «شکوه برف» به چالش کشاندن زنان توانمند و نقش آنان در پیشبرد نهضت جنگل است.

وی هدف خود از ساخت این تئاتر را نقش مهم زنان در کشور دانست و گفت: ما در ایران الگو و قهرمان های بسیار بزرگی داریم که می توانیم آن ها را به نسل دهه ۸۰ و ۹۰ معرفی کنیم اما متاسفانه سلبریتی ها و ورزشکاران الگوی جامعه شده اند. در واقع الگوهای مبارز،تربیتی و فرهنگی خود که شامل زن ها می شوند را فراموش کرده ایم. در کنار شخصیت های بلور و بتول و... می توان به «مرضیه حدید چی» اشاره کرد. ایشان یک خانم چریک مسلح ایرانی بودند که ساواک دخترش را بسیار شکنجه کرد اما با وجود مادر بودنش ،هیچ حرفی نزد از طرفی سیاره ای به نام «ناهید» داریم که برگرفته از نام یکی از دانشمندان زن ایرانی هست. اگر من بودجه زیادی داشته باشم، بسیار تمایل دارم تا زنان قدرتمند ایران را به تصویر بکشم. من به دنبال زن، زندگی، آگاهی هستم زیرا اگر آزادی باشد اما از آن آگاهی نداشته باشیم، تبدیل به یک قفس می شود.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی را برای به جا ماندن نام زنان قهرمان در کشورمان پیشنهاد می کنید، افزود: در عصر جدید رسانه می تواند در به تصویر کشیدن زنان قهرمان تاثیرگذار باشد. ما می توانیم در راستای پروژه های تلویزیونی یا سینمایی، سنت ها، فرهنگ ها و الگو ها را به مردم بازیادآوری کنیم. نباید هنرمندان واقعی را سرکوب کنیم بلکه باید به آن ها از لحاظ مالی بها دهیم تا در این جنگ رسانه ای بازنده نباشیم.
«شکوه برف» روایت زن، زندگی، آگاهی است/ زنان مبارز نهضت جنگل؛آینه تمام نمای ایثار و فداکاری
به نهاد با اشاره به اسم این تئاتر گفت: زمانی که میرزای جنگلی به خلخال می رود، در برف و کوه های آنجا اسیر می شود. نیروهای جنگل دچار تشنج و چند دستگی می شوند. اسم «شکوه برف» اشاره به این موضوع دارد که این زن ها با وجود آن که میرزای جنگلی را از دست داده بودند اما با تکیه بر نیروی زنانه خود، با توجه به نا امیدی همه مردان نهضت جنگل، قدرتشان را از لحاظ جسمی و روحی به آن ها نشان دادند. به اعتقاد من زن ها بعد از نهضت جنگل، نقطه پایانی و پیروزی را از خود به جای گذاشتند.

وی به مهمترین پیام این تئاتر اشاره کرد: زنان قهرمان ما با آگاهی خود آزاد هستند.
«شکوه برف» روایت زن، زندگی، آگاهی است/ زنان مبارز نهضت جنگل؛آینه تمام نمای ایثار و فداکاری
کارگردان «سلام فرمانده» به چگونگی طراحی و هدف خود از ساخت این سرود دلنشین گفت: در گیلان کاری را با عنوان «ماح» مخفف ملت امام حسین(ع) رقم زدیم و نقش این ملت بعد از شهادت سردار سلیمانی بسیار پررنگ تر شده بود و شهار آن ها این بود که زن ها نباید در زندان باشند. در آن برنامه خیرینی را دعوت و چندین دختر زندانی با جرائم غیر عمد را آزاد کردیم. پس از آن تصمیم گرفتیم به سمت ساخت کارهای ارزشی مانند سرود و کلیپ در جهت آگاه سازی، ملی گرایی،ایثار و شهاد طلبی کودکان دهه ۸۰ و ۹۰ برویم. در مناسبت های مختلف مانند مبعث پیامبر(ص)، سالروز شهادت سردار سلیمانی، ولادت حضرت زینب(س) کارهای فاخری را ساختیم و پس از آن در نیمه شعبان عدد ۳۱۳ ایده ساخت سلام فرمانده را به ما داد و این سرود برای فرمانده امان امام زمان(عج) ساخته شد.
خبرنگار: محدثه رضایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.