مهدی صابردرویش، کارگردان مستند وعده دیدار در گفت‌وگو با قدس آنلاین مطرح کرد: مستند وعده دیدار اغلب براساس تصاویری که از سوی خانواده‌های شهدا به دستمان رسید یا آرشیوهای محدودی که پیدا کردیم ساخته شده و در برخی موقعیت‌ها نیز با یک بازیگر، صحنه‌هایی از این دیدارها را بازسازی کردیم تا مخاطبان ارتباط عمیق‌تری با ماجرا برقرار کنند.

«وعده دیدار»حاج قاسم با خانواده شهدا در قاب تلویزیون/ادب و متانت سردار سلیمانی در برخورد با خانواده شهدا مثال زدنی بود

به گزارش قدس آنلاین، در آستانه سومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، تلویزیون به عنوان رسانه رسمی و ملی کشور برنامه‌های خاصی را تدارک دیده‌است تا موجب آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با این شخصیت استثنایی شود. «وعده دیدار» مجموعه مستندی ۱۳ قسمتی است که به دیدارهای غیررسمی حاج قاسم با خانواده شهدا می‌پردازد و در هر قسمت ماجرایی کمترشنیده شده از این دیدارهای صمیمانه را روایت می‌کند. به بهانه پخش این مستند با مهدی صابردرویش تهیه کننده این مستند گفت‌وگویی داشتیم.

صابردرویش در پاسخ به این سوال که چرا به سراغ این جنبه از زندگی حاج قاسم رفته‌است، گفت: سبک زندگی و رفتاری حاج قاسم در ارتباط با مردم شاید هنوز هم برای عده‌ زیادی روشن نباشد و بیشتر افراد با جنبه نظامی شخصیت ایشان و حضورشان در میدان جنگ با داعش آشنا هستند. اما در دیدارهای ایشان با خانواده شهدا معمولا اتفاقات جذابی رقم می‌خورد که به شناخت بیشتر شخصیت سردار کمک می‌کند. به خصوص که در حیطه مستند هم چندان به این جنبه‌های زندگی حاج قاسم پرداخته نشده است. سردار مصداق بارز آیه‌ی أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم است؛ ایشان در میان مردم با مهربانی و عطوفتی حاضر می‌شدند که دقیقا نقطه مقابل حضور ایشان در میدان نبرد با دشمن بود.

وی درمورد روند تولید این مجموعه گفت: از حدود ۵ ماه پیش کار پیش‌تولید و پژوهش این مستند آغاز شده بود و در خلال این جست‌وجوها به ماجراهای جذابی از دیدارهای صمیمی حاج قاسم با خانواده شهدا رسیدیم. به علت ملاحظات امنیتی، از این دیدارها فیلم و آرشیو تصویری زیادی در اختیار نداشتیم، به جز تعدادی عکس یا تصاویری که از سوی خود خانواده‌ها به دست ما رسید.

وی افزود: حاج قاسم هنوز هم شخصیتی ناشناخته است! در قسمت‌های بعدی این مجموعه بیشتر با ویژگی‌ پدرانگی حاج قاسم آشنا می‌شوید. ایشان درست مانند یک پدر با فرزندان شهدا ارتباط برقرار می‌کردند و پیگیر امورات زندگی، کار یا درس آن‌ها بودند و به همین خاطر فرزندان شهدا بعد از شهادت سردار بیان می‌کردند که انگار دوباره یتیم شدند!

صابردرویش گفت: همانطور که گفتم مستند اغلب براساس تصاویری که از سوی خانواده‌های شهدا به دستمان رسید یا آرشیوهای محدودی که پیدا کردیم ساخته شده و در برخی موقعیت‌ها نیز با یک بازیگر، صحنه‌هایی از این دیدارها را بازسازی کردیم تا مخاطبان ارتباط عمیق‌تری با ماجرا برقرار کنند.

وی افزود: می‌توانم بگویم که صفر تا صد این پروژه را خود شهدا و حاج قاسم پیش بردند و ما فقط به عنوان سربازهای کوچک ایشان، یک وسیله بودیم. هرکدام از داستان‌هایی که در مستند بیان می‌شود یک نکته ارزشمند است، اما آنچه که در تمام این دیدارها به چشم می‌آمد، ادب و احترامی بود که حاج قاسم نسبت به خانواده‌های شهدا داشتند. در تیزر مجموعه هم دیده می‌شود که در مراسمی یکی از مسوولان، فرزند شهیدی را از روی صندلی‌های جلو بلند می‌کند، که حاج قاسم با تشر با او برخورد می‌کند و مانع می‌شود. این نشان دهنده ادب و ارزش ویژه‌ای است که سردار برای فرزندان شهدا قائل بودند.

این مستندساز در پایان بیان کرد: حاج قاسم مانند یک دریاست و هرکس با نگاه متمایز و خاص خودش می‌تواند جرعه‌ای از این دریا را به نمایش بگذارد. اخلاص، محبت و اخلاق اسلامی حاج قاسم هنوز هم جای کار دارد؛ حاج قاسم یک مکتب اخلاقی و رفتاری کامل است که پتانسیل زیادی برای پرداخت دارد و در حوزه مستند باید بیشتر از این‌ها به سراغش برویم.

خبرنگار: محدثه مودی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.