بر اساس گزارش اخیر گمرک چین، این کشور ماه گذشته میلادی حجم بی سابقه گاز طبیعی مایع (LNG) را از روسیه خریداری کرد، در حالی که واردات نفت و زغال سنگ چین نیز شاهد افزایش بوده است.

واردات بی‌سابقه انرژی چین از روسیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از راشاتودی، بر اساس گزارش اخیر گمرک چین، این کشور ماه گذشته میلادی حجم بی سابقه گاز طبیعی مایع (LNG) را از روسیه خریداری کرد، در حالی که واردات نفت و زغال سنگ چین نیز شاهد افزایش بوده است.

علیرغم کاهش 5.4 درصدی کل خرید LNG چین، واردات این سوخت فوق سرد از روسیه در نوامبر نسبت به سال گذشته دو برابر شد و به 852 هزار تن به ارزش 815.6 میلیون دلار رسید.

فروش سالانه LNG روسیه به این کشور آسیایی از ژانویه تا نوامبر با 39 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 5.82 میلیون تن رسید. فروش این سوخت 150 درصد در همین دوره افزایش یافت و به 6.1 میلیارد دلار رسید.

روسیه همچنین به دومین تامین کننده بزرگ گاز طبیعی چین پس از ترکمنستان تبدیل شده است، چرا که صادرات از نظر دلاری 177 درصد رشد داشته است و در 11 ماهه اول سال به 3.5 میلیارد دلار رسیده است. چین، با این حال، مشخص نکرده است که در این بازه زمانی چه مقدار گاز از روسیه خریداری کرده است.

روسیه صادرات نفت به چین را در نوامبر 17 درصد نسبت به یک سال قبل افزایش داد و به 7.81 میلیون تن رساند که بالاترین میزان از ماه اوت محسوب می‌شود و از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تامین کننده این کشور پیشی گرفت.

بر اساس این گزارش، محموله‌های نفت خام روسیه به چین در 11 ماهه اول با 10.2 درصد افزایش به 79.78 میلیون تن رسید. از نظر ارزش، عرضه نفت روسیه به چین در دوره مذکور 54.49 میلیارد دلار بوده که 50 درصد بیشتر از سال گذشته است.

واردات زغال سنگ چین از روسیه، از جمله زغال سنگ قهوه‌ای، 41 درصد افزایش یافت و به 7.2 میلیون تن رسید. ذخایر زغال سنگ کک برای صنعت فولاد نسبت به سال گذشته دو برابر شده و به 2.1 میلیون تن رسیده است، اما کمتر از رکورد ثبت شده در ماه سپتامبر بوده است.

داده‌ها نشان می‌دهد که کل خرید انرژی چین از روسیه، از جمله محصولات نفتی، در ماه نوامبر به 8 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به 7.8 میلیارد دلار تجدیدنظر شده در اکتبر افزایش نشان می‌دهد.

مجموع این رقم از ابتدای سال تاکنون به 68 میلیارد دلار رسیده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 41 میلیارد دلار بوده است. رکورد یک ماهه صادرات سوخت روسیه در ماه اوت ثبت شد که به 8.4 میلیارد دلار رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.