رئیس اداره ثبت‌ احوال خواف نرخ رشد جمعیت این شهرستان را بالاتر از میانگین استان اعلام کرد.

نرخ رشد جمعیت شهرستان خواف بالاتر از میانگین خراسان رضوی است

به گزارش قدس خراسان، نصرالله اعظمی بیدپارسی اظهار کرد: بر اساس آمارهای ولادت و وفات ثبت شده نرخ رشد طبیعی جمعیت خواف پارسال ۲.۱ درصد بوده که این رقم از میانگین استانی در خراسان رضوی بالاتر است.

وی افزود: براساس آمار بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ نرخ زاد و ولد در خواف بالا بود. در سال‌های اخیر نوزادان آن دوره به سن ازدواج رسیدند که این موضوع موجب شده نرخ رشد موالید در خواف بالاتر از میانگین استان باشد.

رئیس اداره ثبت احوال خواف با بیان اینکه میزان ولادت‌ها در خواف نسبت به سایر شهرستان‌های استان بیشتر است، تصریح کرد: در ۹ ماه امسال ۲۸۷۸ واقعه ولادت در خواف ثبت شده که این رقم پارسال ۳۹۵۹ مورد بود. گرچه انتظار می‌رود موالید در خواف تا پایان امسال به ۴۰۴۰ نفر برسد اما تاکنون این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال منفی ۱۲۱ واقعه ولادت است.

وی نرخ ثبت وقایع ولادت در خواف را ۹۹.۷ درصد و ثبت وقایع فوت را ۹۶.۴ درصد اعلام کرد و گفت: قانون‌گذار برای ثبت ولادت ۱۵ روز و برای ثبت وفات ۱۰ روز مهلت قانونی تعیین کرده است.

اعظمی بیدپارسی برای ثبت واقعه فوت در مهلت قانونی خواستار همکاری بیشتر خانه‌های بهداشت، دهیاران و پزشکی قانونی شد.

وی در ادامه از صدور ۴۳۰۳ فقره تعویض شناسنامه‌های قدیمی به شناسنامه جدید از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه خبر داد و اضافه کرد: در همین مدت ۳۲ نفر درخواست تغییر نام و ۱۹۳ نفر درخواست تغییر نام خانوادگی به اداره ثبت‌ احوال خواف ارائه داده‌اند.

رئیس اداره ثبت احوال خواف میانگین سن ازدواج مردان این شهرستان را ۲۵، میانگین سن ازدواج زنان را ۱۹، میانگین سن طلاق در مردان را ۳۳ و میانگین این رقم در زنان را ۲۸ سال اعلام کرد و گفت: میانگین دوران زناشویی که منجر به طلاق می‌شود، در این شهرستان ۶ سال است.

وی افزود: در ۹ ماه نخست سال جاری انتخاب نام‌های محمد با ۸۲ مورد، امیرعلی با ۳۹ مورد، امیرمحمد با ۲۶ مورد، علی با ۲۴ مورد و ماهان با ۲۲ بار برای پسران و نام‌های فاطمه ۳۲ مورد، همتا ۳۱ مورد، آوا ۲۶ مورد، رستا با ۲۵ و زهرا با ۲۴ مورد برای دختران پنج اسم برتر انتخابی همشهریان خوافی برای فرزندانشان بوده است.

وی همچنین درباره سن ثبت شده مادران در زمان ولادت‌ فرزندان گفت: بیشترین فراوانی ولادت ثبت شده سال گذشته در خواف با ۱۰۱۵ واقعه مربوط به گروه سنی مادران ۲۵ تا ۲۹ سال است.

اعظمی بیدپارسی اظهار کرد: پارسال از مجموع ۳۹۵۹ نوزاد متولد شده در خواف، ۲۰۱۹ مورد پسر و ۱۹۴۰ مورد دختر بوده است. همچنین ۱۹۸۶ مورد از موالید سال ۱۴۰۰ که در نقاط شهری بود، ۱۰۱۷ نفر پسر و ۹۶۹ نفر دختر و در نقاط روستایی از ۱۹۷۳ مورد، ۱۰۰۲ مورد پسر و ۹۷۱ دختر بودند.

وی درباره چندقلوزایی در خواف گفت: سال گذشته ۳۸۶۸ واقعه ولادت تک‌زایی و ۹۱ واقعه ولادت حاصل از چندقلوزایی ثبت شد که ۴۴ واقعه آن دوقلوزایی و یک واقعه سه قلوزایی بود.

اعظمی بیدپارسی گفت: در ولادت‌های ثبت شده سال قبل، میانگین سن پدران ۳۳.۷۸ سال و میانگین سن مادران ۲۸.۵۶ سال بوده است.

وی افزود: جمعیت شهرستان خواف در پایان آبان امسال ۱۵۵ هزار و ۹۴۰ نفر برآورد شده که شامل ۷۸ هزار و ۸۹۶ نفر مرد و ۷۷ هزار و ۴۴ نفر زن است.

رئیس اداره ثبت احوال خواف از نبود پزشک قانونی تمام‌وقت در شهرستان خواف نیز ابراز گلایه کرد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.