معاون دفتر فنی استانداری خراسان رضوی از تعیین تکلیف مسکن محرومان در پنجتن تا دو هفته دیگر خبر داد و گفت:  هدف پروژه پنجتن ۵۵ از بازآفرینی به مسکن محرومین تغییر رویکرد داده است بنابراین ما با خرید سهم شهرداری در این پروژه، زمین را آزاد و رفع پلمب می‌کنیم.

پلمب مسکن محرومان باز می‌شود؟/ قول استانداری برای خرید سهم شهرداری

به گزارش قدس خراسان، ماجرای پلمب مسکن محرومین در پنچتن ۵۵ که در گزارش قبل به آن پرداختیم، از این قرار بود که یک پروژه ساختمانی برای افراد محروم و حاشیه نشین مشهد در محله پنجتن طبق تفاهم نامه‌ای مشترک بین شهرداری مشهد، بنیاد مسکن و استانداری در سال ۱۳۹۹ آغاز شده اما الان بعد دو سال، به جای بهره برداری کارش به پلمب رسیده است. شهرداری مشهد معتقد است این پروژه یک پروژه بازآفرینی در جهت اهدافی مانند کاهش ریزدانگی و تعریض معابر بوده است و حالا بنیاد مسکن با تخلف ازاین تفاهم نامه افراد دیگری را برای اسکان در این واحدها در نظر گرفته است.

بنیاد مسکن: ما تخلف نکردیم

با این مقدمه ابتدا به سراغ مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی می‌رویم.

سید رضا موسوی‌نیا در این باره می‌گوید: یک پروژه ای در پنجتن ۵۵ توسط شهرداری پلمب شده که مربوط به مسکن محرومین بوده و این ادعا که ما گروه هدف را تغییر داده ایم حرف درستی نیست، بر اساس تفاهم نامه افراد نیازمند تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دراولویت هستند ما هم به همان اندازه ۵۲۰ واحد این پروژه برای افراد تحت پوشش این دو نهاد که در حاشیه شهر ساکن هستند، در نظر گرفتیم لیست را هم به تایید فرمانداری رساندیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی با بیان اینکه نمی‌دانیم شهرداری به چه دلیل درگیر این بحث است، ادامه می‌دهد: ما حتی پول پروانه را در اصل نباید پرداخت می‌کردیم چون تحت پوشش کمیته امداد هستند اما پرداخت کردیم، حالا اگر اینها می‌خواستند به اقوام و آشنا ها بدهند ما اطلاع نداریم!
وی با تاکید بر اینکه ما لیست افراد را با استانداری و فرمانداری چک کردیم و تایید گرفتیم و الان با اینکه پول پروانه را پرداخت کردیم شهرداری پروژه را پلمب کرده است، اظهار می‌کند: قرار بوده طی جلسه‌ای که برگزار می‌شود حل وفصل شود.

استانداری: هدف پروژه پنجتن ۵۵ از بازآفرینی به مسکن محرومین تغییر رویکرد داده است

طبق تفاهم نامه ای که حالا اینطور جنجال برانگیز شده، یکی از وظایف استانداری هماهنگی و نظارت بر اجرای این پروژه عنوان شده است پس موضوع اختلاف را از معاون دفتر فنی استانداری خراسان رضوی پیگیری می‌کنیم تا ببینیم سرانجام مسکن ۵۲۰ خانواده محروم در این شهر چه می‌شود.

حسین فکور در این باره می‌گوید: چون آن زمان مالکیت زمین شهرداری بوده درنتیجه بدون صورتجلسه به بنیاد مسکن واگذار شده و کار تا یک جایی پیش رفته است اما اخیرا شهرداری مشهد ادعا کرده زمینی که واگذار کردیم مبلغش به ما پرداخت نشده است.

معاون دفتر فنی استانداری خراسان رضوی با اشاره به پلمب این پروژه توسط شهرداری اینطور ادامه می‌دهد: نکته دیگر در بحث پروانه هاست که برای کل سایت پرداخت نشده و بیمه نمی‌توانست کارگران کارگاه را بیمه کند بنابراین اگر اتفاقی می افتاد کسی پاسخگو نبود.

وی در خصوص اقدامات استانداری برای حل و فصل این موضوع اظهار می‌کند: در جریان این اختلاف پیش آمده ظرف یکی دو هفته اخیر حدود چهار جلسه با طرفین برگزار کردیم که در آخرین جلسه که ظهر دیروز بود مقرر شد ما سهم شهرداری در این پروژه را با قیمت کارشناسی پرداخت کنیم تا زمین آزاد شود و به این ترتیب گره اصلی پروژه باز شود.

وی در ادامه به موضوع پروانه ها اشاره و عنوان می‌کند: بعد از حل مشکل زمین، سرمایه گذار که بنیاد مسکن است باید آن بخشی از پروانه ها که صادر نشده را پیگیری کند.

فکور اظهار امیدواری میکند طی یکی دو هفته پیش رو گره این موضوع باز شود و پروژه تکمیل و طبق تعهد تحویل محرومان شود.

اگرچه مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد این پروژه را یک پروژه بازافرینی برای حاشیه شهر می‌داند و معتقد است بر اساس تفاهم نامه سه جانبه ای که بین شهرداری مشهد، بنیاد مسکن و استانداری در سال ۹۹ منعقد شده باید ساکنان حاشیه نشینی که ملک شان بر سر راه معابر و پروژه های تامین سرانه‌های خدماتی قرار دارد از این واحدها بهره مند شوند اما معاون دفتر فنی استانداری خراسان رضوی می‌گوید: بنیاد مسکن بر اساس یک صورتجلسه ای که یک سال قبل با حضور شهردار مشهد امضا شده، این ۵۲۰ واحد را بین محرومین تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد تقسیم کرده است بنابراین تخلفی از سوی بنیاد مسکن رخ نداده است.

فکور در ادامه به نکته قابل تامل دیگری اشاره و عنوان می‌کند: اگرطبق گفته شهرداری این پروژه بازآفرینی بود و بحث تعریض معابر مطرح بود شهرداری باید خودش به طور کامل این پروژه را به عهده می‌گرفت اما الان

با این صورتجلسه ای که حدود یک سال قبل انجام شده و رویکرد از بازآفرینی به مسکن محرومین تغییر کرده، دولت عهده دار مسکن محرومین است و ما باید این هزینه را به شهرداری پرداخت کنیم.

شورای شهر: تغییر رویکرد این پروژه بدون تایید شورای شهر است

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد اما نظر متفاوتی دارد.

حمید ضمیری در گفتگو با خبرنگار ما اینطور می‌گوید: این پروژه مربوط به مسکن محرومین نیست بلکه به نام ساخت ۲ هزار واحد مسکونی در محلات هدف بازآفرینی در مناطق کم برخوردار شهر مشهد تعریف شده است که هدفش جابجایی و آزادسازی اراضی خدماتی و بازگشایی معابر در محلات مذکور بوده است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد ادامه می‌دهد: ۵۲۰ واحد از این ۲ هزار واحد در پروژه پنجتن ۵۵ تعریف شد و بر اساس تفاهم نامه قرار بود به صورت معوض در اختیار افرادی قرار بگیرد که ملک شان در معابر، یا کاربری های خدماتی قرار دارد به این ترتیب هم آن دو هزار خانوار از بلاتکلیفی در می آیند و هم در محلات هدف بازآفرینی که محلات محرومی که سرانه های خدماتی بسیار پایینی دارد، مشکل شهرداری برای تامین زمین این سرانه ها حل شود.
وی می‌گوید: تعهد بنیاد مسکن را طبق بند ۸-۳ تفاهمنامه، انتخاب سازوکار مناسب جهت جابجایی ساکنین بافت‌های مجاور و تحویل قطعات آزاد شده به شهرداری است اما بعد بدون هماهنگی این گروه هدف را به افراد محروم تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تغییر دادند.

ضمیری به سابقه این موضوع اشاره و بیان می‌کند: این موضوع در شورای پنجم هم مطرح شد و اعضا با آن مخالفت کردند، در شورای ششم هم تاکید کردیم که چرا بنیاد مسکن در راستای تفاهم نامه اقدام نکرده است‌.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد در خصوص صورتجلسه تغییر رویکرد پروژه مسکن در پنجتن ۵۵ که معاون دفتر فنی استانداری از آن حرف زد، می‌گوید: این جلسه در زمان شورای پنجم بین شهرداری و بنیاد مسکن برگزار شد و معاون اقتصادی شهردار وقت می‌گوید به عنوان نماینده شهرداری در آن جلسه حضور داشته و صورتجلسه را امضا نکرده بلکه لیست حضور غیاب را امضا کرده بعد از آن هم موضوع به شورای شهر رفته و تایید نشده است.

حالا باید منتظر شد و دید آیا استانداری می‌تواند با دست کردن در جیب، بهای زمین را بپردازد و پروژه را از حالت پلمب خارج کند یا نه؟ و اگر این اتفاق هم رقم بخورد، تکلیف شهرداری با حاشیه نشینانی که ملک شان مانع طرح‌های بازآفرینی است چه می‌شود!

گزارش: معصومه مومنیان
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.