پروژه مسکن محرومین در پنجتن ۵۵ در حالی پلمب شده که گفته می‌شود بنیاد مسکن هزینه ساخت را از کمیته امداد و بهزیستی دریافت کرده است!

مسکن محرومان در حاشیه شهر مشهد پلمب شد

به گزارش قدس خراسان آنلاین، محله پنجتن در محدوده شمالی مشهد، محله‌ای وسیع و البته پرتردد است که اگر گذرتان به آنجا افتاده باشد تصدیق می‌کنید شلوغی، ترافیک و کم عرض بودن معابر معضل جدی این منطقه حاشیه‌ای است، موضوعی که باعث نارضایتی اهالی نیز شده است.


تعریض معابر یکی از وظایف شهرداری مشهد است که برای انجام آن باید املاک موجود در مسیر را خریداری کند، کاری که چندان هم راحت نیست، اما چاره چیست و ارتباط این موضوع به پروژه مسکن محرومین در پنجتن ۵۵ چه می‌تواند باشد؟


"سال ۹۹ برای احداث ۲ هزار واحد مسکونی، بازسازی و نوسازی بافت فرسوده و ارتقای کیفیت زیست در حاشیه شهر مشهد تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای بین استانداری، شهرداری مشهد و بنیاد مسکن استان منعقد شد؛ اولین مرحله از اجرای این تفاهمنامه واگذاری رایگان زمین در منطقه پنجتن توسط شهرداری برای ساخت ۴۵۰ واحد مسکونی است" اینها را حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای در تاریخ ۲۹ فروردین امسال در صحن علنی شورای شهر گفت و نسبت به تغییر جامعه هدف این طرح تذکر داد.


ماجرا از این قرار است که بنیاد مسکن جامعه هدف را (که بر اساس این تفاهمنامه باید ساکنان مناطق حاشیه‌ای مانند پنجتن که ملک‌شان در مسیر معابر قرار دارد، باشند) به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد تغییر داده و شهرداری هم در واکنش به این نقض تعهد، پروژه ۴۵۰ واحدی را در پنجتن ۵۵ پلمب کرده است.


شهردار منطقه ۴: دستور کتبی بدهند تا پلمب را برطرف کنم


موضوع را از شهردار منطقه ۴ پیگیری می‌کنم.

مجید نژادحسین در این باره می‌گوید: این پروژه مربوط به سازمان بازآفرینی است و در واقع تفاهم نامه‌ای بوده بین شهرداری، بنیاد مسکن و استانداری خراسان رضوی، اما هنوز این تفاهم‌نامه تعیین تکلیف نشده و طرفین اجرایی آن یعنی شهرداری و بنیاد مسکن در متن با هم اختلاف نظرهایی داشتند که گویا به جمع بندی رسیده‌اند.


شهردار منطقه ۴ با بیان اینکه تا زمانی که تفاهم نامه تعیین تکلیف نشود امکان ادامه فعالیت وجود ندارد، اظهار می‌کند: جزئیات موارد اختلافی را نمی‌دانم اما شروع به کار منوط به این شده که صورتجلسه شروع به کار را به من تحویل دهند تا پلمب برطرف شود.


وی در ادامه به دستور قضائی در خصوص اشاره می‌کند و می‌گوید: بر این اساس من حتی با دستور شفاهی هم نمی‌توانم اجازه کار به پروژه‌هایی که تعیین تکلیف نشده‌اند، بدهم و هر کسی می‌خواهد این پروژه بلاتکلیف، دوباره شروع به کار کند باید این دستور را به صورت مکتوب بدهد.

مسکن محرومان در حاشیه شهر مشهد پلمب شد

مسکن محرومان در حاشیه شهر مشهد پلمب شد


اگر بنیاد مسکن به مفاد تفاهم نامه متعهد شود، ما پای کار هستیم


به توصیه شهردار منطقه ۴ به سراغ مدیرعامل سازمان بازآفرینی می‌رویم تا ببینیم ماجرای اختلاف بر سر مسکن محرومین چیست و چه وقت قرار است برطرف شود.


علی رضازاده همدانی می‌گوید: اختلاف بر سر این است که بنیاد مسکن به تعهد خود در این پروژه عمل نکرد هر زمان به این تعهد عمل کنند ما پای کار هستیم.


وی توضیحات خود را اینطور ادامه می‌دهد: قرار بر این بود که وقتی زمین را از شهرداری می‌گیرند و ساخت پروژه را انجام می‌دهند برای اهداف بازآفرینی در منطقه باشد و این واحدهای مسکونی در اختیار محرومین حاشیه شهر که ملک‌هایشان در مسیر معابر است، قرار بگیرد نه اینکه یک سری ساکنان جدید برای این منطقه تعریف کنند و جمعیت حاشیه نشین مشهد را با این کار اضافه کنند.


مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری مشهد متذکر می‌شود: ما در منطقه پنجتن به شدت گرفتار ریزدانگی هستیم و مشکلات حاشیه‌ای زیادی داریم بنابراین قرار بود با اجرای این پروژه، از مشکلات موجود کم کنیم اما کاری که بنیاد مسکن انجام داده این بوده که با کمیته امداد و بهزیستی توافق کرده‌اند و پول گرفته‌اند و در قبالش متعهد شده‌اند هر کسی را که این نهادها تأیید کردند در آن پروژه سکنی دهند؛ این اقدام خلاف تعهد ما بوده و نه تنها کمکی به بازآفرینی منطقه و حل معضل ریزدانگی و باز شدن معابر و بهسازی نمی‌کند که حتی جمعیت جدیدی را به آن منطقه اضافه می‌کند.


رضازاده با بیان اینکه شورای شهر مشهد دو مرتبه در خصوص این موضوع ورود و تاکید کرده این پروژه باید به اصل تفاهم نامه برگردد، اضافه می‌کند: طبق این تفاهم‌نامه شهرداری باید با حفظ مالکیت در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌داد، بنیاد مسکن هم باید تسهیلات را می‌گرفت و کار ساخت را انجام می‌داد ولی متأسفانه نه تنها تسهیلاتی نیاورده بلکه از کمیته امداد و بهزیستی مبالغ ساخت را دریافت کرده و در قبال آن متعهد شده افراد تحت پوششی که این دو نهاد معرفی کنند در آنجا سکنی دهد در حالی که در بندهای متعدد این تفاهم نامه قید شده تمامی این اتفاقات باید برای بازآفرینی آن مناطق انجام شود.


مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری مشهد خاطرنشان می‌شود: بنیاد مسکن بدون توجه به این نکات کار ساخت را انجام داده و با وجود تذکرها و فرصت‌هایی که داده شده خلاف تعهد عمل کرده بنابراین پروژه پلمب شده تا بنیاد به تعهدات تفاهم نامه برگردد، این موضوع با توجه به اهمیتی که دارد در سطح فرمانداری مشهد، نمایندگان مجلس و صحن علنی شورای شهر پیگیری شده اما آنها می‌گویند شهرداری چشم پوشی کند و کاری نداشته باشد ما می‌خواهیم این واحدها را در اختیار چه کسانی قرار دهیم، شورای شهر هم چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد.


حالا باید منتظر شد و دید استانداری به عنوان سومین رکن این تفاهم نامه چه تصمیمی اتخاذ می‌کند!


گزارش: معصومه مومنیان


انتهای پیام /

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.