رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مناطق آسیب‌دیده از سیل مورد غفلت قرار نگرفته است، گفت: ستادهای بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل و حوادث طبیعی، در ۲۲ نقطه کشور فعال و ۴۶ هزار واحد در حال بازسازی است.

ستادهای بازسازی در ۲۲ نقطه کشور فعال است

به گزارش قدس آنلاین اکبر نیکزاد در نشست جمع بندی سفر به شهرستان لامرد که با حضور نماینده این شهرستان در مجلس و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، ضمن یادآوری اینکه برنامه‌ها و فعالیت‌های ستادهای بازسازی به دولت منعکس و برآورد خسارت‌ها به صورت دقیق انجام شده است، گفت: دولت در این زمینه همکاری بسیار مطلوبی داشته و تمام اعتبارات مصوب را تامین کرده است.

نیکزاد با اشاره به اینکه آخرین مورد مربوط به زلزله خوی بود، گفت: تسهیلات بازسازی این حادثه به بانک‌های عامل در آن شهرستان ابلاغ شده و وام‌های بلاعوض هم با توجه به وضعیت درآمدی کشور تامین و تخصیص داده خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن کشور ادامه داد: وام‌های مسکن شهرستان‌های لامرد و مُهر هم به بانک‌ها ابلاغ و اکثرا به مردم پرداخت شده است، ۶۰ درصد وام‌های بلاعوض نیز توسط دولت تخصیص یافته و مابقی نیز تا دو هفته آینده پرداخت خواهد شد.

بازسازی ۴۱۳ واحد آسیب دیده از سیل در استان فارس

مدیر کل بنیاد مسکن فارس نیز گفت: در دی ماه سال گذشته ۴۱۳ واحد آسیب دیده از حوادث در این استان نیاز به نوسازی داشت که ساخت همه واحدها با اعتبارات تخصیصی شروع شده و تاکنون ۲۵۷ واحد به مرحله سقف و ۷۱واحد نیز تا امروز به بهره برداری رسیده است.

عطاء‌الله زمانی گفت: در بخش پرداخت وام‌های بلاعوض نیز ۶۵ درصد وام‌ها برای واحدهای احداثی پرداخت شده و در بقیه موارد مانند وام تعمیرات و اسکان موقت، متقاضیان فقط ۵۰ درصد بلاعوض خود را دریافت کرده‌اند.

او گفت: با توجه به اینکه برای دو روستای "چاهگزی و نورآباد "شهرستان مُهر اعتباری از محل سیل سال گذشته تخصیص داده نشده بود، ۱۸ واحد مسکونی در این دو روستا ساخته یا تعمیرات آن آغاز خواهد شد.

تامین اعتبار و اجرای طرح‌های بهسازی و توسعه معابر

فرماندار شهرستان لامرد نیز گفت: اجرای توسعه معابر و آسفالت روستای " رئیسی زائر یحیی" در این شهرستان به میزان ۷ هزار و ۴۰۰ متر مربع با اعتباری معادل ۱.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات مناطق نفت خیز توسط بنیاد مسکن انجام شده است.

ابراهیم کرامت‌فر با اشاره به زیرسازی حدود ۱۵۰۰ متر لبه گذاری معابر روستایی توسط دهیاری این روستا، گفت: امسال ۱۶۵ هزار متر مربع آسفالت در روستاهای شهرستان کار شده که ۹۱ هزار متر از طریق قیر مشارکتی و ۷۴ هزار متر مربع با اعتبارات دولتی انجام شده است.

نیاز به بازنگری خسارت ها

فرماندار شهرستان مُهر نیز گفت: بهتر است دیوار ساحلی و طرح خطرپذیری در روستاهای این شهرستان اجرایی شود تا از تخریب معابر در پی وقوع هر سیلاب و بارندگی جلوگیری شود.

حمزه محمدی افزود: در سیل سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرستان مُهر خسارت وارد شد که تامین خسارت ۲۵روستا انجام شده اما در مورد ۱۲ ‌روستا نیاز به بازنگری تامین خسارت وجود دارد.

محمدی افزود: بسیاری از طرح های توسعه معابر روستایی در این شهرستان نیاز به تامین قیر دارد، واگذاری زمین به جوانان و متقاضیان نیز از خواست های مردم است.

لزوم تامین اعتبارات مصوبات سال گذشته سفر

نماینده مردم لامرد و مُهر در مجلس شورای اسلامی نیز با طرح درخواست توجه جدی‌تر به مصوبات سفر گذشته که بخشی از آنها اعتبار نشده است، افزود: امید است در ادامه این اعتبارات تامین شود.

سید موسی موسوی گفت: مقرر شده بود ۷۰ میلیارد تومان طرح هادی روستایی تا پایان ۱۴۰۰ تامین شود که به دلیل کافی نبودن اعتبارات این موضوع هم همچنان محقق نشده است.

موسوی گفت: دو هزار فقره وام روستایی نیز در سفر قبل دکتر نیکزاد درخواست شده بود که این اعتبارات هم هنوز تامین نشده است؛ از طرفی منطقه دارالمیزان بیشترین آسیب را از سیل دید و با نظر کارشناسی جابه جایی آن در منطقه گنبدو، جانمایی شد که امیدواریم اعتبارات لازم برای این اقدام هم تامین شود.

براساس این گزارش، در سفر اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن کشور به جنوب فارس، طرح بازسازی ۴۱۸واحد که بر اثر سیل سال گذشته دچار آسیب شده بود به بهره برداری رسید و کلید ۷۱ واحد به صاحبان آنها تحویل شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.