وزیر آموزش و پرورش در نشست ستاد مرکزی شاهد با اشاره به مطالعات آینده‌پژوهی در محیط‌های کاری و آموزشی، بر ضرورت تحول در این محیط‌ها تأکید کرد و گفت: باید مدرسه را بر اساس نیازهای نسل جدید آماده کنیم.

متقاضیان ثبت‌نام در مدارس شاهد زیاد است/ آماده‌سازی مدارس بر اساس نیازهای نسل جدید

به گزارش قدس آنلاین، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در نشست ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش و پرورش که با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم خدمت شایسته‌ای به فرزندان شاهد و ایثارگر در مدارس شاهد داشته باشیم، اظهار کرد: باید نگاه فرهنگی و تربیتی به مسائل آموزش و پرورش داشت، لذا باید مطالعاتی برای تحقق اهداف مدارس شاهد داشت و بر اساس آن الگویی برای مدارس شاهد در دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مشخص شود.

وی با بیان اینکه مدارس شاهد در حوزه آموزش سایر حوزه‌ها موفق بوده‌اند، اظهار کرد: ائتلاف بین دو نهاد فرهنگی، یعنی آموزش و پرورش و بنیاد شهید در مدارس شاهد شکل‌گرفته است و این ائتلاف، الگوی موفقی بوده است که باعث شده است تا مدارس شاهد به یک الگو برای سایر مدارس تبدیل شود، لذا متقاضیان ثبت‌نام این مدارس زیاد است و مردم هم از عملکرد این مدارس راضی هستند.

نوری افزود: مدارس شاهد در ساحت‌های تربیتی به‌خصوص مناسبت‌های دینی و مذهبی فعال هستند و سعی می‌کنند دانش‌آموزانی در تراز سند تحول تربیت کنند، لذا می‌توان این مدارس را به‌عنوان مدارس هدف اجرای سند تحول در نظر گرفت و رتبه‌بندی و ارزیابی مدارس شاهد بر اساس تحقق اهداف سند تحول انجام شود.

نوری با بیان اینکه در مدارس باید مطابق با نیازهای نسل جدید تحول ایجاد شود، گفت: محیط‌های کاری و آموزشی بر اساس پژوهش‌های آینده‌پژوهی تغییر خواهد کرد، لذا باید آماده این تغییرات در مدارس به‌ویژه در مدارس شاهد باشیم.

وی ادامه داد: مدارس شاهد سعی می‌کنند تا شاخص‌های استاندارد آموزش و پرورش را رعایت کنند و می‌توان این مدارس را به‌عنوان مدارس تحولی مورد بررسی قرار داد، زیرا دانش‌آموزانی با سطوح مختلف تحصیلی در مدارس شاهد ثبت‌نام می‌کنند و همه آنها به‌تدریج نتایج خوبی در حوزه‌های آموزشی و تربیتی کسب می‌کنند و این روش موفق می‌تواند به‌عنوان الگویی در سایر مدارس مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت، گفت: می‌توان این اردوها را در مدارس شاهد با تمرکز بیشتری انجام داد و از تجربیات بنیاد شهید در برگزاری این اردوها استفاده کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌هایی که برای افزایش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در معاونت آموزش متوسطه انجام می‌شود، اضافه کرد: می‌توان این طرح‌ها را در مدارس شاهد اجرا و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را به این دانش‌آموزان آموزش داد.

وی گفت: راه‌اندازی سامانه استعدادیابی دانش‌آموزان و ارائه الگوی هدایت نظام‌مند استعدادها، قرار دادن مدارس شاهد به‌ عنوان مدارس هدف پیاده‌سازی و اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، ارزیابی و رتبه‌بندی کیفی مدارس شاهد در ساحت‌های شش‌گانه به‌عنوان یک جشنواره جهت ایجاد رقابت در بین آنها و راه‌اندازی هنرستان‌های شاهد در جوار مراکز بنیاد شهید مبتنی بر آمایش سرزمینی می‌تواند بخشی از اقدامات مشترک باشد.

نوری ادامه داد: ارائه الگوی ارتباط دانشگاه شاهد با مدارس شاهد، حضور دانش‌آموزان مدارس شاهد در مراکز دانش‌بنیان و حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان از طریق این مراکز و راه‌اندازی کودکستان در مدارس شاهد بخش دیگری از اقدامات در راستای ارتقای کیفیت مدارس شاهد می‌تواند باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.