عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: تعداد واحدهای ناپایدار نیازمند نوسازی در بافتهای هدف بازآفرینی شهری کشور ۲ میلیون و ۶۷۷ هزار و هشت واحد است.

۷۷ درصد شهرهای ایران روی گسل قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین، سید مسلم سیدالحسینی امروز در همایش بازآفرینی و مقاوم سازی در مشهد اظهارداشت: طبق برآورد تعداد واحدهای مسکونی قابل احصا بر اساس نوسازی واحدهای ناپایدار موجود کشور در مجموع بافت‌های هدف بازآفرینی شامل پنج میلیون و ۱۱۷ هزار و ۹۹۴ واحد است ضمن اینکه ۲۹۹ هزار و ۸۰۷ واحد معادل ۱۱.۷ درصد کل واحدهای مسکونی نامقاوم کشور در خراسان رضوی مستقر است.

سید الحسینی افزود: در حال حاضر تعداد واحدهای ناپایدار نیازمند نوسازی در بافتهای هدف بازآفرینی شهری کشور ۲ میلیون و ۶۷۷ هزار و هشت واحد است.

وی بیان کرد: سالانه هزار مورد زلزله در کشور به وقوع می پیوندد که ۲۴۰ مورد از آن زلزله هایی با بزرگی بیشتر از ۴درجه در مقیاس ریشتر هستند، و به طور متوسط در ایران هر سال یک زلزله بزرگ و هر ۱۰ سال یک زلزله با بزرگی ۶ ریشتر به وقوع می پیوندد.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این مطلب که ۷۵ درصد مراکز جمعیتی کشور در معرض خطر سیل هستند خاطرنشان‌کرد : ۷۷ درصد از شهرهای ایران بر روی گسل‌ها و در پهنه بندی زلزله قرار دارند و ایران در حال حاضر در صدر کشورهایی است که وقوع زلزله در آن با تلفات جانی بالا همراه است.

سیدالحسینی با بیان این مطلب که یکی از شاخص ها برای شناسایی بافتهای ناکارآمد، ناپایداری این واحدها است ادامه داد:در مجموع ۲۳ درصد از سطح شهرهای کشور شامل ۱۶۶ هزار و ۶۹۴ هکتار بافت ناکارآمد و ۴۹ درصد از ابنیه در شهرهای ایران ناپایدار هستند.

شناسیایی بافت‌های ناکارآمد شهری در ۱۷۰ محله از ۴۹ شهر خراسان رضوی

عباس یوسف زاده، مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز اظهارداشت: تاکنون با وجود تصویب برنامه ها و لزوم اجرای اقدامات مشترک برای بازآفرینی محلات هدف، صدور پروانه های ساختمانی در آن محلات اقناع کننده نبوده است و روند کار مطلوب نیست.

وی تصریح کرد: بافتهای ناکارآمد شهری در ۱۷۰ محله از ۴۹ شهر خراسان رضوی شناسایی شده است و گستره سکونتگاه های غیررسمی در استان به پنج هزار هکتار می‌رسد در همین راستا شرکت بازآفرینی شهری ایران در حوزه بافتهای ناکارآمد تلاش کرده است، ساکنین این مناطق را ترغیب به تجدید بنا در این بافتها کند.

یوسف زاده خاطرنشان کرد: طی یکسال و نیم گذشته ۲ هزار و ۳۰۰ پروانه ساختمانی در محلات هدف بازآفرینی استان صادر شده است و مردم چندان مشارکت فعالانه ای در این بخش نداشتند که امیدواریم با ارایه بسته های تشویقی، مالکین در بافتهای فرسوده را ترغیب به مشارکت در این بخش کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت:سند تحول حاشیه شهر با هماهنگی استانداری خراسان رضوی تدوین شده که حدود ۷ هزار میلیارد تومان برنامه برای این بخش تعریف شده و عمده دستگاه های اجرایی استان در این بخش وارد عمل شدند البته بافت مرکزی شهر مشهد، بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و دیگر بافت‌های فرسوده این کلانشهر در سند تحول حاشیه شهر لحاظ نشده اند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت بازآفرینی ایران برای سند تحول حاشیه شهر مشهد، یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع دولتی برای ۱۳۶ طرح در این منطقه در نظر گرفته است، آن هم از محل اراضی که ۱۳ سال است هیات وزیران در مشهد برای آن برنامه ای به تصویب رسانده اما به اجرا نرسیده است. یکی دیگر از اقدامات شرکت بازآفرینی در محلات هدف بازآفرینی تکمیل زیرساختهای آن است که به این منظور قیر رایگان به میزان ۳ هزار و ۷۰۰ تن به خراسان رضوی اختصاص یافته است.

جلب مشارکت ساکنان کانون اصلی طرح بازآفرینی

جواد خدایی،معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز اظهارداشت: سالها قبل هر زمان که درباره مفهوم حاشیه نشینی صحبت می شد، عمده توجهات به یک پهنه جغرافیایی خاص معطوف به کنار شهرها بود، تا بتوان معنای حاشیه نشینی را در آن پیدا کرد.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینان در اقدامات بازآفرینی به دورماندگان از جریان توسعه شهر قلمداد می شوند ادامه داد: امسال طرح تحول حاشیه شهر مشهد معطوف به توجه دادن به ساکنین در بطن برنامه ها در قالب بیش از ۲۰۰ طرح اجرایی به تصویب رسیده است.

خدایی افزود: بافت تاریخی چند ساله و ارزشمند است و تا زمانی که نتوان نسخه کارآمد بهنگام برای بازآفرینی آن منطقه پیشنهاد داد، نمی‌توان آن را حذف کرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.