محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به چرایی اجرا نشدن قانون هوای پاک گفته است: در اجرای قانون هوای پاک، چندین دستگاه و سازمان، متولی امر هستند که اتفاقاً از آن‌ها توضیح خواسته شده اما متأسفانه همچنان مشکل باقی است و باید فکر اساسی‌تری درباره رفع آلودگی هوا شود و مسئولان مربوط هم پاسخگو باشند.

ضرر ۸ میلیارد دلاری مازوت به اقتصاد/ محمد صالح جوکار: فقط زمستان‌ها به یاد آلودگی هوا می‌افتیم

فقط در زمستان یاد آلودگی هوا می‌افتیم
به گزارش قدس به نقل از مردم‌سالاری، جوکار با بیان اینکه فقط در زمستان یاد آلودگی هوا می‌افتیم، ادامه می‌دهد: باتوجه به شرایط اقلیمی، در همه فصول سال مشکل آلودگی هوا نداریم و تنها بخشی از فصول مانند زمستان که وارونگی دما رخ می‌دهد و هوا ساکن می‌ماند با پدیده آلودگی هوا مواجه می‌شویم. نکته منفی هم اینجاست که فقط در زمستان همگی بسیج می‌شویم تا آلودگی هوا را از بین ببریم و بقیه ایام سال این معضل را فراموش می‌کنیم، درحالی که قانون هوای پاک فقط برای یک فصل نوشته نشده و باید در تمام ماه‌ها و فصل‌های سال پیگیر اجرای آن باشیم. این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگاران که چند درصد از این قانون اجرا شده، بیان می‌کند: قانون شامل یک بخش اقدامات کوتاه مدت است که انجام شده اما بخش بلندمدت آن چون زمانبر بوده و هنوز زیرساخت‌های آن آماده نیست، اجرا نشده و بی‌تردید تا فراهم‌سازی زیرساخت‌های آن طول خواهد کشید. رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس ضمن تکذیب مازوت‌سوزی در تهران گفته است: در تهران از سوخت مازوت استفاده نمی‌شود اما در شهرستان‌ها احتمالاً استفاده می‌شود. بنده نمی‌توانم تضمین کنم اصلاً استفاده نمی‌شود اما به‌طور کلی تمام موارد تأثیرگذار در آلودگی هوا دست به دست هم می‌دهند تا در زمستان با این مشکل روبه‌رو شویم. برای مثال وجود فرودگاه در تهران یکی از مراکز تولید آلاینده است که باید فکری به حال آن بشود.

تداوم بی‌برنامگی در بهینه‌سازی مصرف گاز
براساس اظهارات وزیر نفت و یافته‌های خبرنگار ما، در پیک سرمای ایران، تراز گاز کشور به میزان ۲۰۰میلیون مترمکعب در روز منفی خواهد شد که بدین معناست مصرف به میزان ۲۰۰میلیون مترمکعب از تولید پیشی خواهد گرفت. براساس برنامه‌ریزی وزارت نفت و وزارت نیرو، عمده این تراز منفی گاز از طریق محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها و جبران آن با سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) جبران خواهد شد تا کمترین آسیب به صنایع تولیدی کشور وارد شود. براساس گزارش شرکت ملی گاز در سال گذشته، حدود ۵۰درصد از سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها در چهار ماه سرد سال با گازوئیل و مازوت تأمین می‌شود. برمبنای برآورد وزارت نفت، در چهار ماه سرد سال، درمجموع ۷.۲۳ میلیارد لیتر گازوئیل و ۴.۸۳ میلیارد لیتر مازوت در نیروگاه‌ها سوزانده خواهد شد تا با جبران کمبود سوخت گاز طبیعی در کشور، جریان تولید برق در فصل زمستان دچار اختلال نشود.

خسارت ارزی مازوت برای کشور
براساس آمار بورس انرژی، قیمت هر لیتر گازوئیل و مازوت صادراتی ایران معادل ۰.۷۸ و ۰.۴۷ سنت است که در صورت سوزاندن آن در نیروگاه‌ها در مجموع به عدم‌النفع ۸ میلیارد دلاری کشور منجر خواهد شد. به گفته خبرگزاری فارس، تقریباً همه خسارت حاصل از کمبود گاز در کشور در ماه‌های سرد سال را نیروگاه‌ها با مصرف سوخت مایع پوشش می‌دهند و عدم‌النفع ناشی از محدودیت از خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع سیمان و فولاد هر یک کمتر از یک میلیارد دلار برآورد می‌شود. در مجموع به نظر می‌رسد با یک محاسبه سرانگشتی، عدم‌النفع ایران از زمستان امسال حدود ۱۰میلیارد دلار باشد، رقمی که می‌توانست با برنامه‌ریزی دولت در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت، به جای هدررفت در نیروگاه‌ها و صنایع، برای کشور ارزآوری به همراه داشته و منجر به کنترل بازار ارز شود.

هزینه ۱.۵ برابری مازوت برای نیروگاه‌ها
مصرف سوخت مایع ضریب تعمیرات نیروگاه‌ها را ۱.۵برابر افزایش می‌دهد. به گفته عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت برق حرارتی، از میان ۱۳۲نیروگاه کشور تنها ۱۴نیروگاه امکان استفاده از سوخت مازوت دارند و سوخت دوم سایر نیروگاه‌ها گازوئیل است. او با بیان اینکه استفاده از سوخت پاک(گاز) در اول آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰درصد افزایش یافته، می‌گوید: حدود ۲۰میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

۲۰۰ میلیون لیتر سوخت برای ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی
پیشاهنگ با اشاره به شروع خاموشی‌ها از سال گذشته، گفت: پارسال ناترازی‌ها به حدود ۲۰هزار مگاوات رسیده بود. به دلیل ناترازی مجبور هستیم تمام نیروگاه‌های خود را در زمان پیک وارد مدار کنیم. جالب است بدانید ما نیروگاهی داریم که عمر آن ۶۴ سال بوده و نیروگاهی داریم که عمرش یک سال است. او همچنین مقدار بهره‌وری نیروگاه را حدود ۳۹.۶ درصد اعلام کرد و افزود: با ورود بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی مقدار بهره‌وری به بالای ۴۰درصد افزایش خواهد یافت. به دلیل اینکه میزان مصرف برق در زمستان کاهش می‌یابد ۳۰هزار مگاوات نیروگاه‌های با راندمان پایین از مهر ماه از چرخه خارج می‌شوند و سپس در پایان اردیبهشت به شبکه برمی‌گردند. همچنین به توافقی با وزارت نفت رسیده‌ایم که باید ۲۰۰ میلیون مترمکعب سوخت در زمستان تأمین شود و تمایل داریم بیشتر از گاز تأمین شود و بقیه از سوخت مایع استفاده کنند.

خبرنگار: شمس الدین نجفی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.