رئیس هیات مدیره موسسه بذر و نهال رضوی گفت: مرکز دانش‌بنیان زیست فناوری (بیوتکنولوژی) گیاهی تا پایان سال جاری توسط این موسسه راه‌اندازی خواهد شد.

راه‌اندازی مرکز دانش‌بنیان زیست فناوری گیاهی تا پایان سال ۱۴۰۱

به گزارش قدس خراسان، سید حسین نعمتی اظهار کرد: این مرکز با هدف محوری پژوهش و تولید نهال‌های پایه رویشی درختان مثمر و غیر مثمر در حال احداث و تجهیز است.

رئیس هیات مدیره موسسه بذر و نهال رضوی روش اصلی تولید گیاهان در این مرکز را از طریق کشت بافت و سلول گیاهی در شرایط درون شیشه عنوان کرد و افزود: دستورالعمل‌های تولید برای هر محصول از طریق پژوهش‌های کاربردی با همکاری مراکز علمی و دانشگاه فردوسی مشهد بدست خواهد آمد.

وی درباره بخش‌های اصلی مرکز زیست فناوری گیاهی این موسسه گفت: آزمایشگاه تهیه محیط‌های کشت، سالن کشت بافت، سالن رشد درون شیشه‌ای، گلخانه سازگاری استریل و همچنین خزانه‌های کشت و پیوندگذاری، مهم‌ترین این بخش‌ها به‌شمار می‌رود.

افزایش بهره‌وری محصول با استفاده از پایه‌های رویشی و کشت‌های متراکم

نعمتی با تاکید بر لزوم توسعه باغات مدرن در کشور تصریح کرد: استفاده از پایه‌های رویشی و کشت‌های متراکم در باغات، علاوه‌بر افزایش بهره‌وری مصرف آب، بهبود عملکرد و ارتقاء کیفیت محصول، تحول بزرگی را در افزایش کمی و کیفی میوه‌ها برای مصرف داخل و بازارهای صادراتی ایجاد خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره موسسه بذر و نهال رضوی ادامه داد: موسسه بذر و نهال رضوی با توجه به رسالت خود برای تامین نهال‌های متنوع از ارقام جدید و با کیفیت و همچنین افزایش بهره‌وری از نهاده‌هایی همچون زمین و آب، به دنبال تولید نهال‌های مدرن از طریق راه‌اندازی مرکز زیست فناوری (بیوتکنولوژی) گیاهی است.

ظرفیت تولید سالانه حداقل یک میلیون نهال پایه رویشی

وی درباره ظرفیت تولید نهال در این مرکز گفت: در صورت راه‌اندازی مرکز زیست فناوری گیاهی، در سال دوم ۲۰۰ هزار نهال پایه رویشی تولید خواهد شد.

نعمتی ادامه داد: این رقم در سال پنجم به یک میلیون نهال پایه رویشی خواهد رسید که با درنظر گرفتن قیمت‌های سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریال ارزش خواهد داشت.

رئیس هیات مدیره موسسه بذر و نهال رضوی ظرفیت تولید نهال‌های پایه رویشی از سال پنجم به بعد را حداقل یک میلیون اصله نهال عنوان کرد و گفت: این مرکز ظرفیت دارد متناسب با بازار نهال کشور، تولید نهال‌های پایه رویشی را توسعه دهد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.