درحالی که بازارهای جهانی به پایان فعالیت‌های خود در سال ۲۰۲۲ نزدیک می‌شوند، انتظار می‌رود دومین سال متوالی افزایشی قیمت نفت با پایان سال میلادی ثبت شود.

قیمت نفت در مسیر ثبت دومین سال متوالی افزایشی

به گزارش قدس آنلاین، قیمت نفت در معاملات روز جمعه افزایش یافت و در مسیر ثبت دومین سال متوالی افزایشی در بازار پرنوسان امسال به علت کمی در اثر جنگ اوکراین و تقاضای ضعیف از سوی چین قرار گرفته است.

پس از درگیری نظامی روسیه و اوکراین در ماه مارس که نگرانی در مورد عرضه نفت در جهان ایجاد کرد، قیمت نفت به شدت افزایش یافت و قیمت نفت برنت به ۱۳۹.۱۳ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود. قیمت‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به علت نگرانی در مورد رکود در جهان کاهش یافت.

اوا منتی، تحلیلگر بانک گروه مالی هلندی ING گفت: «امسال با توجه ریسک‌های مربوط به عرضه که به افزایش بی ثباتی و رشد قیمت‌ها در بازار منجر شد، سال عجیب و غریبی برای بازار کالاهای اساسی بود.»

«سال آینده نیز قرار است با تعداد زیادی عوال بی ثبات کننده، سال پرنوسان دیگری باشد.»

هر بشکه نفت برنت امروز ۳۲ سنت افزایش یافت و به ۸۳.۷۸ دلار رسید.

هر بشکه نفت خام آمریکا نیز ۳۱ سنت افزایش یافت و ۷۸.۷۱ دلار فروخته شد.

به نظر می‌رسد، قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ افزایش ۸ درصدی را ثبت کند. این نوع نفت سال ۲۰۲۱ افزایش ۵۰ درصدی را ثبت کرده بود.

از طرفی پیش بینی می‌شود، رشد قیمت نفت خام آمریکا ۴.۶ درصد باشد. نفت آمریکا WTI سال ۲۰۲۱ رشد ۵۵ درصدی را ثبت کرده بود.

هر دو شاخص نفتی در سال ۲۰۲۰ به علت شیوع کرونا با کاهش قیمت مواجه شده بودند.

تحلیلگران معتقدند، افزایش سفرهای تعطیلات و ممنوعیت فروش نفت روسیه به کشورهای اجرا کننده سقف قیمتی قیمت نفت را تقویت کرده؛ اما محدودیت‌های عرضه و فضای اقتصادی نامناسب که باعث کاهش مصرف می‌شود، روند قیمت نفت را کاهشی می‌کند.

ادامه افزایش نرخ بهره و انتظار برای رکود در جهان، چشم انداز بی ثباتی برای بازار نفت رقم زده است و سرمایه‌گذاران همچنان نوسانات شدید در سال آینده را پیش بینی می‌کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.