معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: صنایع دستی به خصوص فرش دستباف باید به روز و متناسب با سلیقه و ذائقه بازار داخل و خارج  تولید شود.

تولید فرش دستباف به روز و متناسب با ذائقه بازار باشد

به گزارش قدس آنلاین جواد اشرفی، شنبه شب ۱۰ دی در جلسه بررسی مشکلات فرش دستباف خراسان جنوبی اظهار کرد: زمانی که تولید صنایع دستی ما همراه با ایده‌های خلاقانه باشد، حتماً موفق خواهیم شد و مشکلی کمتری هم در فروش محصولات خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، وی با تأکید بر برگزاری ادامه‌دار این جلسات با حضور متولیان حوزه فرش در راستای واکاوی مشکلات این حوزه، بیان کرد: مهم‌ترین مزیت برگزاری اینچنین جلساتی مدیریت دانش در حوزه فرش دستباف است چرا که در این جلسه موضوعات و راهکارهای موفق بازاریابی و تولید فرش بین متولیان مختلف به اشتراک گذاشته شده که نقش موثری در کاهش مشکلات این حوزه خواهد داشت.

معاون اقتصادی استاندار از دستگاه‌های متولی به خصوص اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های متولی خواست زمینه را برای حضور بافندگان و تجار فرش دستبافت استان در نمایشگاه‌های ملی فراهم کنند و ما هم در این زمینه پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت.

اشرفی با اشاره به اینکه دلایل پرداخت نشدن تسهیلات در حوزه فرش به صورت مصداقی مورد واکاوی قرار گیرد، بیان کرد: در مجموع در حوزه صنایع دستی نباید دنباله رو باشیم چرا که کپی کردن و تقیلد کردن در این حوزه محکوم به شکست است.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید فرش دستباف نباید شکاف نسلی داشته باشیم و باید تولید این اثر هنری نسل به نسل منتقل شود گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه صنایع دستی بازاریابی است، ما نباید تنها به بازار کشورهای اروپایی اکتفا کنیم بلکه باید بازاریابی را در سایر کشورهای منطقه و جهان هم دنبال کنیم.

اشرفی با اشاره به سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی گفت: روز گذشته آیت الله رئیسی مأموریتی به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داده‌اند که بازاریابی مناسب برای عرضه و فروش صنایع دستی و فرش دستباف بانوان خراسان جنوبی را دنبال کرده و نتیجه را ابلاغ کند.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی با نوآوری و ایده‌ های خلاقانه باید زمینه فروش بهتر محصولات را فراهم کنیم، گفت: به صورت میدانی بازدیدهایی از تولید فرش دستباف خواهیم داشت تا مشکلات آن مورد واکاوی قرار گیرد و راهکارهایی برای حل آن ارائه شود.

پیگیری بیمه قالی بافان

معاون اقتصادی استاندار با تأکید بر ضرورت معرفی فرش دستباف در سطح ملی، گفت: نشان تجاری خیلی در فروش محصول تأثیر دارد و نشان دهنده اصالت و تولید محصول با کیفیت است که این موضوع حتماً از این پس توسط تجار و تولیدکنندگان استان دنبال شود.

اشرفی تصریح کرد: بافندگان فرش استان می‌توانند در صورت نداشتن بیمه، زیرپوشش بیمه صندوق روستاییان و عشایر قرار گیرند و دولت هم در این زمینه حمایت‌های خوبی دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به وضعیت صادرات فرش دستباف، پیشنهاد دیگر این است که بافندگان تولیدات خود را به سمت سلیقه بازار داخل سوق دهند؛ فرش‌های ۶ متر، ۱۲ متر و ۹ متر به‌صورت جفتی بیشترین فروش را در بازار داخل دارد.

اشرفی نبود بیمه قالی‌بافان را از دیگر مشکلات ذکر کرد و گفت: بیش از ۵۰ هزار بافنده تمام‌وقت، نیمه‌وقت و پاره‌وقت در استان فعالیت دارند که اکنون کمتر از سه هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند؛ بنابراین طرح بیمه قالی‌بافان را پیگیری خواهیم کرد تا تعداد افراد بیمه شده افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.