رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:چاقی مفرط عوامل بسیاری دارد که یکی از آنها ژنتیک افراد است. مادرها باید از گفتن جمله «نخور چاق می‌شوی» به فرزندانشان خودداری کنند؛ چرا که ایجاد استرس از عوامل تاثیرگذار در پرخوری و چاقی به حساب می‌آید.

مادران هرگز این جمله را به کودک خود نگویند!

به گزارش قدس آنلاین ،عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در برنامه سلام تهران در رابطه با تحصیلات خود گفت: من دیپلم ریاضی داشتم اما در نهایت وارد حوزه پزشکی شدم. پدر من یکی از بهترین دبیرهایی بود که دیدم، او همواره من را به سمت مهندسی و ریاضی هدایت می‌کرد اما از آنجا که بعد از انقلاب کمبود شدیدی در کادر پزشکی و درمانی کشور به وجود آمده بود پدرم پیشنهاد داد تا در حوزه پزشکی تحصیل کنم؛ به دنبال این مسئله من از مهندسی انصراف دادم و با حضور در کنکور وارد حوزه پزشکی شدم.

پازوکی در رابطه با پیشرفت ایران در حوزه پزشکی گفت: خوشبختانه طی چهل سال گذشته با وجود تمامی تحریم‌ها و محدودیت‌ها ما توانسته‌ایم پیشرفت بسیاری داشته باشیم. در سال‌های ابتدایی انقلاب زمانی که مقاله‌ای را به کشورهای خارجی ارسال می‌کردیم آن‌ها از چاپ یا ثبت مقاله‌های ما به دلیل ایرانی بودنمان خودداری می‌کردند اما خوشبختانه اکنون توانسته‌ایم پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته باشیم و خود را به دنیا ثابت کنیم. ما در راه‌اندازی رشته‌های مختلفی در ایران همکاری داشتیم و توانستیم جراحی‌های درون بین را نیز به ایران بیاوریم.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین جراحی‌ها برای چاقی و متابولیک است که خوشبختانه ما ۸ سال پیش در کنگره اسپانیا توانستیم افتخار آفرین شویم و رتبه هشتم در انتشار مقالات مربوط به این حوزه را کسب کنیم. در این کنگره، رئیس فدراسیون به ما بابت کسب این مقام در بین ۸۰ کشور تبریک گفت. امسال نیز کنگره در میامی برگزار شد و طی آن بارها از ایران تقدیر شد چرا که امروز ما در رتبه سوم جهانی پس از آمریکا و چین قرار گرفته‌ایم و توانسته‌ایم در تولید علم مربوط به جراحی متابولیک فوق‌العاده عمل کنیم. ما توانسته‌ایم در حوزه‌های مختلفی پیشرفت داشته باشیم و حتی روش‌های جدید جراحی را در حوزه متابولیک به جهان معرفی کنیم.

وی در رابطه با جراحی متابولیک گفت: بسیاری از مردم تصور می‌کنند جراحی متابولیک برای زیبایی است اما در واقع اصلا اینطور نیست. نگرش منفی‌گرایانه نسبت به افرادی که به چاقی مفرط می‌رسند اصلا درست نیست و دیگران نباید تصور کنند چنین افرادی بی‌اراده و یا پرخور هستند. بسیاری از افراد لاغر وجود دارند که غذای بسیاری می‌خورند اما چاق نمی‌شوند. چاقی مفرط عوامل بسیاری دارد که یکی از آن‌ها ژنتیک افراد است. همچنین مادرها باید از گفتن جمله «نخور چاق می‌شوی» به فرزندانشان خودداری کنند چرا که ایجاد استرس از عوامل تاثیرگذار در پرخوری و چاقی به حساب می‌آید.

پازوکی در رابطه با تعداد پزشکان در ایران گفت: متاسفانه به دلیل شرایطی که وجود دارد نمی‌توانیم تعرفه‌های پزشکی را حقیقی کنیم و این باعث می‌شود میزان دریافتی فعالان حوزه پزشکی و پرستاری نسبت به کشورهای دیگر کمتر باشد. پزشکان و فعالان این حوزه در ایران بسیار فوق‌العاده هستند اما به دلیل کمبود درآمدی که وجود دارد برخی از پزشکان و پرستاران با گذشت مدتی از فارغ‌التحصیلی مهاجرت می‌کنند.

وی درباره برنامه‌ریزی‌های کشوری برای حوزه پزشکی گفت: برنامه‌ریزی‌های کشوری با توجه به نیاز هر منطقه صورت می‌گیرند و اکنون پزشکانی که به مناطق محروم می‌روند می‌توانند در آنجا از قابلیت‌های تحصیلی بدون آزمون برخوردار شوند تا انگیزه ماندن در آن منطقه را پیدا کنند. به این صورت تمامی پزشکان به یک نقطه در کشور نمی‌روند و در تمامی مناطق فعالیت خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.