بر اساس جدیدترین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) طی روزهای اخیر زیرسویه جدید امیکرون موسوم به XBB.۱.۵ در ایالات متحده به عنوان سویه غالب در اکثر مبتلایان به کرونا شناسایی شده و نگرانی‌ها را نسبت به بروز موج بعدی کووید در این کشور تشدید کرده است.

تاخت‌وتاز زیرسویه امیکرون در آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا روز جمعه پیش‌بینی کرد که حدود ۴۰ درصد از موارد تأیید شده ابتلا به کووید۱۹ در این کشور ناشی از زیرسویه XBB.۱.۵ است که این آمار در هفته قبل ۲۰ درصد بوده است.

هنوز مشخص نیست این زیرسویه امیکرون از کجا پدیدار شده با این حال به نظر می رسد که به سرعت در ایالات متحده در حال گسترش است.

یکی از متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا در این باره گفت: هیچ نشانه ای وجود ندارد که این زیرسویه از امیکرون نسبت به زیرسویه‌های دیگر قدرت تشدید بیماری را داشته باشد.

وی همچنین افزود: در حالی که به طور کلی موارد بستری شدن ناشی از عوارض ابتلا به کووید۱۹ در بیمارستان های سراسر کشور در حال افزایش است اما مناطقی که این زیرسویه در آن ها شیوع یافته، افزایش نامتناسبی را در بستری شدن بیماران کرونایی تجربه نکرده اند.

بر اساس گزارش ان بی سی نیوز، میانگین هفت روزه بستری روزانه کووید۱۹ در روز جمعه در آمریکا به ۴۲ هزار و ۱۴۰ نفر رسید که نسبت به دو هفته قبل ۴.۲ درصد افزایش داشته است.

XBB خود یک سویه نوترکیب از دو زیرسویه مجزاری BA.۲ امیکرون است. با این حال دانشمندان معتقدند که زیرسویه دیگری از آن موسوم به XBB.۱.۵، سرعت انتقال بالاتری دارد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، XBB در دستکم ۷۰ کشور جهان شناسایی شده و در ماه اکتبر نیز باعث افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹ در برخی از مناطق آسیا از جمله هند و سنگاپور شده است.

افراد ۶۵ ساله و بالاتر آسیب پذیرترین گروه در برابر انواع سویه ها و زیرسویه های کووید۱۹ هستند. با این حال آمارهای رسمی نشان می دهد تنها ۳۷.۵ درصد از این گروه سنی در آمریکا دز یادآور به روز شده واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.