دو شهر کبودراهنگ و لالجین مشکلات بسیاری در زمینه موقوفه بودن بخشی از اراضی‌ خود دارند، مشکلاتی که از سال‌ها پیش تاکنون به عنوان مانع بزرگ رشد و توسعه این دو شهر قرار گرفته است و با وجود ظرفیت‌ها و جاذبه‌های بسیار بالا در زمینه گردشگری در کبودراهنگ و لالجین، سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در این مناطق از خود نشان نمی‌دهند چراکه کدام سرمایه‌گذار به هزینه کردن در شهری رغبت دارد که املاکش سند ثبتی ندارد؟

مشکل اوقافی بودن دو شهر لالجین و کبودراهنگ همچنان باقیست!

به گزارش قدس آنلاین، وجود برخی مشکلات در عرصه ایجاد زیرساخت از جمله اوقافی بودن، راه را بر اجرای بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای و جذب سرمایه‌گذار در این شهر و شهرستان بسته است، بنابراین رفع این دغدغه مردم مدنظر مسئولان بوده و همواره در تلاش هستند با مشارکت و تعامل این موضوع را از طریق مراجع مربوطه کلان تا وصول نتیجه پیگیری کنند.

ضمن اینکه در سفر مردادماه رئیس جمهور به استان همدان، رئیسی در دیدار با اقشار مختلف مردم کبودراهنگ دستور ویژه داد که وقف حکم خود را دارد؛ اما با توجه به مشکلات مردم از سازمان اوقاف و استانداری می‌خواهم به سرعت کارگروهی برای بررسی این مشکل تشکیل دهند.

رئیسی در این دیدار تصریح کرد: از اوقاف و استانداری همدان می خواهم این مسأله را با تبدیل به احسن کردن اراضی مرتفع کنند، با کار انقلابی و پیگیری مجدانه از ناحیه مسئولان استان و مرکز ظرف دو ماه بتوانند وضعیت و شرایطی برای مردم پیش آورند و اعلام کنند مسأله مسکن و محل کار و ارتباط آن با اوقاف و وزارت راه و شهرسازی حل شده است، پس حداکثر ظرف دو ماه این وضعیت مشخص شود چراکه مردم در این اراضی اوقافی سکونت داشته و دارای کسب و کار هستند.

اما اینکه چه اقداماتی برای مرتفع شدن مشکل موقوفه بودن این دو شهر انجام شده است، جای سوال است.

شهر کبودراهنگ و تعدادی از روستاهای آن و شهر لالجین اوقافی هستند

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اوقافی بودن شهر کبودراهنگ و تعدادی از روستاهای آن و نیز اوقافی بودن شهر لالجین، اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر شهر کبودراهنگ، تعدادی از روستاهای این شهرستان و نیز ۱۱۰ هکتار از شهر لالجین اوقافی بوده و در این رابطه مشکل کبودراهنگ حادتر است.

فتح‌الله توسلی مطرح کرد: موضوع اوقافی بودن شهر کبودراهنگ و تعدادی از روستاهای این شهر و نیز شهر لالجین مانع رشد، توسعه و پیشرفت این شهرها شده و این مشکل همواره طی سالیان متمادی مردم را به شدت آزار می دهد.

وی با بیان اینکه بنده از روز اول این‌ موضوع را پیگیری کرده‌ام، افزود: در این رابطه یک جلسه نزد رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه رفتم و از وی درخواست کردم فکری برای مرتفع شدن مشکل اوقافی بودن این دو شهر داشته باشند ضمن اینکه پیش از آن هم جلساتی را در شهرستان با حضور مدیرکل اوقاف استان و مسئولان ذی‌ربط این موضوع چون اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل ثبت برگزار کردیم.

توسلی ادامه داد: در نهایت از ائمه جمعه و فرمانداران شهرستان های یاد شده دعوت کردیم که به اتفاق نزد رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برویم. در این جلسه مطرح کردیم که اوقافی بودن شهر کبودراهنگ و لالجین مانع رشد و توسعه این شهرها شده و راه را به روی توسعه این شهرها بسته است.

اوقاف ۳۵۰ هکتار زمین معوض می خواهد

وی تصریح کرد: در این جلسه سازمان اوقاف در نهایت عنوان کردند ۳۵۰ هکتار زمین در این دو شهرستان و یا استان همدان و یا هر جای دیگر به سازمان اوقاف به صورت معوض بدهیم و آنها نیز به همان میزان از زمین های اوقافی این دو شهرستان را آزاد کنند.

توسلی با بیان اینکه سازمان اوقاف برای معاوضه کردن زمین عنوان کرد که باید زمین مورد نظر زمین آبی باشد، خاطرنشان کرد: ما نیز به اتفاق مسئولان این دو شهرستان مطرح کردیم که نمی‌توانیم برای آنها زمین آبی تهیه کنیم، در نهایت در جلسات بعدی موافقت خود را برای معاوضه اراضی اوقافی شهر کبودراهنگ و لالجین با اراضی دیم اعلام کردند و ما نیز برای آنها پیگیر زمین دیم شدیم و حتی به برخی دوستان سپردیم که در استان های دیگر دنبال زمین بگردند که در این رابطه موفق شدیم زمین هایی نیز در سایر استان‌ها پیدا کنیم.

اوقاف می گوید باید اراضی تبدیل به احسن شده "آبی" باشد

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در خانه ملت ادامه داد: مجدداً سازمان اوقاف مطرح کردند ما شرایط را نمی‌پذیریم، چراکه شرایط اشکال دارد و حتماً باید اراضی تبدیل به احسن شده "آبی" باشد.

توسلی با بیان اینکه این قضیه و داستان تا سفر ریاست جمهوری به استان همدان کش پیدا کرد، افزود: در سفر ریاست جمهوری به استان همدان مشکلات اوقافی بودن شهرستان را بیان کردیم و رئیس جمهور گفت مشکل اوقافی بودن این دو شهر باید ظرف دو ماه حل شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از صحبت رئیس جمهور جلسه ای بین وزیر ارشاد و و وزیر جهادکشاورزی تشکیل و در آن جلسه مصوب شد وزارت جهاد زمین مورد نیاز را در اختیار اوقاف قرار دهد و زمین های اوقافی این دو شهر توسط اوقاف آزاد شود.

توسلی بیان کرد: پس از این جلسه، در جلسه جمع بندی سفر ریاست جمهوری به استان همدان که در استانداری همدان در بعدازظهر برگزار شد، رئیس جمهور در جلسه جمع بندی سفر خود به این استان اعلام کرد موضوع و مشکل اوقافی بودن دو شهر کبودراهنگ و لالجین به این شکل تا دو ماه آینده حل می‌شود ضمن اینکه وزیر جهاد هم این موضوع را به عنوان مصوبه جلسه خود با وزیر ارشاد امضاء کرده است.

وی ادامه داد: بعد از سفر ریاست جمهوری به استان همدان بنده پیگیری مصوبات سفر را آغاز کردم و نزد وزیر جهاد رفتم و وی بنده را به معاون امور منابع طبیعی کشور معرفی کرد و با او دیدار داشتم.

توسلی با اشاره به اینکه در ادامه جلسه‌ای با اوقاف استان گذاشتیم و از مسئولان اوقاف کشور نیز در این جلسه حضور داشتند، اظهار کرد: ساعت ها صحبت شد و آنها مطرح کردند به دنبال زمین بگردید.

زمین مورد نظر در شمال یافت شد

وی بیان کرد: زمین مورد نظر را در شمال کشور پیدا کردند تا زمین را منابع طبیعی به اوقاف بدهد و اراضی اوقافی شهر لالجین و کبودراهنگ آزاد شود و برای این اقدام سازمان اوقاف کارشناسان خود را فرستاد و زمین را بررسی کردند و گفتند زمین کیفیت لازم را ندارد.

توسلی ادامه داد: در شهرستان دیگر در شمال کشور زمین دیگری را پیدا کردند و به هر ترتیب اوقاف هم زمین مورد نظر را پذیرفت و قرار شد زمین به اوقاف داده شود تا اراضی اوقافی لالجین و کبودراهنگ را از وقف آزاد کنیم.

سازمان بازرسی اجازه معوض کردن زمین را ندارد

وی خاطرنشان کرد: کار در این مرحله که در حال نهایی شدن و معوض کردن زمین بود، سازمان بازرسی کشور ورود پیدا کرده و عنوان کرد امکان آن نیست که اراضی منابع طبیعی را به اوقاف داد، در نتیجه کار قفل شد.

توسلی تصریح کرد: بعد از ورود سازمان بازرسی کشور مجدد پیگیر شدیم و اوقاف کشور گفت همان تبدیل به احسن قبل وجود دارد و هر جا زمین بدهید ما آماده همکاری هستیم و باید از اراضی منابع ملی به اوقاف بدهیم که تبدیل به احسن شود.

بحث زمین شهری در کبودراهنگ به توده چرکین تبدیل شده است

وی در ادامه اظهار کرد: یک موضوع دیگر در کبودراهنگ بحث زمین شهری بوده که از حدود ۳۵ تا ۴۰ سال پیش به یک توده چرکین تبدیل شده است.

توسلی بیان کرد: در حدود ۴۰ سال پیش منطقه وسیعی از کبودراهنگ را منابع طبیعی جزء اراضی و زمین موات و منابع ملی گرفتند که در این رابطه نیز ورود پیدا کردیم و درخواست شد تا زمان حل و فصل موضوع بحث قضایی متوقف شود تا این موضوع پیگیری شود.

وی گفت: در پیگیری حل این مشکل وزیر سابق راه و شهرسازی مرحوم رستم قاسمی دستور داد این موضوع پیگیری شود بنابراین هیأت کارشناسان سازمان ملی زمین و مسکن چندین بار به کبودراهنگ آمدند و این موضوع را بررسی کردند و به هر ترتیب این‌موضوع تقریباً نهایی شده و در حال حاضر در مرحله صدور رأی در سازمان ملی مسکن است که این زمین ها به مردم بازگردد.

۹۵ درصد املاک روستایی و شهرهای کوچک کبودراهنگ سند دارند

مدیر بنیاد مسکن کبودراهنگ اظهار کرد: ۹۵ درصد املاک و مساکن روستایی و شهری زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت شهرستان سند مالکیت ثبتی دارند.

محمدکرم معصومی افزود: از تعداد کل ۲۶ هزار و ۷۸۴ فقره برگه آچهاری که در شهر و روستا تهیه شده، تاکنون ۲۰ هزار و ۵۰۰ جلد سند صادر و تحویل روستاییان شده که این اسناد مربوط به دو شهر گل تپه و شیرین سو و روستاهای کبودراهنگ بوده است.

وی با بیان اینکه صدور سند مالکیت شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز بر عهده بنیاد مسکن است، تصریح کرد: شهر کبودراهنگ و ۹ روستای این شهرستان اوقافی هستند که در صورت رفع و حل مشکل اوقافی شهر کبودراهنگ و روستاهای اورقین، نوآباد، شاوه، اوزون دره، مسجدین، علیصدر، احمدآباد و حاتم آباد آمادگی داریم برای این روستاها نیز سند مالکیت صادر کنیم.

مدیر بنیاد مسکن کبودراهنگ ادامه داد: حفظ و ماندگاری جمعیت در روستاها، ایجاد انگیزه برای روستاییان در فعالیت‌های مربوط به توسعه روستا، استفاده از سند مالکیت برای تضامین بانکی و دریافت تسهیلات، پایان دادن به برخی اختلافات ملکی و غیره از مزایای این طرح است.

امیدواریم این مشکل که مانع بزرگی در مسیر توسعه این شهرهاست در آینده نزدیک رفع و امکان اجرای طرح‌های توسعه‌ای دوچندان و جذب سرمایه‌گذاران بیشتری را برای این مناطق فراهم کند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.