شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان امروز جمعه شانزدهم دی‌ماه با میانگین ۱۵۳ برای هشتمین روز متوالی وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

زور باران به آلودگی هوای اصفهان نرسید/ شاخص هوای روز جمعه ۱۵۳

به گزارش قدس آنلاین، میانگین شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز جمعه شانزدهم دی‌ماه وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

براساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست(منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلانشهر در ایستگاه پایش خیابان‌های احمدآباد با ۱۵۷، خیابان استانداری با ۱۶۸ و بزرگراه خرازی با ۱۶۳ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد.

همچنین شاخص کیفی هوا در ایستگاه خیابان رودکی با عدد ۱۲۵ وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوای شهرهای مجاور کلانشهر اصفهان از جمله سجزی با ۱۰۴ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و در مبارکه با شاخص ۱۶۳ AQI در وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان و شاهین شهر با شاخص ۹۸ AQI در شرایط قابل قبول ثبت شد. کماکان ایستگاه سنجش آلودگی شهرهای خمینی شهر، زرین‌شهر، نجف آباد و همچنین منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

آلودگی شدید هوای اصفهان در حالی است روز گذشته این کلانشهر شاهد بارش باران و ناپایداری‌های جوی بود و انتظار می‌رفت وضعیت کیفی هوا پس از باد و بارندگی بهبود یابد.

با خروج سامانه سرد بارشی طی امروز از استان، اداره کل هواشناسی اصفهان نیز نسبت به حاکم شدن سکون جوی از روز شنبه هفدهم دی ماه و افزایش و انباشت غلظت آلاینده‌ها در مناطق مرکزی و صنعتی به ویژه کلانشهر اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد.

براساس اطلاعیه هواشناسی استان اصفهان آمده است: با توجه به سکون جوی از روز شنبه تا دوشنبه ۱۹ دی ماه، کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت کنترل نشدن منابع آلاینده ثابت و متحرک در حد ناسالم برای همه گروه‌ها قرار می‌گیرد.

هواشناسی توصیه کرده شهروندان به‌ویژه گروه‌های آسیب پذیر چون افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان، زنان باردار و کودکان کمتر از هشت سال از فعالیت سنگین در فضای باز و تردد غیر ضرور خودداری کنند.‌

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.