مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در واکنش به پیشنهاد رئیس جمهور روسیه برای آتش بس در شب کریسمس ارتدوکس ها گفت که این دستور فاقد اعتبار است.

بورل: دستور آتش بس پوتین فاقد اعتبار است

به گزارش قدس آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که دستور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درباره آتش بس فاقد اعتبار است.

وی در ادامه سخنانش گفت: «ابتکار بشردوستانه روسیه درباره آتش بس در شب کریسمس باید با عقب نشینی نیروها و تجهیزات نظامی از تمامی سرزمین های اوکراین باشد وگرنه اینگونه برداشت می شود که روسیه به دنبال خرید زمان برای بازآرایی نیروهایش است».

آتش‌بس یکجانبه روسیه که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور دستورش را داده بود، از ظهر امروز (به وقت مسکو) در سراسر خط مقدم اجرایی شده است. امروز ظهر رژیم آتش‌بس در سراسر خط تماس اجرایی شد و تا پایان روز هفتم ژانویه (۱۷ دی) ادامه خواهد داشت.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پنجشنبه اعلام کرد از ساعت ۱۲:۰۰ روز ششم ژانویه تا ساعت ۰۰:۰۰ روز هفتم ژانویه در اوکراین آتش‌بس برقرار خواهد بود. رئیس‌جمهور روسیه توضیح داد دلیل این تصمیم آن است که به مسیحی‌های ارتودوکس اجازه داده شود در مراسم کلیسا شرکت کنند.

کرملین از اوکراین هم خواست اعلام آتش‌بس کند. اوکراین به اقدام روسیه در اعلام آتش‌بس موقت یکجانبه واکنش نشان داد و آن را «ریاکارانه» توصیف کرد.

ساعاتی قبل‌تر گزارش شده بود «پاتریارک کیریل» رهبر معنوی روسیه پنجشنبه خواستار برقراری آتش‌بس در اوکراین در روز جشن کریسمس برای مسیحیان ارتدوکس شده بود.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی‌زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده و گفته که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد. دولت اوکراین اما استقلال این دو منطقه را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.