عملیات «کربلای ۵» یکی از بزرگترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود . در این عملیات نیروهای زیادی از یکان‌های مختلف رزمی حضور داشتند که در این گزارش کوتاه نقش گردان امام رضا (ع) از لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) را مرور می‌کنیم.

نقش گردان امام رضا (ع) لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) در عملیات «کربلای ۵»

به گزارش قدس آنلاین، پیش‌قراولان گردان، سوار بر نفربرهای خشایار، پیشاپیش گردان در حرکت بودند تا پس از باز شدن جاده (شلمچه – بصره) به همت واحد مهندسی، به‌سرعت به مواضع دشمن نزدیک شوند و مأموریت خود را عملیاتی کنند. اما با وجود تلاش مشترک واحدهای مهندسی و تخریب، جاده همچنان بسته ماند و گردان به‌ناچار با تغییر مسیر، از محل دیگری وارد منطقه پنج‌ضلعی شد.

نیروها از ضلع شمال شرقی پنج‌ضلعی به سمت ضلع جنوبی تغییر جهت دادند، در امتداد کانال جنوب پنج‌ضلعی به‌طرف دشمن پیشروی کردند که در محدوده پل ششم با نیروهای یکی از مقرهای دشمن درگیر شدند.

ابتدا استعداد دشمن اندک به نظر می‌رسید، درحالی‌که حدود یک گردان عراقی در برابر گردان امام رضا (ع) قرارگرفته بود، درگیری شدید شد. فرمانده گردان که ابتدا یک گروهان را برای انهدام مقر دشمن وارد عمل کرده بود، به‌ناچار تمام توان گردان را به کار گرفت و درنهایت با تقدیم چند شهید و مجروحان بسیار، پیش از روشن شدن هوا، گردان توانست مقر دشمن را منهدم و پاک‌سازی کند. بیشتر نیروهای دشمن نیز کشته و تعدادی هم اسیر شدند.

روز دوم عملیات

یکی دیگر از مقرهای دشمن در حدفاصل کانال جنوب پنج‌ضلعی و جاده خرمشهر-شلمچه قرار داشت که با تعبیه سیم‌خاردار و میدان مین در اطرافش، از استحکام پدافندی برخوردار بود.

ساعت چهار بامداد، گردان امام رضا (ع) همراه گردان‌های سیدالشهدا (ع) و ولی‌عصر (عج) با هدایت معاون تیپ ۲، جواد عابدی، این مقر را محاصره کردند. درحالی‌که مقر دشمن با ۲۴ سنگر مجهز به تیربارهای سنگین و ضد هوایی چهارلول از چهار طرف حفاظت می‌شد، گردان امام رضا (ع) با یافتن معبر ورودی به آن مقر، اطراف ورودی آن کمین کرد و هنگامی‌که کامیون حامل مهمات می‌خواست وارد مقر شود، آن را هدف گرفت و پس از انهدام کامیون، به‌سرعت به مقر، حمله و آن را منهدم کرد، اما به دلیل استحکامات فراوان داخل مقر، پاک‌سازی کامل آن به بعد از روشن شدن هوا موکول شد.

شب سوم عملیات

پاک‌سازی مقری که شب گذشته تصرف‌شده بود، ادامه داشت. دشمن در وسط مقر، در زیرزمینی بزرگ و پیچ‌درپیچ، سنگری احداث کرده بود و در آن همچنان مقاومت می‌کرد. سرانجام با کار گذاشتن مواد انفجاری آن سنگر را نیز منهدم کردند. به‌این‌ترتیب، بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای دشمن کشته و حدود ۱۰۰ نفر هم اسیر شدند. همچنین فرمانده تیپ ۱، کاوه نبیری به شهادت رسید.

شب پنجم عملیات

گردان امام رضا (ع) پس از اجرای دو مأموریت آفندی موفق در دو شب پی‌درپی با ۳۴ شهید و ۱۲۰ مجروح، هنگام غروب روز پنجم از منطقه عملیاتی خارج شد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.