هم‌زمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه (س) نخستین جشنواره بداهه‌نویسی بانوان خوشنویس کشور تحت عنوان یک رویداد ملی در رشته‌های نستعلیق و شکسته‌نستعلیق شامل تحریر اسامی و القاب حضرت فاطمه زهرا (س) و همچنین آیات و اشعار مرتبط با موضوع زن و مادر روز جمعه، ۲۳ دی‌ماه در حسینیه امینی‌ها برگزار شد.

نخستین رویداد ملی «مشق مادری» به میزبانی قزوین برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، هم‌زمان با ولادت حضرت زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن و روز مادر، نخستین جشنواره بداهه نویسی بانوان خوشنویس کشور، تحت عنوان یک رویداد ملی در ۲ رشته نستعلیق و شکسته‌نستعلیق به همت حوزه هنری کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین صداوسیمای ملی برگزار شد.

در این مراسم بانوان خوشنویس تمام استان‌ها در محل حوزه هنری هر استان حضور داشتند و به‌صورت سراسری از ساعت ۱۵ الی ۱۹ به رقابت با یک‌دیگر پرداختند. آثار تولیدی پس از جمع‌آوری توسط حوزه هنری هر استان، مهروموم‌شده و بلافاصله برای داوری به حوزه هنری استان قزوین به‌عنوان دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده است.

حوزه هنری قزوین، ایده پرداز رویداد «مشق مادری» در کشور بود

محمدرضا امامقلی، مدیر حوزه هنری استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: برگزاری رویداد کشوری بداهه‌نویسی مشق‌مادر، پیشنهادی از شهر قزوین، مهد هنر خوشنویسی ایران به حوزه هنری تهران ارائه‌شده است، از همین رو حوزه هنری استان قزوین به‌عنوان دبیر این رویداد انتخاب شد.

وی عنوان کرد: در این مسیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین صداوسیمای ملی نیز، حوزه هنری را در برگزاری این رویداد یاری کردند. همچنین در راستای برگزاری این رویداد انجمن خوشنویسان ایران نیز اعلام آمادگی کرد تا ۱۰۰۰ خوشنویس ایرانی در حوزه هنری ۳۰ استان، مشغول به کتابت شوند.

مدیر حوزه هنری استان قزوین، می‌گوید: این رویداد ملی علاوه بر ایران، در ۲ کشور سوریه و عراق نیز برگزار شد که آثار آنان نیز به دبیرخانه این جشنواره در قزوین ارسال خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: هنرمندان و اساتید استقبال بسیار خوبی از این رویداد داشتند و جنب‌وجوش و هیجان بانوان خوشنویس در این رویدار و تقارن آن با روز مادر بسیار رضایت‌بخش بود.

امامقلی بابیان اینکه، امیدواریم برگزاری این رویداد هرساله استمرار داشته باشد، می‌گوید: با توجه به اینکه سال آینده دوسالانه خوشنویسی در استان قزوین برگزار می‌شود، این پیشنهاد وجود دارد؛ که به‌صورت یک سال در میان رویداد مشق مادری و دوسالانه خوشنویسی در قزوین برگزار شود که البته تحقق آن همت و اراده جمعی و بین دستگاهی را می‌طلبد.

نخستین رویداد ملی «مشق مادری» به میزبانی قزوین برگزار شد

اختتامیه رویداد مشق مادری در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد

در ادامه محمدرضا رازقی، دبیر جشنواره مشق مادری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: بیش از یک‌ماه است که در تدارک برگزاری این جشنواره بودیم و تا یک ماه آینده نیز برنامه‌ریزی و تلاش برای داوری آثار و اعلام برندگان ادامه خواهد داشت.

وی می‌گوید: برگزاری این رویداد در ۳۰ استان کشور، نیاز به هماهنگی دقیقی داشت که خوشبختانه رضایت‌بخش بود.

رازقی خاطرنشان می‌کند: علیرغم اینکه برخی از استان‌ها به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و همچنین آلودگی هوا، تعطیل بودند؛ اما این رویداد در تمام استان‌های کشور برگزار شد و تا هفته آینده آثار شرکت‌کنندگان داوری خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: پس از اعلام آثار برگزیدگان، ۱۵ بانوی خوشنویس از سراسر کشور منتخب و به قزوین دعوت خواهند شد.

این مسئول بابیان اینکه، این رویداد بالغ‌بر ۱۰۰۰ شرکت‌کننده داشته است، می‌گوید: همچنین از ۱۰۰ خوشنویس منتخب در این رویداد تقدیر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود اختتامیه در بهمن‌ماه و در پایتخت خوشنویسی ایران برگزار شود.

نخستین رویداد ملی «مشق مادری» به میزبانی قزوین برگزار شد

هنر خوشنویسی می‌تواند یک شغل خانگی و خانوادگی پایدار باشد

همچنین دکتر فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: جشنواره مشق‌مادری رویدادی ملی بود که در سطح بسیار بالایی ازلحاظ هنری و پوشش رسانه‌ای و کار گروهی در ۳۰ استان به‌صورت هم‌زمان برگزار شد.

وی گفت: انتخاب حسینیه امینی‌ها به‌عنوان محل برگزاری این رویداد اتفاق شایسته‌ای بود که از طرف مدیران اجرایی این رویداد صورت گرفته است؛ چراکه این فضای معنوی برای بزرگداشت یاد و نام اهل‌بیت (ع) وقف‌شده و همواره در این استان منشأ آثار، برکات و اتفاقات خوبی بوده است.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: رویداد مشق مادری طرحی جدید درروند اجرایی شدن بیانیه ‌گام‌دوم انقلاب و سبک زندگی ایرانی اسلامی از نوع پیوند هنر و مادر است و بستر مناسبی است تا جریانات فرهنگی کشور را به سمتی سوق دهیم که دختران، همسران و مادران ما برای بازیابی هویت واقعی خود به سمت هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی روی‌آورند.

وی تصریح می‌کند: مشاغل نرم فرهنگی با جنس زیستی و فیزیولوژیکی خانم‌ها سازگار است؛ بنابراین سوق دادن دختران به سمت هنر علاوه بر حفظ آثار ارزشمند هنری، در زمینه اشتغال آفرینی و ایجاد بازار نرم فرهنگی نیز مفید است.

محمدبیگی می‌گوید: خوشنویسی ترکیب چندین هنر و دارایی است و این هنر ثروتی برای مردم ایران و به‌ویژه مردم قزوین به‌عنوان مردمان پایتخت خوشنویسی است.

وی گفت: امیدواریم رویدادهای جریان‌سازی همچون مشق مادری منجر به رشد اقتصاد هنر و خانواده شده و در زمره مشاغل خانگی و خانوادگی محسوب شود. وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای می‌توانند روی این هنر به‌عنوان یک اشتغال خانگی و خانوادگی سرمایه‌گذاری کرده و وام‌های تبصره ۱۶ را نیز به این امر اختصاص دهند.

این نماینده مجلس بابیان اینکه، تأکید ما بر توسعه مشاغل فرهنگی است، عنوان می‌کند: در حکمرانی دنیای جدید مشاغلی توان ایستادگی دارند که صاحب ایده‌های فرهنگی، هنری، نو و جدید باشند؛ تلفیق هنر مدرن امروز با روزگار دیرینه هنر خوشنویسی که از گذشتگان به ارث رسیده می‌تواند یک مهندسی فرهنگی عمیق برای بازیابی هویت فرهنگی ایران به‌ویژه در رابطه با بانوان باشد.

نخستین رویداد ملی «مشق مادری» به میزبانی قزوین برگزار شد

بداهه‌نویسی مشق مادری سبب پویایی و حرکت در جامعه هنر خوشنویسی شد

میرحیدر موسوی، رئیس انجمن خوشنویسان قزوین، عضو شورای عالی و مسئول کمیته فرهنگی انجمن خوشنویسان ایران نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: رویداد مشق مادری نخستین جشنواره ملی بانوان کشور است که به مناسبت روز مادر و گرامیداشت مقام زن در سراسر ایران و در ۳۰ استان به‌صورت بداهه نویسی برگزار شد.

وی گفت: خوشنویسان از ساعت ۱۵ مطالب را دریافت کرده و پس از ترکیب زدن، کار اجرایی خود را آغاز کردند و این هنرنمایی به‌صورت قانونی تا ساعت ۱۹ ادامه داشت تا در تمام مراکز استان‌ها آثار جمع‌آوری‌شده، مهرخورده و پس از بسته‌بندی به دبیرخانه قزوین ارسال شود.

رئیس انجمن خوشنویسان قزوین گفت: روز دوشنبه ۲۶ دی‌ماه آثار توسط داوران استانی و کشوری ارزیابی خواهد شد.

وی ادامه داد: سابقه اجرای رقابت بداهه‌نویسی حضوری را در دوسالانه خوشنویسی تجربه کرده بودیم اما اولین بار است که جشنواره‌ای ویژه بانوان برگزار می‌شود و امیدواریم در سال‌های بعد هم این رویداد به شایستگی برگزارشده و حرکت و پویایی در جامعه هنرمندان خوشنویس ایجاد کند.

نخستین رویداد ملی «مشق مادری» به میزبانی قزوین برگزار شد

بداهه‌نویسی ایده‌ای خلاقانه برای مشق مادری بود

ازهار شرکاء، از اساتید انجمن خوشنویسان تهران، عضو شورا و مسئول کمیسیون بانوان انجمن خوشنویسان تهران و نماینده این انجمن در قزوین نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: نخستین باری است که جشنواره ملی بداهه‌نویسی در هنر خوشنویسی ویژه بانوان صورت گرفته و همواره به این صورت بوده که شرکت‌کنندگان در بازه زمانی مشخصی آثار تولیدی خود را به‌صورت تصویر اینترنتی به دبیرخانه جشنواره ارائه و در صورت تأیید، اصل اثر را ارسال می‌کردند.

وی می‌گوید: در بداهه‌نویسی همچون آزمون انجمن خوشنویسان، هنرمندان باید آثار خود را با حضور در محل آزمون بداهه‌نویسی کرده و به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند.

مسئول کمیسیون بانوان انجمن خوشنویسان تهران در رابطه با مؤلفه‌های داوری آثار عنوان می‌کند: طرز صفحه‌آرایی و نوع قرار گرفتن بیت، سطر یا چلیپا در صفحه، قدرت دست هنرمند که اثر را در سطوح درجه‌یک، ۲ و سه قرار می‌دهد، حسن تشکیل، حسن وزن، فضاسازی، فاصله‌ها، محل قرارگیری کلمات در سطح و ریتمی که باید در سطر رعایت شود، جهت ارزیابی و داروی یک اثر مدنظر قرار می‌گیرد ولی در اصل قدرت دست است که زحمات چندین ساله هنرمند را به نمایش می‌گذارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.