نشست صمیمانه و مشورتی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی با جمعی از رؤسای پیشین این سازمان برگزار شد.

اسلامی: گام‌های مهمی در زمینه احداث نیروگاه‌های اتمی  برداشته خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در این جلسه که با حضور دکتر رضا امراللهی، مهندس غلامرضا آقازاده، دکتر علی‌اکبر صالحی و دکتر فریدون عباسی برگزار شد، با بیان پیشنهاد تبدیل این نشست‌ به شورای مشورتی راهبردی صنعت هسته‌ای گفت: با تشکیل شورای مشورتی راهبردی سازمان می‌توان از ظرفیت تجارب ارزشمند شما عزیزان در زمینه جهت‌گیری‌ها در موضوعات آتی سازمان و نیز تعیین اثربخش خط‌مشی صنعت هسته‌ای بهره‌مند شد .

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این مطلب به ارایه گزارشی از عملکرد سازمان در دولت سیزدهم پرداخت و افزود:‌ در این دولت اقدامات فراوانی در زمینه به‌کارگیری دستاوردهای متنوع فناوری هسته‌ای در حوزه‌های مختلف زندگی مردم انجام‌شده است.
وی تصریح کرد: در گام نخست برای هدفمندسازی، همگرایی و هم‌افزایی تحقیقات علمی، پژوهش‌ها و فعالیت‌ها در صنعت هسته‌ای نیازمند سندی جامع و راهبردی در سازمان انرژی اتمی ایران بودیم؛ در این مسیر با همت متخصصان صنعت هسته‌ای توانستیم سند راهبردی صنعت هسته‌ای در افق20 ساله را آماده کنیم و با ایجاد چشم‌انداز و تعیین اهداف کلان، برنامه‌ها، سیاست‌ها، راهبردها و ... را مشخص کردیم.
معاون رییس‌جمهور در نشست با رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی توضیحات جامعی درباره اقدامات این سازمان در حوزه‌های توسعه نیروگاه‌های اتمی، توسعه کاربرد پرتوها در کشور و نیز گسترش کاربرد فناوری پلاسما در بخش‌های مختلف پزشکی، کشاورزی و صنعت ارایه کرد و برنامه‌های سازمان در تولید آب سنگین و گسترش آن برپایه ترکیبات دوتره که منجر به تولید داروهای نسل جدید و جایگزینی این داروها با داروهای شیمیایی خواهد شد را معرفی کرد.

اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس اهداف تعیین‌شده به دنبال هدفمندسازی پژوهش‌های علمی و نتایج تحقیقات هستیم، تصریح کرد: در نظر داریم از نتایج تحقیقات و مقالات علمی در پروژه‌ها و طرح‌های صنعتی بهره‌برداری کنیم.

رییس سازمان همچنین به بیان نکات مهمی درباره کاربرد فناوری هسته‌ای در صنایع به‌ویژه توسعه ابزار دقیق هسته‌ای پرداخت و در خصوص آخرین اقدامات و دستاوردهای سازمان در زمینه ژئوفیزیک هوابرد و نیز حوزه اکتشاف و استخراج اورانیوم از معادن کشور توضیحاتی ارایه کرد.

اسلامی در این نشست با اشاره به تاثیر مهم به‌کارگیری نیروهای متخصص بومی و دانش‌بنیان در توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای برنامه‌ریزی‌شده در شمال و جنوب کشور گفت: اقدامات راهبردی در زمینه توسعه مهندسی صنایع مرتبط با فناوری هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی انجام‌شده است که این مهم موجب رفع بسیاری از نیازهای صنعت در زمینه تجهیزات و ابزار موردنیاز و خودکفایی در ساخت نیروگاه‌های کاملاً بومی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: به یاری خداوند گام‌های مهمی در زمینه احداث نیروگاه‌های اتمی در سواحل جنوبی کشور برداشته خواهد شد .
معاون رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود به مخالفت‌های فراوان بین‌المللی در زمینه توسعه چرخه سوخت هسته‌ای کشور اشاره و بر اهمیت حرکت شتابان در ایجاد و توسعه ظرفیت چرخه سوخت مورد نیاز برای فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرد.
در ادامه این نشست رؤسای پیشین این سازمان به ارایه نظرات تخصصی و کارشناسی در زمینه برقراری ارتباط مؤثر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توسعه همکاری‌ها در سطح بین‌الملل و بررسی حوزه فنی مذاکرات برجام پرداختند.
رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی در ادامه ضمن تاکید بر اجرای سیاست‌های کلان کشور در حوزه هسته‌ای و تحقق اهداف و برنامه‌های صنعت هسته‌ای؛ به ذکر نکاتی درباره توسعه ظرفیت غنی‌سازی در کشور، اهمیت ذخایر اورانیوم،‌ گسترش فعالیت‌های سازمان در حوزه آب‌سنگین و ترکیبات دوتره و همچنین اهمیت دستیابی به اهداف تعیین‌شده در سند جامع راهبردی سازمان در افق 20 ساله به‌ویژه ایجاد و تولید10 هزار مگاوات برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور پرداختند.
در این جلسه رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی ایران همچنین بر توسعه هرچه بیشتر راکتورهای هسته‌ای و نیروگاه‌های اتمی، توسعه کاربرد پرتوها و همچنین لزوم گسترش راکتورهای ماژولار مقیاس کوچک ( SMR ) تأکید کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.