با پایان یافتن مرحله مقدماتی بیست و هشتمین دوره مسابقات هندبال مردان جهان در لهستان و سوئد و شناخته شدن ۲۴تیم صعودکننده به مرحله اصلی، بازی‌های این مرحله در چهار گروه ۶ تیمی آغاز شد.

فرداشب، ایران – فرانسه در مسابقات هندبال مردان جهان/ صف‌آرایی مقابل پرافتخارترین تیم دنیا

ملی پوشان هندبال کشورمان، با ارائه بازی‌های قابل قبول و ثبت آمارهایی خوب، به این مرحل رسیدند تا رقابت‌ها را با بازی مقابل تیم‌های اسلوونی، فرانسه و لهستان ادامه دهند. اما فدراسیون جهانی هندبال، در پایان مرحله مقدماتی، آمارهایی را اعلام کرده است. براین اساس، دروازه‌بان‌های ایران با کنترل پنج ضربه پنالتی، رتبه اول را دارند و با مجموع ۳۹ کنترل(سیو)، بعد از مصر، ایسلند، هلند، پرتغال و سوئد، همراه دانمارک در رده ششم قراردارند.
یکی دیگر از آمارها، نشان می‌دهد تیم ملی هندبال ایران، در سه بازی مقدماتی، با ثبت ۷۸ گل، درجمع ۳۲ تیم جایگاه بیست و یکم را دارد. آمارها، برای تیم ایران که دومین حضور در رقابت‌های جهانی را تجربه می‌کند، امیدوارکننده است. اما، صعود به جمع ۲۴ تیم برتر، این حسن را دارد که ما، شانس قرار گرفتن در برابر سه تیم دیگر از برترین‌های هندبال جهان را کسب کرده ایم.

فرانسه با کوله‌باری از افتخار
مهم‌ترین حریف ما، در این مرحله، فرانسه، پرافتخارترین تیم ملی هندبال جهان است. تیمی که ۶ عنوان قهرمانی، یک نایب قهرمانی، و چهار مقام سومی جهان، سه نشان طلا، یک نقره و یک برنز المپیک در ویترین افتخارات خود دارد. فرانسوی‌ها که از نظر تعداد مدال‌های جهانی، با یک قدم از سوئد ۱۲ مدالِ عقب هستند، آمده اند با حضور در سکوی قهرمانی این دوره، از نظر تعداد مدال هم برترین باشند. فرانسوی‌ها برای تکیه زدن بر سکوی قهرمانی بیست و هشتمین دوره، چیزی کم ندارند. بازیکنان شاخصی چون نیکولا و لوکا کاراباتیچ، ندیم ریملی، کنتین مایه، لودویکفابرگاس، والنتین پورته و... در این تیم جولان می دهند.
شناخته شده ترین چهره این جمع، نیکولا کاراباتیچ است با اصالتی صربستانی و ملیت فرانسوی که درچندین دوره قهرمانی جهان و المپیک، عنوان بهترین بازیکن را کسب کرده، ضمن اینکه لقب لژیون دونور(شوالیه) را هم دارد و حالا در آستانه ۳۹ سالگی آمده است تا برگ زرین دیگری بر افتخارات خود بیفزاید. هدایت فرانسه را در این دوره، گیوم ژیل ۴۶ ساله برعهده دارد که با برخی از بازیکنان حال حاضر تیمش، همچون برادران کاراباتیچ، همبازی بوده و چندین مدال طلا، نقره و برنز المپیک و جهانی را دارد. عنوان شوالیه هم از افتخارات این مربی است.

تیمی تشنه تجربه‌اندوزی
اما، ملی پوشان ماهم، حریفی دست و پا بسته مقابل فرانسوی‌ها نیستند. وسلین وویوویچ، مربی سرشناس ایران، ترکیبی از باتجربه ها و جوان ها را به لهستان برده تا از رویارویی با بزرگان هندبال جهان، گام‌های اولیه حرکت به سوی ترقی را بردارند. وویوویچ، درکنار پرتجربه‌هایی چون سیاوشی، صمصامی، حیدرپور، صادقی، بربط، رحیمی، نوروزی نژاد، وجوان‌هایی چون قلندری، بهنام نیا، سرپوشی، اورعی، کاظمی و صابر حیدری ۱۸ ساله را دارد، که امیدهای آینده هندبال کشور هستند.
البته در آخرین اردوی تیم ملی، علیرضا موسوی، لژیونر پرتجربه که در تیم استوا بخارست رومانی توپ می زند و یونس آثار، جوان شایسته سبزواری، آسیب دیدند و حضور در رقابت‌های جهانی را از دست دادند.
با این حال، جمعه شب، ۳۰ دی، ساعت ۲۰:۳۰ دیدار حساس ایران - فرانسه را به تماشا می‌نشینیم تا شاهد زیبایی‌های هندبال باشیم. حمید صادق شاه نشین، مربی تیم ملی هندبال ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه قدس اعلام کرد: «بازی برابر تیم‌هایی مثل اسلوونی و فرانسه، برای هندبال ما بسیار خوب و سازنده است. به ویژه فرانسه که عقبه بسیار درخشانی دارد. ما برای پیشرفت هندبالمان باید با این تیم‌ها‍‌ بیشتر بازی کنیم. ما حضور کمی در مسابقات جهانی داشته‌ایم، زمانی که بازیکنان ما، با بازیکنان ترازاول جهان تنه به تنه می شوند، راه‌های رشد را یاد می‌گیرند. البته ما مقابل فرانسه، تیمی از پیش‌باخته نیستیم و باتمام قدرت بازی خواهیم کرد».

خبرنگار: محمدرضاخزاعی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.