هزاران نفر از معترضان به برکناری رئیس‌جمهوری سابق پرو، از شهرهای مختلف این کشور راهی پایتخت شدند تا با «تسخیر لیما»، رئیس‌جمهوری جدید را وادار به استعفا کنند.

«تسخیر لیما»؛ سرازیر شدن معترضان پرو به پایتخت برای استعفای رئیس‌جمهوری

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از تارنمای اسپوتنیک‌موندو، از هفتم دسامبر (۱۶ آذر) و به دنبال برکناری پدرو کاستیو رئیس‌جمهوری سابق پرو، آتش خشم معترضان هنوز فروکش نکرده و با سرازیر شدن به سمت پایتخت، خواستار استعفای دینا بلوآرته رئیس‌جمهوری جدید هستند. معترضان این تجمع گسترده را «تسخیر لیما» توصیف کرده‌اند.

استعفای بلوآرته در کنار درخواست برای تشکیل مجلس موسسان و تهیه قانون اساسی جدید، تعطیلی کنگره و برگزاری زودهنگام انتخابات در سال ۲۰۲۳، عوامل اصلی نارضایتی مردم پرو و بسیج گسترده شهروندان برای سازماندهی تظاهرات گسترده در هفته‌های اخیر است.

انتقادها از دولت جدید پرو به ویژه پس از فوت و زخمی شدن ده‌ها نفر در جریان اعتراض‌ها تشدید شده است.

دانشگاه ملی سن مارکوس (UNMSM) از اوایل صبح چهارشنبه (به وقت محلی) به مرکز تجمع معترضان ضد دولتی تبدیل شده است که از بخش‌های مختلف این کشور به لیما می‌رسند.

«خون های ریخته شده هرگز فراموش نمی شود» از جمله پلاکاردنوشته‌هایی است که به کشته شدن ۵۰ نفر از آغاز اعتراضات در ۹ دسامبر (۱۸ آذر) اشاره دارد و در دانشگاه ملی سن مارکوس دیده می‌شود.

کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر (IACHR) در واکنش به تحولات پرو، درگیری‌های خشونت‌آمیز میان نیروهای امنیتی و معترضان در جریان تظاهرات ضد دولتی را محکوم کرد.

رئیس جمهوری پرو به تازگی و در ادامه اعتراضات سراسری و بستن خیابان‌ها از سوی مخالفانش، تاکید کرد که به رغم درخواست‌ها برای کناره‌گیری از قدرت، استعفا نخواهد کرد.

بلوآرته با اشاره به مشکلاتی که کشور همسایه، شیلی در تهیه و تصویب قانون اساسی جدید داشته است، امکان برگزاری انتخابات جدید و تصویب قانون اساسی جدید را آن گونه که معترضان مطالبه کرده‌اند، رد کرد و گفت: این اقدام یک شبه رخ نخواهد داد.

مخالفت بلوآرته با استعفا در حالی مطرح شده که دادستانی پرو از آغاز تحقیقات علیه وی به اتهام «نسل‌کشی» به دلیل سرکوب اعتراض های یک ماه گذشته خبر داده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.