از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ قیمت گاز در اکثر پایتخت‌های اروپایی افزایش شدیدی را به ثبت رسانده است به گونه‌ای که قیمت این حامل انرژی در وین تقریبا سه برابر شده است.

افزایش باورنکردنی قیمت گاز در پایتخت‌های اروپایی

‌به گزارش قدس آنلاین به نقل از ‌تلکس، از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ همزمان با وقوع بحران در اوکراین و متعاقبا ورود روسیه و کشورهای اروپایی به نوعی تقابل با یکدیگر به خصوص در بازار گاز، شاهد چند برابر شدن قیمت گاز در کشورهای اروپایی بوده‌ایم.

بیشترین افزایش قیمت گاز در میان کشورهای اروپایی مربوط به استونی بوده است به گونه‌ای که قیمت هر کیلووات ساعت گاز در این کشور از ۵.۸ سنت یورو به ۲۱ سنت رسیده و با ۲۶۸ درصد افزایش تقریبا ۴ برابر شده است.

از این منظر وین هم افزایش شدید قیمت گاز را در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به ثبت رسانده و با ۱۸۴ درصد رشد، قیمت این حامل انرژی در پایتخت اتریش از ۱۱ سنت یورو به ۳۰ سنت یورو رسیده و ۳ برابر شده است.

افزایش باورنکردنی قیمت گاز در پایتخت‌های اروپایی

پراگ پایتخت چک نیز شاهد افزایش ۱۸۵ درصدی قیمت گاز در سال ۲۰۲۲ بوده و قیمت این حامل انرژی در این کشور از ۷ سنت یورو به ۲۰ سنت افزایش یافته و باز هم سه برابر شده است.

از نظر قیمت هم‌اکنون آمستردام هلند گران‌ترین گاز را در میان کشورهای اروپایی به شهروندان خود عرضه می‌کند و قیمت هر کیلووات ساعت گاز در این شهر ۳۸ سنت یورو تعیین شده است. با توجه به آنکه قیمت گاز در آمستردام در سال ۲۰۲۱، ۱۴ سنت یورو بود، حالا تقریبا سه برابر شده و ۱۶۹ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

دیگر پایتخت‌های اروپایی نظیر کپنهاگ دانمارک هم با ۱۰۸ درصد افزایش و بیش از دو برابر شدن قیمت گاز، رم با ۱۱۵ درصد افزایش، برلین آلمان با ۱۵۲ درصد افزایش، لیسبون پرتغال با ۱۵۴ درصد،‌ مادرید پایتخت اسپانیا با ۱۱۰ درصد، دوبلین پایتخت ایرلند با صد درصد افزایش و ریگا پایتخت لاتویا با ۱۳۱ درصد افزایش، شاهد اتفاق مشابهی بوده‌اند.

البته بیش‌تر این افزایش قیمت گاز مربوط به نیمه نخست سال ۲۰۲۲ بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.