معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفت: تقریبا ۱۹ درصد از مدارس کشور نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی دارند و در واقع ۱۰۴ هزار کلاس درس در حال حاضر چنین وضعیتی دارند.

۱۹ درصد مدارس کشور نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی دارند

به گزارش قدس آنلاین، «حمیدرضا خان محمدی» معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در مورد تغییر در کاربری فضاهای آموزشی و غیراستاندارد شدن این مکان‌ها توضیح داد: کارشناس‌ها مدارس را می‌سازند و به وزارت آموزش و پرورش تحویل می‌دهند و شاید به همین دلیل امکان بررسی تغییراتی که احیانا داخل مدرسه‌ای ایجاد شود توسط ما وجود ندارد. در کل ما با توجه به استانداردهایی که داریم، تعداد راه پله لازم برای خروج دانش آموزان را پیش بینی می‌کنیم و سایر موارد نیز به همین ترتیب از قبل بررسی و پیش بینی لازم برایش اندیشیده می‌شود.

رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در ادامه افزود: اگر مواردی از تغییرات در کاربری مدرسه‌ای رخ داده است، حتما باید گزارش شود و آموزش و پرورش نیز باید سریعا موضوع را پیگیری کند. به طور مثال یک راه پله برای بحران به کار می‌آید و نباید راه خروج دانش آموزان بسته باشد.

خان محمدی تاکید کرد: درهای مدارس؛ در کلاس و در خروجی مدرسه باید به سمت بیرون بازشو باشد و باید به همه این نکات ریز دقت کنیم و استاندارد بودن آن را مدنظر قرار بدهیم. همانطور که در حوزه استفاده از گاز در کلاس‌های درس تذکراتی داده شد و امروز به استاندارد رسیده است، باید در مورد حفظ کاربری استاندارد فضاهای آموزشی نیز حساس باشیم.

او ادامه داد: در مورد مدارس جدید کمتر چنین مشکلاتی وجود دارد، چرا که این مدارس از ابتدا به صورت کاملا استاندارد و با نظارت کارشناسان ساخته می‌شود و شاید در مدارس قدیمی بیشتر شاهد چنین تغییر کاربری‌هایی باشیم. مدیران مدارس حق ندارند راه پله مدرسه یا انتهای راهروها که درهای خروج قرار دارد را مسدود کنند و اصلا نباید به کاربری فضاهای گوناگون مدارس دست بزنند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در مورد مدارس با قدمت بیش از ۵۰ سال که از نظر آتش نشانی ناایمن محسوب می‌شوند، اظهار کرد: ما برای تشخیص ایمن یا ناایمن بودن مدارس با شاخص قدمت جلو نرفتیم و کارشناس‌های ما نتایج‌شان را در سامانه فضا و تجهیزات بارگذاری کرده‌اند و آنچه سامانه به ما می‌گوید، این است که تقریبا ۱۹ درصد از مدارس کشور نیاز به تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی دارند که این عدد بزرگی است و در واقع ۱۰۴ هزار کلاس درس در حال حاضر در چنین وضعیتی هستند.

او با بیان اینکه به هر حال شاخص قدمت نیز در تشخیص ایمن یا ناایمن بودن قابل انکار نیست، عنوان کرد: طبیعتا هرچه قدمت یک مدرسه بیشتر باشد و در گروه مدارس قدیمی کشور قرار بگیرد، امکان اینکه آن مدرسه استانداردهای روز را نداشته باشد وجود دارد، اما ممکن است همین حالا مدارس قدیمی داشته باشیم که از مدارس جدیدتر از خودش هم استانداردتر است. به عنوان نمونه مدرسه «شهید مدرس» را بازسازی و مقاوم‌سازی کرده‌ایم و جزو مدارس ماندگار هم هست. همچنین مدارس کودکان کار در محله هرندی نیز مقام‌سازی و بازسازی شده آن هم مدرسه‌ای قدیمی است. ما این مدارس را با وجود اینکه قدیمی هستند به دلیل تاریخی که دارند نگه می‌داریم و مقاوم‌سازی روی آن انجام می‌شود تا کالبد و فیزیک و ارزش تاریخی آن حفظ شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.