مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: باتوجه به شناسایی‌های صورت گرفته از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۷۵ درصد کودکان کار و کودکان خیابان دارای والدین بوده و حدود ۱۹ درصد آنها تک والد هستند. این آمار بدین مفهوم است که کمتر از ۷ درصد کودکان کار و خیابان بی‌سرپرست هستند. 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی: کمتر از ۷ درصد کودکان کار و خیابان، بی سرپرست هستند 

به گزارش قدس خراسان به نقل از بهزیستی خراسان رضوی، دکتر مسعود فیروزی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۹۱ کودک کار و خیابان شناسایی و در مراکز روزانه و شبانه‌روزی تحت نظارت بهزیستی استان پذیرش شده و خدمات دریافت کرده اند، اظهار کرد: با توجه به آمار فوق، میانگین پذیرش ماهیانه در مراکز طی نه ماهه اول سال جاری بیش از ۵۴ کودک بوده است. این کودکان در مجموع بیش از ۱۱۳۰۰ خدمت تخصصی دریافت کرده اند که این خدمات مشتمل بر خدمات مددکاری، روانشناسی، آموزشی، بهداشتی، درمانی و... است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ضمن تاکید بر اینکه حضور کودکان در خیابان مصداق عینی و بارز کودک آزاری است، در خصوص عمده‌ترین اقدامات بهزیستی در حوزه رفع این معضل و حمایت از کودکان کار و خیابانی، گفت: در صورتی که پدرِ کودک، دارای معلولیت باشد یا مادر سرپرست خانوار باشد و به دلیل مشکلات معیشتی کودک وارد چرخه کار شده باشد، سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قرار خواهد گرفت. در صورتی که کودک فاقد والدین موثر بوده و بستگان وی صلاحیت نگهداری از او را داشته باشند کودک می‌تواند از خدماتِ دریافتِ امداد ماهیانه بهره‌مند شود.

وی خاطرنشان کرد: کودکان شناسایی شده ایرانی یا اتباع دارای مجوز اقامت قانونی، خدمات توانمندسازی فردی و خانوادگی را براساس قوانین و ظرفیت‌های موجود دریافت می‌کنند. در صورتی که کودکان کار و خیابان نیازمند به اقامت در مراکز شبانه‌روزی نباشند به مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده روزانه جهت دریافت خدمات تخصصی ارجاع می شوند.

فیروزی درخصوص چگونگی نحوه شناسایی، جذب و ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان توسط بهزیستی، گفت: جذب وشناسایی کودکان کار به طرق مختلف از جمله شناسایی از طریق تیم شناسایی و انتقال شهرداری، تیم‌های سیار اورژانس اجتماعی یا تیم‌های تخصصی مراکز حمایتی آموزش کودک و خانواده صورت می‌گیرد. بعد از غربالگری و ثبت اطلاعات کودک در سامانه متمرکز (از طریق اسکن عنبیه) انجام گرفته و در مرحله بعدی توسط مددکار با توجه به شرایط فردی و خانوادگی کودک برنامه توانمندسازی طراحی می شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی ضمن تاکید بر اینکه در حوزه ارائه خدمات به کودکان خیابانی سایر سازمان‌ها نیز مسئولیت‌هایی بر عهده دارند، گفت: براساس آئین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی وآئین‌نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان علاوه بر بهزیستی سایر سازمان‌ها نیز مسئولیت‌هایی بر عهده دارند از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت، اداره کل آموزش وپرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدا وسیما ، ثبت احوال و... )

وی افزود: طی سال جاری با حمایت‌های نماینده محترم دادستان، کمیته‌‎های ساماندهی کودکان کار وخیابان با حضور اکثریت اعضاء برگزار شده است. متاسفانه علیرغم همراهی دستگاه‌ها در خصوص اجرایی شدن آئین نامه ساماندهی کودکان خیابانی همچنان چالش‌های بین بخشی زیادی در خصوص پیگیری مسائل مربوط به این کودکان وجود دارد که نیازمند تعهد و الزام هرچه بیشتر سازمان‌های مرتبط است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.