با توجه به تشدید گاز گرفتگی افراد در استان خراسان رضوی خصوصا معتکفین، سازمان آتش‌نشانی مشهد اطلاعیه‌ای درمورد توصیه‌های ایمنی برای جلوگیری از گازگرفتگی با منوکسیدکربن صادر کرد.

اطلاعیه آتش‌نشانی مشهد در پی افزایش گازگرفتگی‌ها در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، با توجه به تشدید گاز گرفتگی افراد در استان خراسان رضوی خصوصا معتکفین، سازمان آتش‌نشانی مشهد اطلاعیه‌ای درمورد توصیه‌های ایمنی برای جلوگیری از گازگرفتگی با منوکسیدکربن صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است:

«رعایت ایمنی در فصل سرما یکی از واجبات است؛ چراکه عدم رعایت نکات ایمنی در این فصل می‌تواند حتی جان انسان‌ها را نیز به خطر بیندازد.، اما مهمترین نکته این است که ایمنی را در استفاده از وسایل گرمایشی رعایت کنید تا در طول فصل سرما خطری شما را تهدید نکند.

یکی از نکات اساسی این است که همیشه اجازه بدهید هوای کافی برای تنفس شما و جهت سوختن بخاری گازسوز به اتاق برسد و وجود روزنه‌های زیر درب‌ها برای این منظور مفید هستند؛ بنابراین روزنه‌های زیر درب‌ها و خصوصا دریچه‌های تهویه هوا را با اشیائی همچون پلاستیک، پارچه، پتو و... مسدود ننمایید.

از صحیح سوختن گاز و سلامت بخاری به وسیله افراد ذی‌صلاح مطمئن شوید و در صورت داشتن عیب حتما از تعمیرکاران مجاز استفاده شود و شخصا به هیچ عنوان نسبت به تعمیر اقدام نکنید.

از سلامت دودکش مربوط به بخاری اطمینان حاصل نمایید و این امر یکی از مهمترین نکاتی است که باید همیشه در نظر داشته باشیم چرا که اشکالات دودکش می‌تواند باعث بروز اتفاقاتی غیر قابل بازگشت شود.

نصب دودکش در فضاهای بسته ساختمان که جریان طبیعی هوا وجود ندارد ممنوع است و هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک اچ (H) باشد.

چنانچه دودکش سرد باشد، نشان‌دهنده عدم عبور گازهای سمی است و بایستی سریعا دستگاه گازسوز خاموش و نسبت به رفع مشکل اقدام شود. از شعله شمع یا کبریت در محل دریچه و مبدا دودکش استفاده شود، چنانچه شعله به سمت داخل دودکش کشیده شد بیانگر این است که مکش دودکش مناسب است و اگر تغییری در شعله ایجاد نشود نشانگر عدم مکش مناسب دودکش است.

قبل از راه‌اندازی وسیله گرمایشی و گازسوز حتما نسبت به باز بودن مسیر دودکش‌ها اطمینان یابید و در زمان استفاده به صورت مستمر چک نمایید.

راه‌های متفاوتی برای باز کردن راه دودکش‌ها وجود دارد که یکی از این روش‌ها استفاده از یک وزنه و طناب محکم است. وزنه را از بالای دودکش به پایین حرکت دهید تا در میان راه تمام مسدودکننده‌ها را از بین ببرد، حتی در صورت داشتن کلاهک اچ( H ).

یکی از نکات بسیار ساده این است که قرار گرفتن پرده، لباس، رختخواب، ظروف پلاستیکی و سایر اشیاء قابل اشتعال در مجاورت بخاری می‌تواند سبب وقوع آتش‌سوزی در محیط کار یا منزل شود.

درصورتی که احساس کردید سوخت بخاری ناقص بوده یا باشعله آبی نمی‌سوزد به آن بی‌تفاوت نباشید. ممکن است این نقص ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری باشد. توجه داشته باشید که شعله بخاری همیشه باید آبی بسوزد.

از شلنگ‌های مخصوص گاز برای وصل کردن وسایل به گاز استفاده کنید و طول شیلنگ نباید از ۱۲۰ سانتی‌متر بیشتر باشد.

بدون استفاده از بست برای محکم کردن شیلنگ گاز هرگز از وسیله گازسوز استفاده نکنید و آبگرمکن و وسایل گاز سوز را هرگز در حمام نصب نکنید.

هنگام خرید هر نوع وسایل گرمایشی از جمله بخاری‌های گازی فن‌دار، حتما به میزان ایمنی استفاده از آن توجه نمایید. محصولی که دارای دودکش استاندارد، ترموکوپل، سیستم هوشمند قطع جریان برق و بدنه نسوز باشد و برای ثابت نگه داشتن نوسانات گاز، رگولاتوری روی آن تعبیه شده باشد، یعنی از ایمنی خوب و مناسبی برخوردار است.

حتما برای استفاده از بخاری از دودکش مخصوص به خود استفاده کنید. به هیچ عنوان از دودکش مشترک استفاده ننمایید.

هرگز دودکش و لوله را در سطل آب قرار ندهید. وقتی سر دودکش را درون آب قرار دهید، گازهای کربن دی اکسید و مونواکسید کربن نه جذب آب می‌شوند و نه در آن حل می‌شوند. این کار بسیار خطرناک است.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.