رئیس سازمان نظام پزشکی عملکرد جامعه پزشکی در اتفاقات ۴ ماهه اخیر کشور را هوشمندانه و مسئولانه توصیف کرد و گفت: طی این مدت برغم این که تلاش می شد جامعه پزشکی به سمت رفتارهای نامناسب هدایت شود اما جامعه پزشکی مدبرانه و با درایت کامل عمل کردند و در هیچ زمانی ارائه خدمات را متوقف نکردند در حالی که تلاش برای اعتصاب این جامعه وجود داشت اما ناکام ماند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور:  دستاوردهای حوزه پزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارزنده بوده است/ جامعه پزشکی در اتفاقات اخیر هوشمندانه عمل کرد

به گزارش قدس آنلاین، محمد رئیس زاده، ظهر امروز و در نشست خبری که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد با اعلام این مطلب به وقوع زلزله در شهرستان خوی پرداخت و افزود: در این حادثه هم تلاش کردیم تا از همان روزهای نخست در کنار مردم باشیم به طوری که دو کمپ در آنجا تشکیل دادیم تا هم برای اسکان اعضای آسیب دیده و هم برای خدمت رسانی باشد و انصافا دوستان پزشک ما شبانه روزی در آنجا فعال هستند و ارائه خدمت می کنند. ضمن این که جامعه پزشکی بر اساس آخرین آمارها تا کنون ۳.۵ میلیارد تومان به صورت نقدی به زلزله زدگان کمک کرده و و بیش از ۵۰۰ بخاری و ۷۰۰ تخته پتو هم در اختیار آنها قرار داده است.

وی دستاوردهای حوزه پزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بسیار قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: شاخص طول عمر ما پس از پیروزی انقلاب از ۵۵ سال به ۷۷ سال رسیده که این رقم در حال حاضر حتی از میانگین جهانی هم بالاتر است. ضمن این که الان ایران در بحث مراقبت اولیه سلامت و گسترش نظام شبکه، جزو الگوهایی موفق دنیا محسوب می شود.

به گفته وی ایران در کنترل بیماریهای واگیرمثل سل، وبا و مالاریا موفق به ریشه کنی شده درحالی که هنوز برخی از کشورهای دنیا مانند نیجریه با شیوع بیماری مالاریا و مرگ و میر ناشی از آن مواجه هستند.

وی از پوشش ۹۹ درصدی مردم ایران در زمینه واکسیناسیون خبر داد و افزود: این رقم تا پیش از انقلاب ۲۵ درصد بود .بنابراین حتما در زمینه واکسیناسیون جزو کشورهای اول دنیا هستیم. برای نمونه در بحث هپاتیت ب میانگین دسترسی کودکان تازه متولد شده به این واکسن در دنیا حدود ۴۴ درصد است ولی میزان دسترسی کودکان ایرانی به واکسن هیپاتیت ب صد در صد شده و به همین دلیل شاخص ابتلا به این بیماری درکشور ما از میانگین جهانی پایین تر است.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ برابری مرگ و میر نوزادان و مادران باردار پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، افزود: همچنین تعداد دانشکده های ما در حوزه دندانپزشکی و داروسازی ده برابر شده است. ضمن این که اعضای هیات علمی ما هم به نسبت قبل از انقلاب اسلامی ده برابر رشد داشته و الان ۲۱ هزار عضو هیات علمی داریم.

به گفته رئیس زاده، تعداد تخت های بیمارستانی از ۵۰ هزار به ۱۵۰ هزار رسیده است و تعداد تخت های آموزشی از ۹ هزار به بیش از ۶۵ هزار تخت رسیده است‌. ضمن این که سالانه بیش از ۴ هزار متخصص و بیش از هزار و ۷۰۰ نفر فلوشیپ فارغ التحصیل می شود.

وی سپس به بحث تعرفه پزشکی در سال آینده پرداخت و گفت: سازمان نظام پزشکی پیشنهادش را ارائه داد که فعلا قصد بیان رقم پیشنهادی مان را نداریم. اما تعرفه طبق قانون باید قبل از لایحه بودجه اعلام شود که امیدواریم این اتفاق امسال بیفتد و از اول فروردین مراکز درمانی با تعرفه جدید ارائه خدمت کنند.

وی در خاتمه در خصوص کمبود پزشک در مناطق محروم کشور هم گفت: بارها گفتیم که راهکار رفع این مشکل اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع است که در حال حاضر اجرای آزمایشی آن در دو استان فارس و مازنداران در دست اقدام می باشد که البته باید مشکلات زیرساختی آن رفع شود تا به موفقیت در کل کشور اجرا شود.

گروه جامعه- محمود مصدق

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.