در اواخر آذر سال جاری مدیرکل میراث فرهنگی و شهرداری ثامن قول اقداماتی برای رفع مشکلات کاسبان سرای عزیزالله اف را طی یک ماه دادند که هنوز خبری از تحقق آن وعده‌ها نیست.

کاسبان سرای عزیزالله اف همچنان بلاتکلیف‌اند

به گزارش قدس خراسان، صبح ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱ حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به همراه مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی و شهردار منطقه ثامن همراه با کاسبان سرای عزیزالله اف از این سرا در بازار عباسقلی خان بازدید کردند و در این بازدید به بررسی میدانی مشکلات کاسبان این سرای ثبت ملی که سه سال و نیم از تعطیلی آن به خاطر انجام عملیات مرمت توسط میراث فرهنگی می‌گذرد، پرداخته شد.

در عصر همان روز جلسه‌ای با حضور فرماندار مشهد، شهردار منطقه ثامن، مدیر کل میراث فرهنگی و نمایندگان کاسبان سرای عزیزالله اف در محل فرمانداری مشهد تشکیل و مقرر شد طی یک ماه آینده میراث فرهنگی زمان اتمام مرمت سرا و هزینه‌های این طرح را برآورد کند و شهرداری مشهد تا زمان اتمام مرمت سرای عزیزالله اف محلی را برای استقرار کاسبان در نظر بگیرد.

در گزارش «سرای عزیزالله اف، عزیز از چشم افتاده» منتشر شده در قدس خراسان به برخی از مشکلات کاسبان پرداخته شد و اکنون پس از گذشت بیش از یک ماه و اتمام مهلت تعیین شده، پیگیر قول‌های داده شده درباره حل مشکلات کاسبان سرای عزیزالله اف شدیم.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی درباره وعده‌های این اداره عنوان می‌کند: سازه بنا دچار اشکال است و براین اساس طراحی سازه‌ای طبق آزمایش‌های مکانیک خاک و آزمایش‌های برش ملات انجام شد.

همه این موارد در اختیار مشاور قرار گرفت و مشاور براساس آن طرح مقاوم‌سازی به ما پیشنهاد کرد و طرح مقاوم‌سازی در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی مصوب شد. در حال حاضر برای طرح ارائه شده، مشاور شرح خدماتی باید ارائه کند تا این شرح خدمات در سامانه قرار بگیرد و پیمانکار انتخاب شود.

اولویت میراث فرهنگی سرای کوچک است

احسان زهره‌وندی می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم مرمت بنا حدود ۶ماه زمان ببرد. برآورد بودجه مورد نیاز بنا را باید مشاور طرح به ما بدهد اما شهرداری حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان و میراث فرهنگی ۵ میلیارد تومان برای مرمت این بنا در نظر گرفته‌اند. این اعتبارات تخصیص پیدا کرده و ما فقط منتظر جزئیات طرح هستیم تا مرمت را به پیمانکار واگذار کنیم.

وی متذکر می‌شود: قسمت شمال و شمال شرق سرای عزیزالله اف به دلیل فرسودگی نیاز به مداخله جدی سازه‌ای دارد و در قسمت جنوب و حیاط سرا با توجه به سلامت بنا در این بخش، نیاز به مداخله سازه‌ای و استحکام‌بخشی بنا نیست.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا قسمت بزرگ سرای عزیزالله اف مرمت می‌شود یا خیر؟ می‌گوید: برای بخش بزرگ سرای عزیزالله اف باید طرح و مشاور دیگری به کار گرفته شود. هزینه‌های حیاط بزرگ طبیعتاً با توجه به وسعت بالاتر است و راهکار خودش را دارد اما اولویت ما در حال حاضر سرای کوچک است.

حسام مافی‌نژاد، نماینده ۱۰۰ نفر از کسبه سرای عزیزالله اف به وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان اشاره می‌کند و می‌گوید: شهرداری منطقه ثامن طبق وعده داده شده به کاسبان، هنوز مغازه‌ای هم‌ردیف با مغازه‌های سرای عزیزالله اف معرفی نکرده است.

وی عنوان می‌کند: میراث فرهنگی قرار بود مشخص کند هزینه مرمت سرای عزیزالله‌اف چقدر است و کی مرمت تمام می‌شود تا ما کاسبان پس از سه سال و نیم تعطیلی مغازه‌هایمان بدانیم قرار است کی دوباره به سر کار برگردیم.

مافی‌نژاد از سردرگمی و ضررهای مادی و معنوی کاسبان یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: در این سه سال و نیم جز وعده و قول بی‌سرانجام و ضررهای مالی و معنوی هیچ چیز دیگری نصیب ما نشده است و با توجه به رسیدن به پایان سال به نظر می‌رسد ما همچنان بلاتکلیف بمانیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.